На 19 август 2019 да почерпят

Земетресение от 5,9 в Западния Тихи океан

Двама каякари оцеляха, след като ледник се разцепи пред очите им в Аляска (ВИДЕО)

Анкара наруши многократно гръцкото въздушно пространство

Арестуваха французин, превозвал тялото на жена си в куфар заедно с двете си деца

Пожарът край Реброво е локализиран Няма опасност за населението в околните села, съобщиха от МВР

Служители на БГ ТОЛ намериха двама бежанци, укрили се в багажника на автобус 

Недостиг на гориво, храни и лекарства Прогнозата се съдържа в таен доклад на британското правителство

Съветник на Доналд Тръмп потвърди интереса към закупуване на Гренландия

Километрично задръстване в района на „Дунав мост“

Друсат се с райски газ в заведенията по морето

Тиам готов за ЦСКА

Жена скочи от 14-ия етаж на блок в Бургас

Топ 10 на най-проспериращите пилоти във „Формула 1“

Остава затворен за движение участакът на магистрала „Струма“ между Дупница и Бобошево 

Ото фон Бисмарк: Политиката е умението да хванеш Бог за пеша на расото

Наскоро у нас излезе първата биографична книга за основателя на съвременната германска държава Ото фон Бисмарк. Това е класно литературно произведение на баварския историк проф. д-р Ханс-Кристоф Краус, съставляващо и актуално учебно полагало по политика, издадено на немски м.г. по случай 200 години от рождението на канцлера.

Темата Русия е постоянно на вниманието на Бисмарк. Около две години като млад дипломат той е оглавявал посолството на Прусия в Санкт Петербург и в края на мандата си освен френски владеел свободно още един чужд език – руския. Предлагаме ви откъс от новата книга.
И в областта на дипломацията Бисмарк постоянно предупреждава „да не се абсолютизират направените изводи“ защото отвореността на ситуацията, както и винаги трудното за преценка поле за действие трябва непрекъснато да се обмислят и определят отново. „Теорията в политическата дейност и в сферата на дипломацията е много по-скучна от обикновения живот и по-малко значима.“ Двадесет години, след като поема управлението, укорите които отправя към професорите парламентаристи за тяхната откъснатост от действителността, съответстват изцяло на неговото разбиране за политиката: „Политиката не е наука, както си въобразяват господа професорите, тя е изкуство, тя е точно толкова наука , колкото скулптурата и живописта…
Държавникът прилича „на странник в гората, който знае посоката на своя път, но не точката, в която ще излезе от гората. Точно като него държавникът трябва да върви по проходими пътища, ако не иска да се заблуди.“

Бисмарк е водил политика, която той самия определя с неизползвания днес израз „conjectural politic“, политика на предположенията. Тя може да бъде описана като изкуството да се правят прогнозни оценки на случайностите … да се вземат под внимание възможните алтернативи, с прецизен поглед върху „предположенията“ т. е. върху възможностите, случайностите и непредвидимостите…. Качество, допълващо мисленето в алтернативи и „conjectural politic“, е изкуството да се чака|: „Бихме могли да бутнем стрелките на часовника напред, но времето няма да тръгне по-бързо. Умението да чакаш, докато обстановката се развива, е предпоставка за практическата политика.“

Специфичното изкуство на чакането се състои в това, да не се губи търпение, да не се притъпява вниманието, да не се подценяват „предположенията“, да не се пропуска мигът, в който да уловиш за пеша расото на бога, преминаващ през историята – реплика на Бисмарк станала пословична.

44-1

Освен лишеност от илюзии, прозорливост и реалистичен поглед за необходимото, големият дипломат и политик трябва да притежава още нещо – усет за хората. Още в първите си години като дипломат Бисмарк пише по адрес на Наполеон III: „Способността да се възхищавам от хората е слабо развита в мен, но вероятно поради някакъв дефект в очите си виждам твърде добре слабостите им вместо добрите им качества.“ Това, разбира се, е ирония, защото този дефект е завидната способност да умееш да преценяваш другите хора, особено онези, с които работиш като политик и дипломат, да съумяваш да видиш истинската личност, грижливо скрита точно в тази сфера зад маска, и правилно да разчиташ собствените си политически действия.

