Задачите по математика трябва да са от 1 до 3, първокласниците с едно задание извън буквара
Раницата - до 15 процента от теглото
Ще станем свидетели на ново дъно в резултатите от матурите и нивото на образование, ако промените в Наредбата за оценяване на резултатите от обучението на учениците влязат в сила от 15 септември, предупредиха пред “Труд news” учители и директори на начални и средни училища. Новите текстове забраняват да се дават на учениците задачи за самостоятелна работа през ваканциите, а домашните по време на учебните срокове са силно редуцирани.
“Абсурдно е за домашна работа по математика да се дават до 3 задачи. Те могат да са изчисления, които се правят за 2 минути, но може в една сложна задача да има няколко подусловия и да отнема часове работа, дават пример с недогледаните текстове в наредбата учители с огромен опит в математически гимназии. Преподаватели в началните класове също виждат прdблем с малкия брой домашни, предвидени за децата от I до IV клас. При малчуганите ще бъде забранено да се дават повече от 3 домашни работи на седмица съответно по български език и математика, а по останалите предмети самостоятелната подготовка ще се свежда до едно задание на седмица.
От МОН аргументираха промените в Наредбата с постъпили сигнали и жалби на родители за претоварване на учениците, но внимателен прочит на предлаганите текстове от учителите показва, че с рязкото ограничаване на домашните работи ще се появят още по-сериозни проблеми в усвояването на материала.
Голяма част от учителите смятат, че предложените промени от МОН не трябва да влизат в сила от тази учебна година, а да бъдат подложени на експертен анализ и корекция, тъй като новите текстове за оценяване само ще доведат до по-слаби резултати на учениците.
Дни преди началото на новата учебна година от асоциация “Родители” предложиха съвети при избора на ученическа раница и приветстваха идеята на МОН за “дигиталната раница”, чието съдържание също е обект на критики от страна на преподавателите. От асоциация “Родители” предлагат раницата с учебни пособия да не надминава 10-15 процента от теглото на детето.
Из новите правила от Наредбата за оценяване на резултатите от обучението на учениците
- Преподаващият учител може да оставя на учениците за самостоятелното писмено изпълнение (домашна работа) извън учебния час 1 до 3 задачи.
- На учениците в началния етап на основното образование (I-IV клас) задачи за самостоятелно писмено изпълнение по всеки от учебните предмети български език и литература и математика се поставят не повече от 3 пъти в една учебна седмица, а по останалите учебни предмети - не повече от веднъж.
- На учениците в прогимназиалния етап на основното образование и в двата етапа на средното образование задачи за самостоятелно писмено изпълнение по отделен учебен предмет се поставят не повече от 2 пъти в една учебна седмица, а сумарно по всички учебни предмети - не повече от 5 пъти за една учебна седмица.
- Задачи за самостоятелно писмено изпълнение не се задават през ваканции.
Надявам се, че тази наредба няма да се приеме, защото след обсъждането в учителската гилдия се видя, че това са декларации и тежестта на едно домашно не може да бъде измерена. Това са искания на някои родители, които смятат, че децата им са натоварени през учебно време. Представяте ли си в една математическа гимназия учителите да имат право да дават само по три задачи за самостоятелна работа и до 5 домашни работи общо за седмица? Например в пети клас има 5 пъти седмично математика и 5 часа седмично български език. Тогава другите колеги, по другите учебни предмети, няма да имат възможност да дават никакво домашно, така ли? Голяма грешка е да се предлагат неща, които не може да се измерват.
Непрекъснато се оплакваме, че са ниски резултатите на нашите ученици, че образованието е зле, а решаваме да намалим домашните работи и едва ли не да съкратим съдържанието в учебниците наполовина. Едва ли това е пътят - да улесняваме домашните. Не може учениците, без никакви усилия, да постигат чудесни резултати. В един клас има много амбициозни родители и такива, за които образованието е нищо. С тези предложения даваме лош знак на учениците, че те нямат отговорност към качеството на тяхното образование. Отговорни са учителите, учебниците, но не и самите ученици.
Учебните програми са проблем за средното образование, който датира от въвеждането им през 2001 година. Още 4-5 години след въвеждането им стана ясно, че те не работят, че програмите са тежки, усложнени, с прекалено свалено съдържание надолу в годините, което не е съобразено с възрастовите и психологическите особености на децата. От тогава до момента по тези програми се правят само козметични промени, но това е работа на парче и не води до нищо добро. През 2021 година беше направен пълен преглед на всички учебни програми, нещо, което не беше правено повече от 20 години. Бяха анкетирани и интервюирани над 15 000 учители, беше отчетено мнение на над 3000 родители, а по специален начин бе взето и мнението на учениците. Накрая стана като в приказката “Напънала се планината и родила мишка”. Това, което обявиха от МОН бяха отделни промени по отделни учебни програми и по отделни учебни предмети. Беше неглижирано мнението на учениците, родителите и учителите, а решението беше да се въведат поетапно нови учебни програми, както се прави по цял свят - от първи клас нагоре. А не както направихме през 2016 година - в първи, пети и осми клас. Промените в момента няма да доведат до нищо добро. Децата не се справят, защото учебното съдържание е абстрактно, а абстрактното мислене се формира с годините. А така нареченото “разтоварване” на децата, е някакво аматьорско изпълнение, което би трябвало да се прави от експерти. Би трябвало всеки от МОН да знае, че добрият учител знае прекрасно колко и какво домашно да даде в паралелките, в които преподава. 27 години съм била учител и мога да заявя, че няма сила, която да ме накара колко домашни работи да дам, но разбирам колегите, които ще бъдат принудени да спазват наредбата, защото иначе ще бъдат уязвими. Въпросите с образованието ни са обърнати с главата надолу, а трябва да мислим какво постигаме в качеството на образованието. Не е разковничето в броя домашни, а в друго учебно съдържание и друга среда, в която трябва да работят децата. Все още в България има 700 училища, в които няма физкултурни салони, имаме 350 училища с външни тоалетни, а говорим за “дигитална раница” - за мен това е кух пиар, защото имаме все още училища, които са половин век назад.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш