Приземяването на една индустрия: Пилотите, които станаха шофьори

Пандемията ще струва около 4,8 млн. работни места в авиацията, според IATA

Само авиокомпаниите се очаква да освободят 1,3 млн. души

Вместо да си купи кола, в колежа Колис Уогнър си изкарал лиценз за пилот. Когато губи работата си като индустриален инженер по време на финансовата криза, той превръща хобито си в работа на пълен работен ден и прекарва години в натрупване на летателни часове в един от американските регионални превозвачи. Миналата година той започва работа в American Airlines, където лети със самолет Embraer E190.

Сега 44-годишният Уогнър кара камиони близо до Дейтън, Охайо, след като през октомври е освободен от работа. Той си пази пилотските униформи, които са спретнато подредени в едно чекмедже, като доказателство, че наистина е бил пилот. Не са много професиите, които пандемията промени толкова, колкото тази на пилотите и другия персонал в авиокомпаниите. Асоциацията на британските авиокомпании наскоро публикува видео в Instagram, в което предупреждава желаещите да станат пилоти да отложат обучението си.

Грег Харпър, пилот, работил в австралийската Qantas Airways в продължение на 25 години, има две деца и плаща ипотечни кредити за пет инвестиционни имота. След като губи работата си, сега той работи по 70 часа на седмица на две работни места: едното е в местния хранителен магазин, а другото е на строителен обект.
С очакването на ваксините авиокомпаниите се надяват пътуванията да започнат да се възстановяват по-късно следващата година, след като достатъчно хора бъдат имунизирани. Други отрасли се опитват да примамят пилотите, останали без работа, макар и да са по-нискоквалифицирани. Schneider National, фирма за камиони, базирана в Грийн Бей, щата Уисконсин, наскоро пусна реклами във Facebook за набиране на шофьори, насочени към бивши пилоти. В Австралия някои пилоти работят във ферми, с тежки машини, за да помогнат за прибирането на реколтата.

Пандемията ще струва около 4,8 млн. работни места в авиацията, изчислява базираната в Женева група за въздушен транспорт IATA. Съкращенията на персонал в авиокомпаниите, производителите, летищата и контролиращите въздушното движение възлизат на над 40%. Само авиокомпаниите се очаква да освободят 1,3 млн. души.

Според европейски профсъюз повече от 17 хил. пилоти са загубили работата си само на Стария континент.
Само преди няколко месеца авиопревозвачите по целия свят се бореха да привлекат пилоти, като ухажваха дори пенсионирани военни летци. “Необходими са пет години, за да се обучи един пилот”, коментира на индустриална конференция миналия месец Майк Лескинен, вицепрезидент на United за корпоративно развитие и връзки с инвеститорите.

Старши пилот може да печели до 350 хил. долара годишно в САЩ. Работата може да доведе и до добре платени временни, неформални ангажименти в чужбина. Съкращенията удрят най-вече младшите пилоти, които са най-малко опитни, поради правилата на профсъюзите в голяма част от западния свят, които изискват освобождаването да започне от последния нает. Преди две години британецът Джейкъб Уудбридж, тогава на 22 години, започва работа в европейски превозвач, който се ангажира да го наеме, след като завърши обучението си. 18-месечният курс му е струвал 145 хил. долара. Родителите му са изтеглили повторна ипотека, за да му помогнат да финансира обучението си. Пандемията ще струва около 4,8 млн. работни места в авиацията, според IATA.

“Ние го възприемахме по-скоро като инвестиция, отколкото като хвърляне на пари на вятъра. Ако знаехме какво ще се получи, изобщо нямаше да си помисля и да позволя на родителите ми да направят това”, посочва той.

След удара на пандемията предложението за работа е отложено и по-късно отменено. В крайна сметка той започва като шофьор на камион за доставка на замразени храни. Той изчислява, че около една трета от колегите му от пилотското училище са започнали работа като шофьори. Това е “прилична работа”, казва той, но не е от същата лига като пилотирането, затова младият мъж се надява на кариера в авиосектора.

Коментари

Задължително поле