В края на живота си Бисмарк твърди , че „задачата на политика е възможно най-точно да предвиди това, което други хора биха направили при дадени обстоятелства. Тази дарба рядко е вродена в такава степен, че да не се нуждае от известен професионален опит и познаване на хората, за да стане ефективна.“ В действителност Бисмарк притежавал в извънредно голяма степен способността да наблюдава, както и тънка психологическа интуиция, позволяващи му с най-голяма точност да преценява „слабостите, уязвимите страни и реакциите“ на своите противници.

Език и стил

За своеобразието и значимостта на личността на Бисмарк извън политическата сфера е характерно неговото изключително ораторско майсторство, неговият неповторим начин на изразяване, наситен с елегантност, точност и образност стил, за който свидетелстват писмата му, служебните доклади и мемоари. Особено впечатление прави естествената метафорика на писмата му. Това най-ярко проличава по неподражаем и проникновен начин в писмата му като годеник: „Ако открием плевел в полето на нашето сърце – се казва в едно от забележителните му писма до Йохана фон Путкамер от февруари 1847 г. – нека заедно да положим усилия неговите семена да не покълнат. Ако това все пак се случи, да ги изкореним, а не да ги покрием със слама, защото това вреди на зърното, но не унищожава плевела…“

Пак така изразително формулирани са думите му по повод политическата криза от 1866 г., като по отношение на другите страни отбелязва: „ Нямам никакво колебание да метна в тигана най-мощното от всички свободолюбиви изкуства – всеобщото избирателно право, за да стресна монархическата чужбина“ и да възпра опитите й „да бърка с пръсти в националния ни омлет.“

Висша форма на стилистично изкуство Бисмарк постига и при описания на други лица, значими и интересни за съвременната история: Много известни са описанията на разговорите му на четири очи с Хайнрих фон Гагерн по актуални политически въпроси: „Би трябвало да чуете Гагерн !Той веднага зае позата на Юпитер, вдигна вежди, косите му настръхнаха нагоре, извъртя очи и ги изви с такава сила към небето, че чак изпукаха, и ми заговори с надути фрази, сякаш аз бях цял парламент… с господина от Франкфурт не може да се говори, той е истинско кречетало…“
Ненадминато по точност е неговото описание на френския политик и министър-председател на временното правителство по време на конфликта 1870/1871 г., Адолф Тиер, с когото Бисмарк преговаря за условията на мирния договор. „Тиер е типичен южняк, дребен, пъргав и много приказлив – пише Бисмарк до жена си. – Духовитият и мил партньор всъщност не е делови човек за устни преговори. Безспир мислите му изскачат като пяна от отворена бутилка, която ти пречи да отпиеш от съдържанието. На всичко отгоре е сърцат дребен мъж с побеляла коса , достоен за уважение и много мил, с добри старофренски обноски, така че за мен беше трудно да бъда суров с него, както подобаваше.“

ЦИТАТИ

Излъжи света – кажи истината!

Какво е успешна политика? Да сключиш изгоден договор с Русия.
• • •
Никога недейте да кроите хитроумни планове срещу Русия, защото на всяка ваша хитрост тя ще отвърне с внезапна и непредсказуема глупост.
• • •
Най-много се лъже след лов, по време на война и преди избори.
• • •
Господ пази идиотите, пияниците, децата и Съединените американски щати.
• • •
Политиката е изкуството на възможностите.
• • •
Ако искате да излъжете целия свят, просто кажете истината.
• • •
Не вярвайте на нищо в политиката, докато не го опровергаят официално.
• • •
Законите са като кренвиршите – по-добре не гледайте как се правят.
• • •
Превантивната война е като да се самоубиеш заради страх от смъртта.
• • •
Всички сме хора, дори и правителството.
• • •
Журналистите са хора, които са си сбъркали занаята.
• • •
Свободата е лукс, който не всеки може да си позволи.
• • •
Повече полза има от добре изпълнен лош план, отколкото от зле изпълнен добър план.
• • •
Историята се прави, а не се пише.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.