На 8 април 2020 да почерпят

Лъвовете със съдбовно запознанство, Рибите да бъдат отговорни към семейните задължения – Дневният хороскоп на Алена

5G мрежата е невинна

Грипът е ПРИЛЕПчива болест Не е необходимо да сте луд, за да четете това, но помага

Земеделското министерство иска търговските вериги да бъде излагана повече продукция на местни производители

Надигат се бунтове на глада На хората им свършват парите и търпението

Пандемията от коронавирус е засегнала 81% от работещите по света

Двама души са излекувани от Covid-19 с кръвна плазма

76 починали от коронавируса в Турция за 24 часа

Тръмп: СЗО оплеска нещата

Испания разчита на безработни и чужденци за земеделска работа

COVID-19 блокира здравеопазването Водещи специалисти искат прегледите да бъдат възстановени

Фермерските пазари тръгват с по-малко сергии Продавачи и клиенти на 2 метра разстояние

Менда Стоянова: Мярката 60/40 няма как да бъде използвана от всички видове бизнеси

Банката за развитие подкрепя със 75 млн. лв. Пощенска банка и Общинска банка

Бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев пред „Труд“: Да преименуват Гражданската отговорност на Финансова инквизиция Абсурдно е неодушевен предмет като колата да носи права и задължения на човек

Проектонаредбата, с която по системата „Бонус-малус“ ще се раздават на шофьорите поощрения и наказания, предизвика бурен обществен дебат. „Усещам в нея духа на средновековната инквизиция“, заяви по БНР авторитетният експерт по пътна безопасност Алекси Стратиев. Дали се шегува? „И да, и не – уточни той пред „Труд“. – Факт е, че Светата инквизиция е създадена, за да измъчва всякакви хора физически. А наредбата за застрахователните премии е подготвена така, че да инквизира хората финансово.“

– Одушевяват с наредба старата ти кола и те карат да плащаш по-скъпа застраховка, защото тая кола, преди да стане твоя, е била на някой, който я карал пиян, минавал на червено и блъснал на зебрата бабичка? Това ли е, г-н Стратиев, системата „Бонус – малус“ в български вариант?
– Така изглежда. Думи нямам. Занимавал съм се със законотворчество и знам, че когато много искаш нещо да се случи, вмъкваш в текста нещо друго – абсурдно, което хората да критикуват. То отпада, но покрай него това, което много искаш, минава незабелязано. Струва ми се, че има такъв момент в този проект за наредба, подготвен от Комисията за финансов надзор. Тя определя прилагането на „бонус-малус“ при изчисляване на застрахователната премия за всеки водач на МПС, който сключва задължителната застраховка „Гражданска отговорност“. Абсурдите в нея ще бъдат задраскани, предполагам. Но докато те се коментират, никой не говори за това, че наредбата добавя към субекта, който плаща застраховка на колата, още два.

– Не ви разбрах?
– Досега собственикът на колата плащаше „Гражданска отговорност“. А отсега нататък, по новата наредба, ще плаща не само собственикът, а и ползвателят, и този, който в момента я кара. Аз съм платил „Гражданска“ на моята кола и всеки от моето семейство може да я кара. Ако наредбата влезе в сила обаче, синовете ми ще трябва също да платят застраховка, за да ползват колата на баща си. А ако решат да я дадат на приятел, той също трябва да има „Гражданска“. Това минава тихомълком засега, а то засяга огромен кръг от лица по начин, много изгоден за застрахователите.

– Застрахователите ни уверяват, че системата „Бонус-малус“ е идеална. И ако ни изглежда малоумна, то е защото сме нетърпеливи. Трябвало да потърпим, докато спънките се изгладят. За инквизиция и дума не става.
– Системата „Бонус-малус“ наистина е добра. Тя се прилага по различни начини в различните държави, подпомага безопасността на движението и намалява на нарушенията чрез финансови стимули за водачите. В някои страни застраховките вървят към колата, другаде – към лицата, които я управляват. У нас се получава смесен вариант.

– Сложна е системата у нас… И в Американската автомобилна асоциация, като четат наредбата, недоумяват кой е носителят на застраховката – шофьорът, собственикът на колата, или самата тя?
– Няма нищо сложно в самата система. У нас тя трябваше да се приложи още преди 10 г., когато застрахователите имаха център, в който събираха всички щети, нанесени на превозните средства. Елементарно беше да се каже: това МПС има щета за 10000 лв. за тази година, значи за следващата ще се увеличи застраховката на собственика с 10%. Това е то „Бонус-малус“. Застрахователят т.г. е платил за щета, които клиентът е нанесъл и е нормално догодина да му поиска повече пари.

– Нормално е и в новата наредба има нови идеи, нали?
– Някои от тях са изумителни. Например, при кражба на автомобил да ти начисляват точки „малус“. И при „умишлено увреждане“ на колата.

