Фирма, сочена от ФСБ за взрива в Крим, има склад в Русе

Фирма, сочена от ФСБ за взрива в Крим, има склад в Русе

Разследване след експлозията на Кримския мост

Агенти на ГДБОП и митничари са иззели документация и видеозаписи

Спедитор на товара: Не сме виждали камион, обработвахме контейнер

Офшорната компания Baltex Capital S.A, която бе замесена oт руската ФСБ във взрива на Кримския мост, има склад в Свободна зона-Русе. Във вторник агенти на ГДБОП и Агенция “Митници” са извършили проверка в депото. Иззети са документи и видеозаписи. Baltex Capital S.A няма седалище в България, а в Украйна и е регистрирана в Панама. Тя оперирала в Свободна зона-Русе от 2014 г. Според шефа на зоната Георги Стоилов в момента компанията също има стоки на склад.

Спедитор на товара е русенската фирма “Тива ком”. Управителят є Валентин Илиев обясни, че са обработили документите на запечатан контейнер, в който е имало строително фолио. Товарът е пътувал от Украйна през Румъния за Бургас, а оттам нататък не знаят какво се е случило с него. Според информация на спедитора той не е бил предназначен за Русия.

“Не сме виждали камион. По документи е контейнер. Контейнерът е дошъл от Украйна, преминал е през Румъния и от България е продължил пътя си за крайното си местоположение. В него имало строително фолио. Нашата роля е да обработим документално товара по инструкции на продавача или купувача. Представяме го пред митническите органи, съдействаме по отношение на товаро-разтоварни дейности. Виждаме товара само по документи, контейнерът е запечатан. За мен като професионалист няма нищо общо камионът, контейнерът, стоката с това, което е стигнало оттатък. Този камион е стигнал там, качвайки се на ферибота в Бургас, стигнал е в Поти, оттам нататък какво е станало нямам представа”, каза Валентин Илиев.

Товарът е дошъл у нас от Украйна по договор № 02/08/2022 между Baltex Capital S.A. (Русе) и Translogistics UA LLC (Киев). Пред “Труд News” икономически експерти уточниха, че датата на подписване на договора е 8 февруари 2022 година, т. е. по време на правителството на “Продължаваме промяната”.

Във вторник вечерта от Министерски съвет категорично обявиха, че “безспорно е установено, че взривеният на Кримския мост камион никога не е бил на територията на България.” Проверка на службите ни установила, че стока със сходни характеристики е въведена на територията на България от друга страна членка на ЕС в контейнер с надлежно оформени документи под режим транзит. По време на престоя на въпросната стока у нас, тя е била под митнически надзор и е напуснала страната в същия контейнер през пристанище Бургас на 17 септември 2022 г. в посока към държава, различна от Русия. От проверката станало категорично ясно, че контейнерът, с който стоката е напуснала България, не е бил на взривения камион.

Прокуратурата също се самосезира по случая и разпореди проверка на МВР и ДАНС. “Труд” научи, че е получена справката от ДАНС, на прокуратурата е изискала допълнителна проверка.

ФСБ са идентифицирали 12 участници при нападението на 8 октомври

Ролките с полиетиленово фолио дошли у нас от Одеса

Товарът сменял данни няколко пъти

Според федералната служба за безопасност (ФСБ) на Русия взривното устройство е било прикрито в ролки от строително полиетиленово фолио в 22 палета с общо тегло 22 770 кг и е било изпратено в началото на август от морското пристанище в Одеса до българския град Русе по договор №02/08/2022 между Baltex Capital S.A. (Русе) и Translogistics UA LLC (Киев), съобщи ТАСС.

Според разпространената от ФСБ информация, между 29 септември и 3 октомври товарът е обмитен в терминала на Transalliance в Ереван в съответствие с правилата на Евразийския съюз за икономическо сътрудничество и развитие, документите са променени, след което изпращач вече е GU ARJ Group Ltd (Република Армения, Алаверди), а получател - Leader Ltd (Москва).

Контрол върху движението по целия маршрут и контактите между участниците в схемата е осъществяван от страна на военното разузнаване на Украйна, от служител на украинското МО.

Вече са идентифицирани 12 участници в нападението - това са граждани на УкрайнаГрузия и Армения. Те са участвали в организирането на превоз на товари от България до грузинското пристанище Поти и след това до Армения.

На 4 октомври товарът е транспортиран с камион DAF, регистриран в Грузия, през руско-грузинската граница и на 6 октомври е доставен и разтоварен в склад за търговия на едро в Армавир, Краснодар. На 7 октомври документите за товара са променени отново, като изпращач е посочено ООО ТЕК-34 (Уляновск), а получател - несъществуваща фирма в Крим. Същия ден палетите са натоварени в камион на руския гражданин Юсубов Махир. Товарът отпътува за Симферопол, а на 8 октомври в 06:03 ч. московско време при преминаване по Кримския мост се взривява.

Адресът е бул. “Тутракан” 71

Компанията е създадена в деня на присъединяването на Крим към РФ

Фирмата е създадена на 18.03.2014 г. според OpenCorporates.

В платформата ImportGenius компанията е посочила адрес в Русе.

В търговския регистър у нас няма следа за компанията Baltex Capital S.A. Справка в публичните регистри на Datocapital и платформата OpenCorporates показва, че е с офшорен офис в Панама. Към момента излиза, че фирмата е с преустановена дейност от 4 март 2020 година.

Любопитен детайл излиза от датата на учредяването є - 18 март 2014 година, а както е известно, тогава бе подписан договор за приемане на Република Крим и Севастопол в състава на Руската федерация. Данните показват, че въпросната фирма Baltex Capital S.A. има седалище в Украйна, т. е. не е българска, макар да има филиал у нас. От платформата Importgenius се вижда, че компанията е отбелязала за свой адрес като товаро-разтоварителни дейности Свободна зона-Русе, бул. “Тутракан” 71.

Министерството на икономиката и индустрията до “Труд News”: Всички документи са предадени на службите

От “Труд News” отправихме запитване до министерството на икономиката и индустрията по договор №02/08/2022 между Baltex Capital S.A. (Русе) и ООО “Транслогистик УА” (Киев). От кога до кога фирма Baltex Capital S.A. Е била наемател и вярно ли е, че Baltex Capital S.A. (Русе), има договорни отношения със Свободна зона-Русе? И дали са осъществявани на територията на Свободна зона-Русе товарно-разтоварни дейности и др. от въпросната фирма Baltex Capital S.A.? В ранния следобед от ведомството на служебния министър Никола Стоянов отговориха лаконично, че няма как да отговорят на поставените въпроси, тъй като всички документи по случая са предадени на българските служби. “Имаме информация, че материалите вече са придвижени до прокуратурата, коменитраха неофициално пред “Труд News” от икономическото министерство.

Най-четени