Земетресение край Кърджали

Ердоган потвърди готовността на Анкара за военна операция в Северна Сирия

Полицията в Хонконг използва сълзотворен газ срещу демонстранти

Министър Ангелкова: Културно-историческият туризъм е стимул за вътрешните пътувания и икономиката

Иранският външен министър: Не съм сигурен, че можем да избегнем война

Даниел Панов откри уникалния цветен часовник във Велико Търново Съоръжението е дарение от Ротари клуб

Трусовете в Албания напукаха стотици блокове и къщи (ВИДЕО)

Ансамбълът ни спечели сребро във финала с пет топки на световното в Баку

Ердоган: Съветът за сигурност на ООН не може да реши израелския въпрос

Боровинките имат антиракови качества Малките плодчета заслужено са причислени към суперхраните

Започна плановият годишен ремонт на шести блок на АЕЦ „Козлодуй“

Уникален слънчев часовник показва времето в Банско

Вицепрезидентът на 22 септември: Трябват ни същата увереност и воля на дедите ни отпреди 111 г.

Теменужка Петкова: Либерализацията на пазара няма да оскъпи електроенергията

Деца монтираха табели с еко-послания на дърветата в НП “Пирин“

Експертът по национална сигурност проф. Николай Радулов пред „Труд“: Регистрират се само 1/3 от престъпленията в България

Служителите на МВР не са доволни от средствата, определени в Бюджет 2018 за тях. Те заплашиха със стачки дори по време на европредседателството. Защо се стигна дотам, има ли опасност от терористични действия в София, какви ще са проблемите за гражданите, заради важните гости от Европа, намалява или се увеличава престъпността у нас – по тези въпроси разговаряме с проф. Николай Радулов, който е един от най-големите специалисти по национална сигурност у нас.

– Проф. Радулов, с около 64 млн. лв. ще е увеличението на бюджета на МВР за 2018 г., но Синдикалната федерация на служителите в МВР го определиха като гавра и заплашиха със стачки. Прави ли са?

– Истината е, че увеличението на бюджета по никакъв начин не е свързано с увеличението на заплатите. Увеличенията са целеви и парите са предварително разпределени. Доколкото разбирам, от тези пари нито стотинка няма да бъде дадена нито за заплати, нито за оборудване и помощни средства. Лошото управление на средствата в МВР вече е хронично. Увеличението се прокламира като решаване на проблема със заплатите, а не може да постигне минималните полицейски изисквания и служителите го възприемат като подхвърлен кокал – като подигравка и опит да се насъска обществото срещу тях.

– Синдикатът в МВР заяви, че ще има протести дори по време на европредседателството на България, ако не бъдат увеличени средствата за МВР и то най-вече за заплати. Министър Валентин Радев като че ли не се впечатли, защото коментира, че това е в реда на нещата.

– Протести се правят тогава, когато могат да дадат ефект, а не когато е удобно на правителството. Задължение на профсъюзите е да бранят интересите на членовете си. Управляващите са наясно, че е възможно да се случат по най-неудобно за тях време, но не решават проблема. Ниското заплащане води до много непопълняеми ваканции на низови места, където е необходимо физическо полицейско присъствие. Увеличават се кандидатите, просто търсещи работа, а не с призвание към професията. Нивото им е отчайващо, но се налага още да се снижават критериите, а това води до некачествена дейност и провали.

– Възможно ли е по време на европредседателството София да се превърне в арена на терористични действия и от тяхна периферия да станем център? Имаме ли сили да се противопоставим?

– Можем само да се надяваме, че терористичните организации гледат на страната ни като на транзитна територия. Няколкото нормативни акта, приети напоследък (те не предлагат нови антитерористични мерки, концепции и решения), няма да изплашат терористите. За да отговорим на въпроса, трябва да се заинтересуваме тренират ли активно антитерористичните формирования, колко патрона изстрелва командос на ден, колко снайперски пушки, инфрачервени очила и др. оборудване, определящо тактическата готовност за действия, са закупени последните 5 години; какви са проактивните действия на специалните служби, получава ли се изпреварваща информация. Няма да получим конкретен отговор, а и да го получим, няма да ни хареса. Може само да се надяваме, че има положителни достижения и упорита антитерористична подготовка, чието качество и количество е класифицирана информация. Факт е, че и до днес делото за терористичния акт в Сарафово не може да тръгне, поради редица пропуски на разследването и първоначалните следствени действия.

– Какви мерки трябва да бъдат взети още от сега, а разбира се и по време на тези 6 месеца догодина?

– Трябва да се попълни щатът на охранителната полиция. Светкавично да се оправят заплатите и заплащането на извънредния труд. Да се изготвят планове за подготовка и преподготовка на служителите в много кратки срокове. Да се реализират практически занятия на територията на мероприятията, свързани с председателството. Да се стимулира ползването на информационни мрежи, позволяващи изпреварващи действия спрямо тероризъм и престъпност. Това трябва да е принципно постоянна активна дейност, но тъй като досега тя се демонстрира само по повод на събития от международен характер, то поне трябва да се даде достойно начало. Да започне действителен, а не формален диалог между служителите и ръководството на МВР.

– Очаква се да има големи трудности с нормалния трафик в района около НДК – хората още от сега се притесняват за движението на метрото и т.н. Как ще се справим въобще с тази ситуация?

– Гостите ще имат специален статут и вероятно ще бъдат превозвани, така че да останат доволни. Гражданите ще трябва да стиснат зъби и да изтърпят поредния транспортен хаос, но те са свикнали. Почти 4-5 месеца от началото на лятото е нeреално да се стигне до някъде за по-малко от час и половина. Така че животът на хората ще продължи по същия напрегнат и пълен с транспортни приключения начин. Мога да препоръчам да си носят книги и да използват пълноценно времето в градския транспорт.

– Корупцията в МВР продължава. Не може да не сте чули, че наркодилъри ставали полицаи и прибирали дрога от конкурентни групировки и след това ги продавали. Как може да се противодейства на това?

– Корупцията започва да се превръща в постоянен фон и хората спират да й обръщат внимание. Трябва да се случи нещо скандално, за да заговорим отново за нея. Може да е пореден доклад на Европа, на Държавния департамент на САЩ или нова гротескна издънка на полицай или държавен чиновник. Още преди 7-8 години Центърът за изследване на демокрацията сигнализира за съвпадане на районите на наркоразпространителите с районите на полицейските управления. Това е знак за сериозен проблем. Вътрешна сигурност е структурата, която трябва да разкрива, предотвратява и пресича престъпна дейност в МВР. Забелязва се известна активност през последните месеци, тя трябва да се приветства и да се стимулира, да е постоянна. Наред с нея е задължително да се извършва прецизна кадрова дейност при подбора на кандидати за работа. За съжаление, и до днес се коментират съмнителни назначения на охранители, обслужвали известни фигури от престъпния свят, като Таки, Къро и др. Кадровото развитие на такива служители е шамар за полицаите с призвание и по същество е заплаха за националната сигурност.

– Парашутните назначения и корупцията, не демотивират ли МВР?

– Разбира се. Концепцията, че развитието на полицаите е функция на качествена работа, сериозно страда от непрекъснатите демонстрации на обратното. Общо убеждение е, че трябва да имаш политически гръб, за да се издигнеш. Реполитизацията е очевидна.

– Бяхте заявили, че престъпността у нас намалява, но само на хартия. И напротив – увеличавала се. Още ли мислите така?

– Съдете сама – преди 4-5 години регистрираната престъпност беше около 145 000 престъпления годишно, министър Бъчварова успя да ги намали в края на управлението си на 100 000, а настоящият министър декларира около 70 000. За сравнение: във Финландия населението е 6 250 000, регистрираните престъпления са около 400 000 годишно, а хората вярват на полицията. За гражданите е важно да знаят, че всяко престъпление се разследва. Хората спират да заявяват престъпления – това довежда до оптимистична статистика, но колкото по-голяма е ножицата между регистрираната и латентната престъпност, толкова по-ниски са доверието и авторитетът на министерството. Моите предположения на дългогодишен аналитик клонят към една трета регистрирана и две трети латентна престъпност.

– Хората са притеснени от битовата престъпност, от ало-измамниците, и дори вярват, че полицията играе заедно с тях. Толкова ли е трудно подобни престъпления да бъдат минимизирани?

– МВР не ползва целия възможен инструментариум. Окончателно е загубено изкуството на агентурно-оперативната работа. Това ликвидира всякаква възможност за проактивно противодействие на престъпността. Работи се само по извършени престъпления и то само ако са станали публично известни или има граждански натиск. Няма как само със специални разузнавателни средства да се разкриват, предотвратяват и пресичат престъпления. Когато не се използват някои от инструментите, операторите инстинктивно се опитват да го заменят с друг. Но това е все едно да са ти развалени зъбите от дясната страна, да ядеш няколко години със зъбите от ляво – променя се лицевата мускулатура, променя се физиономията. Така се е променила и физиономията и на МВР.

– Взривяването на банкомати не спира, отвличанията продължават – възможно ли е да се пресекат?

– Възможно е, но е необходимо възраждане на криминалистиката, инвестиране в модерни технологии за разследване – пръстови отпечатъци, ДНК анализ, трасология и др., съвременни сертифицирани информационни системи, съживяване на криминологията – неща като че на доизживяване в днешното МВР. Разбира се, без информационни позиции в престъпните среди ще бъде трудно да се постигне успех. Пряка е връзката между липсата на резултати и липсата на проактивни стратегии и тактики.

– Къде са най-големите врящи гърнета в страната? В кои области и на кои места?

– Престъпленията са най-многобройни и тежки в големите градове, защото анонимността и съществуващите заможни обекти на посегателство са там. Корупцията е възможна там, където има държавна и общинска администрация. София, Варна и Пловдив са традиционно тежки за обезпечаване. В малките населени места престъпленията изглеждат икономически дребни, но обикновено техни обекти са беззащитни възрастни хора, пребивани и убивани за няколко лева.

– Още ли смятате, че Турция разполага със законспирирана агентура за влияние у нас? Колко трябва да се притесняваме от съседите ни?

– Трябва да се притесняваме сериозно, защото граничим със страна със суспендирана демокрация. Страна, в която лекари, учители, инженери и полицаи биват арестувани, измъчвани и съдени за политически убеждения или просто защото не харесват президента. Това, че Турция разполага с агентура, не е новост, тя има над стогодишен опит и традиции. А агентурата за влияние излезе на показ при създаването и придвижването на един от последните политически проекти в страната. По-притеснително е изграждането на турски агентурни мрежи в други страни на ЕС – Германия, Франция – факти, за които свободно говорят ръководители на специалните им служби. Трябва да се притесняваме, защото години наред давахме бежански статут на хора, които реално не отговаряха на условията, а отказахме на политически бегълци, чийто живот бе застрашен. Нещо повече – незаконно, въпреки решението на съда, бяха върнати на един диктаторски режим. Абсолютно неевропейско, азиатско политическо решение!

– Разбраха ли управляващите и най-вече МВР за какво става дума във филма „Граница” на Елена Йончева, или продължаващото политическо надлъгване между властимащи и опозиция ще продължи без да бъде решен този проблем?

– Мисля, че нищо от показаното и ставащото по границата не е било тайна за управляващите по което и да е време. Трябва да се прави разлика между здравия разум и политическото говорене, което у нас придобива привкуса на откровена лъжа. А в МВР всички са наясно със ситуацията. Служител от Гранична полиция ми каза: „Преди години бяхме с 2000 служители повече, имахме сравнително стегната администрация, обстановката не беше толкова тежка – нямаше я мигрантската вълна и се справяхме отлично. През последните години станахме с 2000 по-малко, зелената граница бе компрометирана, а администрацията се удвои. Не сме в състояние да гарантираме херметичност на границата“.

– Разбира ли проблемите на сигурността министър Валентин Радев и може ли да направи нещо?

– Министър Радев е компетентен в сферата на сигурността, но мисля че финансовите и управленски рамки, в които е поставен, не му дават възможност да покаже реалните си качества и това видимо го изнервя.

– Терорът в Европа и по света не спира, а политиците продължават да рапортуват: „Няма да се уплашим пред терора“. Това стресира хората, въобще остава впечатлението, че политиците не знаят в кой свят живеят. Докъде ще стигнем?

– Политиците са искрени, когато казват, че няма да се уплашат от терора. Те имат специална охрана и привилегии, които ги държат далеч от огневата линия. Лицемерността им блесна след случая „Шарли Ебдо“, когато многохилядна манифестация в Париж демонстрира характера на французите. Европейските лидери направиха своя, добре охранявана манифестация на безлюдна и обезопасена улица – символ на „единението“ с европейските граждани срещу тероризма. Терористичната заплаха ще се засилва и само наближаващи избори и ужасът да не бъдат преизбрани може да размърда европейските политици. Специалните служби показват повече хъс и характер, след като се окопитиха след първоначалния ступор от серията терористични актове.

 

Нашият гост

Проф. д-р Николай Радулов е бивш секретар на МВР. В момента преподава в НБУ, ръководител е на департамент „Национална и международна сигурност“. В МВР е работил от 1981 до 1999 г., като започва работа в Първо РПУ-МВР и приключва кариерата си в министерството като секретар на МВР. През 2013 г. е избран за преподавател на годината в НБУ. Автор на 5 книги и стотици статии.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.