– Какво „умишлено увреждане“?
– Нямам представа. В Закона за движение по пътищата няма умишлени деяния. Упоменатите в него деяния са непредпазливи, дори и да има пострадал. Защото в общия случай никой не иска с колата си да блъсне друга и да убие някой. Кражбата и умишленото убийство са в Наказателния кодекс, те не са свързани с безопасността на движението. А изведнъж се появяват в наредбата. Като е тъй, защо не включат всички престъпления в нея – и домовите кражби, и грабежите? И друго питам аз: защо общините и държавата са освободени от утежнените плащания на „Гражданска“?

– Защо? Нали на пътя всички сме равни?
– Държавните и общинските превозни средства са освободени от данъци. Има логика в това. За тях са вадени пари от бюджета, безсмислено е пак от тях да се вкарват в него. Но по каква логика те остават незасегнати в наредбата? Нима нямат връзка с безопасността на движението? Нима не правят катастрофи, в които гинат хора?

– Нима пияният шофьор на автобус е по-малко опасен от пияния с вехтото фиатче?
– Разбира се, че и двамата са опасни и трябва стимулите им да са равни. Нали идеята на „Гражданската отговорност“ е да се пази живота на хората, а не да им се вземат парите? Ако е иначе, да преименуват Гражданска отговорност на Финансова инквизиция! Стигаш бързо до 400% малус, защото си си купил стара кола, с която някой друг е извършвал нарушения. А по обратния път до бонуса, вървиш с години… На какво прилича това?… И е редно, колкото са процентите за малус, толкова да са за бонус. А не застраховката да се вдига до 400%, а да пада до 25%.

– А редно ли е да се перат биографиите на шофьори убийци? С тая наредба застраховката се начислява начисто – все едно дали имаш златен талон, или си убил по-рано трима пешеходци.
– Златният талон и сега не облекчава застраховката. Облекчава наказанието на водачите при нарушение – пак дължат глоба, но не им се отнемат точки. Абсурдно е обаче неодушевен предмет, като колата, да носи на новия си собственик права и задължения. Абсурдно е твоите нарушения – минал си на червено, сгазил си жена на зебра, да се трупат върху друг човек.

– Един приятел пита: къде да си извадя свидетелство за съдимост на автомобила?
– Ха-ха… не сдържах смеха си, простете. Колата не е съдена, естествено. В наредбата е описана следната процедура: купувачът на кола да иде да направи справка в МВР – дали е катастрофирала, после да иде при застрахователите, а ако не е доволен от бонуса или малуса, който получава, да иде в КФН да обжалва. Но да плати застраховката преди всичко това.

– Всичко е в интерес на гражданина, ако правилно ви разбрах. Особено, ако гражданинът има застрахователна компания.
– Така е.

– Чух ви да казвате, че е правилно да вдигнат данъците на старите коли, каквато е и вашата, както виждам.
– Правилно е.

– А не е ли парадоксално? Тия, които нямат пари за нова кола, повече да плащат.
– При определяне на данъка сега се отчитат коефициенти – за мощност, възраст и др. Ако ние с вас имаме коли от една марка, но вашата е нова, а моята стара, вие плащате 230 лв. примерно, а аз 20-30. Сега добавят нов коефициент, екологичен – за вредните емисии на колите. С него за новите коли данъкът ще падне, а при старите ще се вдигне, но с дребна сума.

– Добре, вие ще плащате 10 лв. повече за старата си кола. Но в резултат ще се прочисти въздуха на България? Софиянци дишат най-мръсния въздух в ЕС. Ще се промени ли това?
– Няма да се промени нищо съществено. Но правим първа крачка към промяна. Много хора имат възможност да си сменят колата, но ползват старата, защото плащат по-нисък данък, не се боят да я одраскат и т.н. И защото коефициентът да данъка им се променя през 5 г. Ако се увеличаваше всяка година с 1-2%, щяха да търсят начин да си купят по-нова кола.

– А който няма пари за това?
– Ами няма да има кола. Това да имаш кола и да си безопасен за себе си и останалите, изисква разходи – за смяна на гуми, масло, антифриз. Данъкът е най-малкият разход за стария автомобил. Обаче държавата, която прибира данъците, трябва да осигури обществен транспорт. Сега у нас има места, до които не можеш да се предвижиш без кола.

– На чия страна сте в спора да има ли таван на обезщетенията за пострадали в катастрофи?
– Не може да се фиксира таван. Ако аз загина в катастрофа – за какво им е обезщетение на моите деца? Те работят, имат жилища, издържат си децата. Но ако загине млад шофьор и остави сираци, обезщетението трябва да е голямо, за да покрие всичко, което бащата би им дал – храна, дрехи, образование. Това са измерими неща, за разлика от мъките и страданията. Не знам защо съдът реши така – след като ние сме приятели, ако аз умра в катастрофа, на вас да ви платят застрахователите, че страдате.

– Как е в държави като Франция и Германия?
– Там има таван, но обезщетенията са големи. Шестцифрени. В евра.

