Двама души са ранени при верижна катастрофа на магистрала „Тракия“

Ремонтират надлез на изхода на Бургас

Запазват паветата в Стара Варна

Меси: Турнирът за Аржентина сега започва

Министър Петкова: Пожарът в ТЕЦ „Марица-изток 2“ няма да се отрази на сигурността на енергийната система

Северна Македония е изпълнила критериите за старт на преговорите с ЕС, заяви Ципрас

Данъчните и полицията още не са готови с проверките на къщите за гости

Англичанка почина на борда на самолет на връщане от Слънчев бряг

Стадион „Сан Сиро“ ще бъде сринат

Серийният убиец от Кипър се призна за виновен

Камерун пада, плюе и обвинява в расизъм

Гешев: Гранични полицаи са участвали в престъпната група за трафик на мигранти

Задълбочаване на партньорството между ГЕРБ и румънската НЛП обсъдиха Борисов и Людовик Орбан

Горящият комин на ТЕЦ „Марица Изток 2“ се е срутил

Евакуираха британския парламент заради противопожарна тревога

Ботев искал да е „цар на циганите“

Ако някой реши да филмира биографията на Христо Ботев, написана от Захарий Стоянов, би се получил истински екшън. В него има всичко – хъшовска несрета, нощни обири и разбивания на каси, борба с привидения, живот на самотен остров, затворнически подвизи, любовни авантюри.

Някои изследователи оспорват много от сцените, тъй сочно описани от Летописеца, но и половината да е вярно,

образът на революционера е далеч от описания в учебниците

Все пак Захарий Стоянов предава онова, което се е говорило в ония времена и дори само като легенда то заслужава внимание.

Портрет на Христо Ботев и братята му Стефан, Боян и Кирил, 1876 г.

„Дрипите, що имах, се съдраха по мен и ме е срам деня да изляза на улиците“, пише Ботев в прочутото си писмо до Киро Тулешков, в което му разказва за Левски. По това време – зимата на 1868-а – двамата живеят в полусрутена воденица на края на Букурещ. Хапват само хлебец, и то веднъж на 2-3 дни, дърво и камък се пука от студ, но Апостола, този „нечут характер“, пее и все е весел. (Според други биографи Ботев и Левски не са се познавали, никога не са се срещали…) Но според Стоянов Апостола убеждава съквартиранта си да изнесе в читалище „Братска любов“ сказка, която толкоз допада на родолюбивите българи, че те цаняват Ботев за библиотекар с 40-50 франка заплата.

Тук обаче се искат ред и послушание, органически чужди на младия поет, и той скоро напуска. Пак по ходатайство на сънардници го приемат в букурещкото медицинско училище на разноски на правителството. Баща му и приятелите му подскачат от радост, но очевидно малко го познават. Програма, изпити, дисциплина и други такива наредби са като окови за неукротимия му дух. Само след няколко месеца Ботев подава молба за напускане, като се оправдава с тежка болест на баща си. Следват 7-8 месеца учителстване в Александрия, където също не се разминава без подвизи. Но и това бързо омръзва на неспокойния авантюрист.

През лятото на 1870 г. Ботев заедно с друг безпаричник като него, казака Иван Иванович, живее на един дунавски остров между градовете Измаил и Тулча. Двамата имат само пушка, малко хляб и една тенджера, но това им е достатъчно. Правят си колиба и живеят

като истински робинзоновци

– трепят с пушка птици и лебеди, ловят риба, хранят се с плодове, коприва и киселец. Цял ден ходят по бели гащи, боси, неумити и несресани и се чувстват прекрасно – от никого не зависят, никой не им иска пари и данъци, а теджерата ври на огъня! По-късно Ботев с носталгия ще си спомня това време и през смях ще твърди: „Друго на тоя свят не искам: да ме направят цар на циганите и да ми дадат право да им наредя царство на тоя остров“.

Съвсем друг живот очаква поета през есента в Измаил, където става учител по покана на своя съотечественик д-р Чолаков. Сега той е неузнаваем – сресан, умит и наконтен с черни салонни дрехи, респектиращ със знания и култура. Освен родния си език, свободно владее руски и румънски. Движи се в среда на „началници, съдници, аристократи и учени“ – посещава видни домове, участва в балове и увеселения. Според З. Стоянов със своето класическо чело и къдрава глава, орлови очи и благородни маниери Ботев става

„идол за женския свят“

в Измаил. Храненицата на богаташа Шопов, когото той често посещава, примира по него и веднъж оставя в джоба на палтото му тайно обяснение в любов и няколко бонбона, завити в книжка. Поетът й отговаря, че я обича, но че не е за нея – с него тя ще умре от глад. Друга местна красавица, мадам Петрович, едва не напуска съпруга си заради него – толкова е омаяна, че направо подлудява, не го ли види един ден. С една дума, пише З. Стоянов, „имало данни, че може да почне вече мирен, редовен и человечески живот“.

Солаковият хан, днес в централната част на Букурещ, приютявал Левски, Ботев, Каравелов, се е превърнал в развалина.

