Луксозни марки залагат на места за преживявания

Луксозни марки прибягват към нестандартни начини за привличане на клиенти.

В Китай намаляват покупките на скъпи чанти

Потребители насочват част от парите си от придобиване на вещи към пътувания

Създават концепция за рядкост

Луксозни марки насочват фокуса си към преживяванията на клиентите на фона на свитите разходи на потребителите в Китай. Проучване на консултантската компания за недвижими имоти Savills, посочва нова тенденция, която тя описва като „развиващ се“ луксозен пазар в Китай, където хората, търсещи преживявания, са привлечени от експериментални точки за контакт с луксозни марки - от ресторанти до частни салони само с предварително записване за VIP клиенти.

Най-новият магазин на Louis Vuitton в Шанхай не е обикновен. 30-метровият магазин с форма на кораб, наречен „The Louis“ е рекламиран като преживяване и разполага с изложбено пространство и кафене в търговската зона Нанкин Роуд в центъра на Шанхай. Бизнес стратегията на LVMH, собственик на Louis Vuitton, е в съответствие с по-широката промяна сред търговците на луксозни стоки към модел, където магазинът не просто продава стоки на клиентите, а привлича клиенти с „преживявания“.

„Всички марки затварят магазини, но тези, които могат да си го позволят, отварят големи флагмански магазини или провеждат големи събития или изложби, за да поддържат изключително висока видимост“, каза Патрис Нордей, главен изпълнителен директор на базираната в Шанхай консултантска компания за иновации Trajectry. Марки от Balenciaga до Chanel, Louis Vuitton и Prada затвориха магазини в Китай. Gucci е напът да затвори 10 магазина в Китай тази година.

Dior, отвори кафене в Ченгду по-рано тази година, а през март Prada отвори ресторант, проектиран от Уонг Кар-Вай, в културното пространство Rong Zhai в Шанхай. Бижутерската компания Tiffany and Co. наскоро намали площта на голям магазин в центъра на Шанхай, но през март откри нов триетажен флагмански магазин в Ченгду. Макар все повече хора да наричат тази тенденция „експериментална“ търговия на дребно, тя всъщност говори за нещо много по-дълбоко. „Трябва да създадете концепция за рядкост, а рядкостта идва с недостига“, каза Зино Хеллингер, ръководител на отдела за търговия на дребно в Китай в доставчика на услуги за недвижими имоти CRBE. „Когато имате 80 или 90 магазина на един пазар, той вече не изглежда толкова рядък, сякаш е масов“, допълва той.

Залогът е висок за луксозните марки, които от години разчитат на продажби в Китай, за да подхранват глобалния си растеж и амбиции, но сега са изправени пред забавяне на търсенето във втората по големина икономика в света. Размерът на китайския пазар е намалял с повече от 18% през миналата година до около 48,8 млрд. щатски долара, а продажбите са на път да се запазят през 2025 г.

Зино Хеллингер признава, че луксозният сегмент в Китай е понесъл „удар“ напоследък, въпреки че смята, че забавянето е било очаквано. През първото тримесечие на годината приходите на LVMH в региона, който включва Китай, са спаднали с 11%. Азиатско-тихоокеанският регион, без Япония, представлява 30% от общите продажби на групата. Китайските потребители, силно засегнати от по-широката икономическа несигурност, ограничиха разходите си за покупки, включително и на луксозни маркови чанти.

31-годишната Натали Чен, родена в Шанхай, казва, че вече притежава достатъчно „вещи“ и е пренасочила значителна част от средствата, които някога е използвала за луксозни стоки, за пътувания. „Честно казано, не чувствам, че купуването на още една чанта ще подобри живота ми“, каза тя, въпреки че вече е посетила нов ресторант, открит от Prada в Шанхай, и възнамерява да разгледа новата концепция за кафене на Louis Vuitton с приятелки. „Това носи различно усещане от просто пазаруване в мол“, каза Чен, въпреки че не е сигурна дали магазинът с форма на кораб ще я накара да направи каквито и да било покупки освен на кафе и торта.

Все пак луксозните марки усещат дългосрочна възможност за увеличаване на продажбите. Докато апетитът за луксозни стоки в Китай и по света намалява, засегнат от икономическия натиск, темповете на продажби на „стоки, свързани с преживявания“ се покачват, според консултантската компания Bain.

Най-четени