– Чувал ли сте за адвокатите гробари, които плащат на КАТ, научават първи за убийствените катастрофи и вземат процент от застраховките на майките в траур?
– Да, застрахователите разказват това. Но и между тях има гробари. И те търсят пострадалите, както и адвокатите. Търсят ги да им платят, докато са в шок и в нужда от пари – за погребение, за лечение на ранени. Дават на бедни хора по 5000 лв. – това за тях са много пари, те ги вземат веднага, а не след 2-3 г., подписват се и после не претендират. Адвокатите гробари от една асоциация са цяла мрежа в страната. До телефона им за безплатни съвети е телефонът на КАТ. Явно имат контакти и достъп до информация. Не е вярно, че взимат 80% от застраховката на пострадалите, но под 20% не падат.

– Новата Държавна агенция за безопасност на движението с нейните 39 чиновници ще ни отърве ли от катастрофите?
– Ще намали с 39 бройки безработицата. Дадени са й права на Министерски съвет и отгоре. Базираните в София 39 човека ще извършват и научно-изследователска дейност, ще изследват местопроизшествия, което по закон се прави по местоизвършване от следствени органи.

– Ще наемат експерти.
– Да, за 30 000 лв. А откъде ще ги вземат? Експертите са рядкост, ако не бяха, щяха да са другояче нещата. През 90-те имаше една Централна комисия по безопасност на движението с права като на новата агенция. По нейно време в катастрофи загиваха 1500 души годишно. Закриха я, създадоха Държавна комисия по безопасност на движението, пак в МС, начело с министъра на МВР. Тя остава, само че ще се ръководи от новата агенция. В нея участват 10 зам.- министри. Тя вършеше добра работа, когато министър беше Цветанов и загиналите намаляха до 600 годишно, като през 60-те. И пак би могла да работи добре, но МС избра да намери работа на още 39 човека.

– И въпросът „Кво праим ся?“ си остава актуален?
– Да, защото е занемарено видеонаблюдението у нас. В другите държави изградиха системи от камери и радари, които наблюдават движението и повишават дисциплината на водачите. В България не се случва това. Преди 10 г. взехме 25 стационарни камери и дотам.

– Нали купуват мобилни камери?
– Да. Но за всяка мобилна камера трябва автомобил с полицаи. Те излизат в отпуск, имат друга работа и камерите им работят по 2-3 часа, а не 24 часа, като стационарните.

– Стационарните шофьорите ги знаят и подминат ли ги, карат през просото пак…
– Знаят ги, защото са 25. А ни трябват 400 за цяла България. Казаха ни го във Франция, която е покрита с камери.

– Лесно е да се каже. Откъде пари за тях?
– Първите 25 ги купихме за 800 000 лв. Те за година се изплатиха с глобите от снимките. Да, стационарните струват 2 пъти повече, но като добавим към мобилните и полицейския автомобил с поддръжката, те излизат 20 пъти по-скъпи. Друг въпрос е, че по селата не минава с месеци полицейска кола. А другаде полицаите, като им се струпа работа, вдигат разрешената скорост от 80 на 120 км/ч и отчитат, че нарушения няма.

– И полицаите са дефицит у нас. Как да преглеждат милионите снимки от камерите?
– В Рейн всички нарушения се наблюдават в една зала от 17 полицаи, а от глобите Франция печели годишно 3,5 млрд. Машина вади снимката, разчита номера на автомобила, вади собственика, разпечатва адреса му и бланка глоба, а частна фирма я пакетира в писмо до него. Полицаите разглеждат само снимките с проблеми – ако номерът е мръсен и не се чете. И нашите машини са такива. Но у нас задължително полицаите преглеждат всяка снимка.

– За да не глобят някой, който не трябва, сигурно.
– И това го има. И друго. Имам усещането, че у нас някой иска полицията да дебне хората. Друга тема е защо.

Нашият гост
Алекси Стратиев е роден през 1953 г. в София. Завършил е Академията на МВР (1980) и право в СУ “Св. Кл. Охридски” (1986). Пораснал в йерархията на органите за ред и сигурност от младши автоконтрольор до началник на КАТ (2004-2009) и зам. директор на полицията по контрола на движението (2009-2011). Сега е сред най-уважаваните експерти по пътна безопасност у нас.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (6)

  1. Ем от къде ще събират пари, за да плащат рекет на бойко и айдуците му? Нещо се говореше, че и цецо пъпеша бил в играта, станал и той застраховател.

  2. Ем от къде ще събират пари, за да плащат рекет на бойко и айдуците му? Нещо се говореше, че и пъпеша бил в играта, станал и той застраховател.

  3. Може да се и преименува ГО и така: Рекет от страна на частните застрахователи с активното съдействие на държавата.

  4. Почти всички застр. фирми са с преобладаващо външно участие, именно отвън е натискат и шантажът за още по-големи печалби.

  5. Защо да ми вдигат данъка за старата кола, след като с нея изминавам 1000км на година, а Пенчо с новата кола навърта 30 000-40 000км на година. Как така цапам въздуха и стресирам хората повече от него! Тъпо и несправедливо е!!!

  6. А тоя колко е корумпиран….Няма да се впускам в подробности,но лично съм си изпатил от този дълго несменяем „кадър“

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.