Инфлацията се забавя, но не всички са доволни

На фона на дефлация, търгов­ците трябва да се конкурират по-агресивно, за да запазят приходите си и да защитят печалбите.

Спадащите цени на храните означават нови предизвикателства за супермаркетите и производителите

Правят промоции, за да привлекат отново потребителите

Някои клиенти ще бъдат изгубени

Огромните повишения на цените на храните и други ежедневни стоки приближават своя край. Това е посланието, което се чува силно и ясно от големите европейски търговци на едро и компании за потребителски стоки, пише редакторът на Блумбърг Андреа Феслтед.

Макар че това би трябвало да донесе облекчение за отдавна затруднените потребители, това означава съвсем нови предизвикателства за супермаркетите и производителите. След като нараснаха рязко през последните две години, цените на много стоки ще се стабилизират през следващите месеци. Причината е, че производителите отчитат как нарастващите разходи за суровини, които изядоха частично маржовете им, започват да намаляват. Но все още има продукти с високи цени - например какао, захар и кафе сорт робуста.

Има въпросителни и около посоката на млечните продукти и пшеницата, чиято цена беше спаднала много, преди Русия неотдавна да се от­тегли от споразумението за износ на украинско зърно през Черно море.

Изглежда сериозните увеличения на цените, пред които бяха изправени потребителите от края на 2021 г., като цяло са приключили. През следващите месеци ще има много по-малко корекции на цените нагоре. А където те наистина се случат, ще бъде избирателно и по-скромно.

С увеличаването на цените, броят на продадените стоки намалява, тъй като потребителите преминават към по-евтини марки, собственост на самите супермаркети, или се обръщат към вериги с по-ниски цени. Някои компании очакват със стабилизиране на цените продажбите им да се възстановят. Но, не е толкова просто.

Вярно е, че когато цените се стабилизираха и в някои случаи спаднаха след последната инфлационна вълна по време на финансовата криза от 2008 г., някои компании отчетоха възстановяване на обема на продажбите. Но не всички потребители се завърнаха към популярните марки - много останаха с брандовете на супермаркетите предвид нивото на доверие към тези компании, както и с марки, продавани във вериги с по-ниски цени.

Преди десетилетие производителите се обърнаха към специални предложения, за да пренесат обрат­но ползите от по-ниските разходи за производство и да стимулират търсенето. Има признаци, че това отново се случва. Във Великобритания специалните оферти напоследък се увеличиха на годишна база за пръв път от юли 2021 г. Малко над четвърт от продуктите сега се продават в промоция.

Някои компании вече увеличават сумата пари, която заделят за специални оферти, за да направят продуктите си по-достъпни и да привлекат потребителите обратно към марките си. Нещо повече, търговците на дребно също може да започнат да агитират за намаления, изправени пред отслабващ натиск при цените на суровините. Най-голямата верига супермаркети във Великобритания - Tesco, притиска доставчиците за по-ниски цени, за да може да поеме водеща роля в конкурентоспособ­ността.

Преди две години Walmart заяви, че ще използва своя мащаб, за да плува срещу растящите цени. Не би било изненадващо, ако компанията отново заеме тази позиция в САЩ, стремейки се да задържи тези клиенти, които са се обърнали към нея на фона на свиването на доходите.

Хранителните магазини са изправени пред други предизвикателства. На фона на инфлацията всички те можеха да увеличат цените си едновременно. Но на фона на евентуална дефлация, те трябва да се конкурират по-агресивно, за да запазят приходите си и да защитят печалбите.

На силно конкурентни пазари, например Великобритания и Франция, супермаркетите се нуждаят от слаб играч, от който да откраднат дял. Но веригите с по-ниски цени ще се опитат да не загубят клиентите, които се стекоха към тях по време на кризата с нарастващите разходи за живот. Макар че потребителите могат да видят светлина в края на тунела, когато става въпрос за инфлацията, за компаниите, които ги обслужват, предизвикателствата едва сега започват.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари