Пребиха служител на „Съдебна охрана“ късно снощи в столичния квартал „Надежда“, 10 души са задържани

На 22 май 2019 да почерпят

„Парцелгейт” се развихри в Полша Премиерът си купил имот на шесторно по-ниска цена

След градушката в Горна Оряховица кметът свика кризисния щаб Градоначалникът е разпоредил незабавна проверка на щетите

Атанас Скатов се завърна от Хималаите

Министър Захариева: Германия счита България за важен партньор и за много силна проевропейска държава

Серенай Саръкая и Керем Бурсин се разделиха

КФН: Изплащането на 10 лева обезщетение на наследници на загиналите в катастрофа край Своге е противозаконно

Народът му отпуска края – харчи за курорт, техника и ремонти Увеличаваме разходите си по-бързо от останалите европейци

ЦСКА не се предава, титлата между Разград и „Армията“

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в сряда, 22 май 2019

Ники Лауда – Майсторът на резките завои

Новият фронт на Европа в конкурентна битка с Китай Париж и Берлин търсят равен достъп на компаниите от ЕС до договори за големи обществени поръчки

Властите в Китай използват широк набор от методи, за да отстранят европейските участници от техния пазар.

Азиатският пазар остава до голяма степен затворен

След въвеждането на нови правомощия за налагане на вето върху чуждестранните инвестиции в Европа, вниманието на Брюксел се насочва към трудния въпрос дали да се спират чуждестранните компании от участие в търгове за обществени поръчки, ако техните родни пазари са затворени за европейски фирми.

Осигуряването на равен достъп и реципрочност в обществените поръчки е най-новият фронт в усилията на ЕС за противопоставяне на нелоялната конкуренция от страна на китайски компании, ползващи се с държавна подкрепа. Все повече европейски държави, начело с Франция и Германия, както и нарастващ брой корпоративни лидери считат, че това бърка в техния джоб.

За големи обществени проекти отиват около 16 на сто от брутния вътрешен продукт на ЕС, така че съвсем не става въпрос за тясна ниша. През 2014 г. само големите търгове, проведени в областта, са на стойност 420 млрд. евро.

Европейският пазар за обществени поръчки е забележително отворен, докато другите големи играчи продължават да издигат правни бариери пред чуждестранните участници. Съединените щати теоретично допускат външни участници като държава, подписала споразумението за обществени поръчки на Световната търговска организация, но все пак имат своя акт “Купувай американското”, както и множество разпоредби на държавно ниво, фаворизиращи местните компании. Японците имат по-малко правни бариери, но повече културни такива.

Китайският пазар остава до голяма степен затворен. Властите използват широк набор от методи, за да отстранят европейските участници: изискването за купуване на местно ниво в основния закон за обществените поръчки, правилата за местни материали и работна сила, по-ниските стандарти за управление и прозрачност и, разбира се, субсидираната конкуренция.

Китай е член но СТО от 2001 г., но все още не изпълнил ангажимента си да подпише споразумението за обществени поръчки на глобалния орган. Съдейки по липсата на напредък на годишната среща на върха ЕС-Китай във вторник в Брюксел, това няма и да стане скоро.

Лесно е да се разбере защо, имайки предвид, че страната използва всички лостове на своята система на държавен капитализъм в стремежа да постигне технологично превъзходство в различни промишлени сектори до 2025 г. Споразумението на СТО би изложило китайските държавни предприятия на чуждестранна конкуренция и би задължило страната да се съобразява с международни органи при решаването на спорове.

Европейската комисия сега съживява механизъм за установяване на реципрочно отваряне на пазара – мярка, която бе спряна на фона на съпротивата от някои правителства. Така нареченият международен инструмент за обществени поръчки, предложен още през 2012 г., първоначално предвиждаше изцяло да се изключват чуждестранни участници, ако правителствата на техните държави не допускат европейски компании до търгове в съответния сектор.

Новата по-мека версия от 2016 г. сега има по-голям шанс за одобрение. След първоначално разследване на практиките за възлагане на поръчки на Китай или друг търговски партньор, тя ще дава на комисията право да налага допълнителна такса в размер до 20% от стойността на офертата.

Дали това ще е достатъчно, за да накара Китай да промени практиките си? Изглежда малко вероятно, предвид решимостта на Пекин да осъществи индустриалната си стратегия “Произведено в Китай 2025”. Там вероятно знаят, че в достатъчно европейски столици ще се намерят симпатизанти, които да осуетят общата забрана. Но инициативата относно обществените поръчки могат да се окаже само една от няколко стъпки. ЕС предвижда също затягане на екологичните и социални стандарти за всички проекти с европейско финансиране, което ще вдигне летвата за китайските компании. Един по-драстичен ход би било ограничаването на достъпа на държавни или субсидирани китайски компании до вътрешния пазар на ЕС.

Във всички случаи, търпението на блока е изчерпано и Пекин вече не може да разчита, че Европа е твърде разделена, за да действа.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.