Буйният калоферец обаче бързо се насища на това „пусто еднообразие“ – омръзват му и занятия, и увеселения, а и сведенията за бунтовната подготовка по българските земи го зоват за действие. Ботев решава да напусне, ала има една пречка – половин година българската община не му е плащала заплата, все няма пари. И тъкмо се чуди какво да прави, когато случаят му идва на помощ. Българското училище решава тържествено да отбележи 11 май, празника на светите братя Кирил и Методий. Даскал Христо е натоварен да събере за тази цел пари от местни заможни родолюбци. И той го прави сърцато и старателно – събира цели 20-30 жълтици. Точно такава сума му дължи и училищното настоятелство. Затова без никакви угризения един ден Ботев заминава за Браила. На измаилци чак не им се вярва, че е избягал – всичките му вещи са в квартирата. Все пак настоятелството си затрайва пред властите, за да не дискредитира учебното заведение.

Идеята дава румънецът Нико Георгеско, с когото се запознават в Галац. Той се представя за бивш прокурор, враг на чокои и богаташи, уволнен заради убежденията си. Иска да замине за Америка, но няма пари и смята „да тури ръка на златото на някой разбойник аристократ“ – нещо съвсем „простително“ според него. И според Ботев, но той успява да убеди румънеца, че Америка може да почака, но революцията не. Георгеско е набелязал един турски митничар, който имал няколко хиляди лири и живеел усамотено в края на град Мачин. Двамата сбират тайфа и го нападат, но не намират в дома му никакви пари – само купища денкове тютюн. Мятат по един-два на рамо с идеята да ги продадат в Браила, но по пътя ги среща караул.
Експроприаторите се разбягват, захвърлят денковете и се прибират без пукнат грош. Но фитилът е вече подпален и

групата започва нощни обири

– реже и разбива каси на богаташи по домовете им. Парите отиват основно за храна и дрехи. За да не се профука всичко, Ботев поверява на кръчмаря 10 рубли с поръката да ги извади само ако някой от хъшовете вече не може да говори от глад.

Според Захарий Стоянов поетът не криел от никого нощните си подвизи – считал ги за нещо обикновено, „за негова длъжност“, даже ги разказвал с най-големи подробности.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (14)

  1. Истински пич… от тези дет демокрациите всячески унищожават.

  2. Malko zakasnjxa ,tazi Godina!Obiknoveno ,,atakite,,zapochvat oshte predi 2-ri juni!,,Lapnali,,masona
    Z.Stojanov i puskane-njma…

  3. Соросоиди , взимайте си медийните ПРОМИВКИ и се разазкарайте !
    НЯМА ПО – ГОЛЕМИ КРАДЦИ И ИЗМАМНИЦИ ОТ ВАС !
    Българският народ няма да ви станат роби, ще има да чакате !
    Взимайте си ходжите поповете царете цариците халифите султаните кардиналите папите и тем подобни и НЕЗАБАВНО СЕ РАЗКАРАЙТЕ ! Изчезвайте !
    .
    БЛЪСКОВ СПИШ ЛИ ? НЕ ВИЖДАШ ЛИ КАКВО СТАВА ? ЗА КАКВО СИ ТАМ ?

  4. Има ли българин да не краде.Ботев и хайдутите при тези нощни обири …само бог знае колко невина човешка кръв са проляли.Злато така лесно ли се дава.
    Левски колко огнища е почернил в Ловеч и околностите.Боже тези хайдуци са били национални герои.Кво да се прави,като няма истински герои с тези ще се фукаме…

    1. Ебавам ти и майка ти и баща ти и истината ти нещастен трол !

    2. Kaт не ти харесва – анадола те зове.

  5. Ей турски боклук!Той знае към кого се обръщам.Ти ли бе ислямско нищожество ще ми говориш за кражби?Та твоите деди ни откраднаха цялата държава!!!И през тези пет века точно турците крадяха БЪЛГАРИТЕ всеки ден!!!Не само крадяха!Биеха,убиваха,изнасилваха,крадяха ни малките деца,за да ги правят еничари и войници за въшливата ислямска вяра!!!И сега някакъв миризлив фес ще ми говори за крадци!?Най-големите обирджии са вярващите в аллах прасета!А ако проучиш биографиите на БОТЕВ и ЛЕВСКИ поотделно ще стигнеш до извода,че това са най-великите национал революционери в света!!!Единия освен това е велик поет и журналист.Двамата стоят над прославените и пробутвани навсякъде Че ГЕ вара,ГАРИБАЛДИ,нАПОЛЕОН…от ЛЕВСКИ и БОТЕВ по-велики в историата на човечеството няма!!!!А от турците по-големи нищожества няма!!!

  6. Напълно съм съгласна с Распутин!И той е ВЕЛИК БЪЛГАРИН !!!

    1. По тази логика и аз като драсна неколко реда съм велик.Нали Стефке-еднодневке.Аман от празноглави списвачи.Поне да пишете нещо различно всеки път,а то все едно и също-чак знам какъв ще е отговорът на лицето с множеството имена-Сариев,Стефка,Надървения,Разпутин….

      1. Ти си идиот. Прост идиот. Като цялата ти фамилия.
        Next.

        1. Ти не си по-добър, а долнопробна воняща пачавра и супер идиот.

  7. Преди 150 години в лятото на1870 година великият българин,господин Христо Ботев мечтаел,искал да е цар на циганите!.Що?.Щото усещал че след 150/200 години България ще стане циганска държава.Какво лошо човек ако мечтае…
    Вместо да ревете учете история но истинската история за България.
    Ботев,Левски и другите хайдути арамии,обирали златото предимно на богатите българи.Злато даром не се дава,невинна кръв се пролива.Боли не боли това е истината,това е истинската история.
    Именно за това,тези уж герои са предадени на турските органи на реда и сигурноста от самите потърпевши българи.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.