Емил Димитров, шеф на комисията за борба със сивата икономика, пред „Труд“: Не е лесно да се изправиш срещу контрабанда за 1 млрд. лв

Всеки лев, който не е внесен в бюджета, е откраднат от бюджета

Миналата седмица бяха разкрити четири бензиностанции със 100 тона нелегално гориво. Резултатите от тази операция бяха съобщени от главния прокурор Сотир Цацаров в Народното събрание пред комисията за борба с контрабандата. Операцията показа доброто сработване на Центъра за противодействие на контрабандата и всички, ангажирани с дейността, институции. Това бе и повод да потърсим шефа на парламентарната комисия за борба със сивата икономика Емил Димитров, който разкрива схемите на контрабандни горива.

- Г-н Димитров, на последното заседание на оглавяваната от вас парламентарна комисия за борба с контрабандата главният прокурор Сотир Цацаров съобщи, че са хванати 100 т контрабандно гориво на четири бензиностанции. Наясно ли сте от колко време работят въпросните бензиностанции и защо едва сега се разкрива, че продават контрабандно гориво?

- Права сте като питате защо чак сега, но още по-верният въпрос е защо само 4 бензиностанции са разкрити, че работят с контрабандно гориво, след като се знае, че в страната същото правят 10 000 бензиностанции. На заседанието на комисията главният прокурор Сотир Цацаров се произнесе за т.нар. ведомствени бензиностанции, където отчетността е малко сложна. А какво да говорим за тези бензиностанции, които никой никога не проверява. Посещението на г-н Цацаров в комисията беше изключително полезно и бе резултат на един дълъг процес, с изслушване на петролната и газова асоциация, на рафинерии, на бензиностанции, на всички контролни и правоприлагащи органи и на министъра на финансите.

- Какво установихте по време на тези изслушвания?

- Установихме как влизат горивата, какво става в данъчните складове, как се транспортират до обектите – до легалните, полулегалните и нелегалните. Акцията от миналата седмица в Пловдив и на Капитан Андреево показва, че държавата твърдо и безапелационно стои на пътя на контрабандата. Най-парадоксалното е, че пловдивската бензиностанция е на 50 метра от дирекцията на Митница Пловдив, тя е на тяхна територия и работи от много години. Всички камиони, които влизат да се проверяват на митницата, минават през тази бензиностанция. Това е терминалът, те там нощуват. Митничарите там зареждат. В същата дирекция е ръководството на митниците за цяла Южна България - там са началниците на акцизите на мобилните групи сървърите на митницата, митническото разузнаване и разследване. Те проверяват половин България, села и паланки, ама не са разбрали, че в двора им има нелегална бензиностанция. След като директорът на пловдивската митница двора си не може да опази, как са му дали да отговаря за половин България? Другата бензиностанция е почти до ГКПП Капитан Андреево. Бензиностанцията е на 500 метра от магистралата в бившия стопански двор на ТКЗС- то, в село Капитан Андреево.

- Възможно ли е всичко това да се случва без да има разпънат политически чадър?

- Знам само, че целият терминал в Пловдив беше общинска собственост. Посредством сложни схеми на заменки и продажби, покрай митницата през годините се оформи митнически терминал в построените за тролейбусно депо халета. Те са с обща ограда и портали и дълги години, за да стигнеш в митницата, влизаш през тролейбусното депо. Факт е, че бензиностанцията в Пловдив си е работила денонощно през цялото време, без никой да я провери обстойно. Същото е и на Капитан Андреево и Харманли, където продажбите в усилен трафик са достигали по три цистерни - 90 тона дневно. Да поясня - един международен тир има поне 900 литра резервоар, а някои са с по два, или зареждаш 50 камиона и подземната цистерна е изпразнена. Вие си го пресмятайте по дни, месеци, години и по брой бензиностанции.

- Бихте ли обяснили как влизат нелегалните горива в страната?

- Корабът с гориво, всъщност не е една цистерна, а множество отделни клетки вътре, които са шахматно разположени. Когато обявеният товар с гориво е наполовина от вместимостта на кораба, останалите празни клетки се пълнят с баласт-вода, за да не се преобърне. Колкото е пълен по документи с гориво, толкова се очаква да се засклади в София. От пристанището горивото се прехвърля в цистерни на брега, там престоява и след месец се транспортира с влакови композиции. Няма измерителни уреди при разтоварването, защото пристанището е митническо. Дали посоченото като баласт е наистина вода или е гориво, никой не може сега да установи. Никой не може нищо да докаже. Такъв е замисълът – да няма виновни. Нямаш право да обвиняваш, след като не можеш да го докажеш. Затова и питахме прокурора и шефа на митниците как може да се допусне 54 пъти за една година разтоварване на такова пристанище и едно мъмрене да няма.

- Навсякъде по пристанищата ли е така?

- При данъчните пристанища има уреди и това не може да се случи. Какво става след това с горивото, разтоварено примерно в Русе, където схемата е аналогична? Отива в данъчния склад и се завежда по документи и нивомерни системи. В доклада си до нас МВР описа разкрита база склад, в която има двойни резервоари. Говорим за данъчен склад не за автоцистерна, а за цистерни с обема на половин влакова композиция примерно. Т.е. официалното гориво влиза в цистерната с нивомерни уреди, а нелегалното количество в друга – без такива уреди.

- Как после продължава пътят на двата вида гориво - легално и контрабандно?

- От склада всеки ден тръгват камиони с легално натоварено и регистрирано гориво. То се разтоварва, където е посочено, и после същата цистерна се връща в базата и със същите документи прави по още два-три черни курса с легалните документи, карайки контрабандното гориво. Когато и да ги спреш, са изрядни. Това са същите тези полулегални цистерни, за които всички знаем, но никой не вижда.

- Какво правят с нелегалното гориво на бензиностанциите после?

- Предлагам да разговаряме за полулегалните бензиностанции. Принципът е следният - има примерно 3 или 4 заровени цистерни по 30 или 50 тона. Официално, като работещи са обявени 1 или 2 цистерни, а останалите са свързани към колонки, които официално не работят, или когато работят, уредите не отчитат в НАП. Най-добре изобщо да не са регистрирани.

- Могат ли да се познаят нелегалните колонки, защото заровените цистерни не се виждат?

- Всеки шофьор може да ви ги покаже. През деня им е изключен токът. Пише, че са „в ремонт“ или „не работи“, свалени са им капаците, понякога даже шланга-маркуча с пистолета на него го няма. Легалното гориво минава и се отчита през легалните колонки. Тях митницата си ги проверява и пломбира. Има пломби, сървъри, нивомерни датчици, отчети и справки. От нелегалните закопани и скрити цистерни свързани с „неработещите колонки“, камионите си товарят цяла нощ, а в почивните дни и на отдалечени или скрити места- денонощно. Никой никога не проверява, митницата не сверява данните, а когато нещо излезе наяве, тежко и горко на този, който го разкаже. Освен ако не е прокурор.

- На какви цени се продава контрабандното гориво?

- Литър контрабандно гориво е с 1 лев по-евтино, защото няма ДДС и акциз. Като се разплатят от пристанището, базата, транспорта и охрана на колонката, горивото е с 30-40 ст. по-евтино от пазарната цена. Ако е със сяра, може и да е още по-евтино.

- Възможно ли е да се установи количеството нелегално гориво, което се продава от въпросните полулегални бензиностанции?

- С документите на легалния им бизнес може да се установи какво са правили. За да прикрият контрабандата си, редовно купуват от легалните бази чисти горива. Било за да ги смесят с лошокачественото гориво и после да го продадат като истинско. Било за да имат оправдателни документи, когато ги питат какво продават. Ако искаш да ги разкриеш, тръгваш по обратния път. Примерно фалшивите горива. Когато се намери фалшиво гориво на бензиностанция най-често със сяра над допустимото, трябва да се провери кой го е доставил, на още колко бензиностанции е доставял, от коя база го е взел. Хората на бензиностанциите не са си го произвели сами. А досега всичко приключваше с изтегляне на въпросното фалшиво гориво. Миналата година така са изтеглени 59 тона. Но не стигнаха нито един път до първоизточника. Акцията от миналата седмица на главния прокурор, на пловдивската прокуратура, ДАНС, ГДБОП е голям успех. Тези звена показаха, че могат да работят ефективно и показаха колко е сериозен проблемът. Като казваме, че всяка година щетите от нелегално гориво са за над 1 млрд. лв., винаги се намираха скептици, които да питат ама дали наистина е толкова. Сега се видя как става с цистерните – от четири бензиностанции – 100 тона. Ако следващата година институциите, подчинени на премиера, защото в повечето случаи става въпрос за изпълнителната власт, се организират добре, биха могли да вкарат в хазната 400-500 млн. лв. Нека да не е този 1 млрд. лв., нека са наполовина, но тези пари има къде да отидат.

- Откъде се знае, че всеки трети литър гориво е контрабандно?

- От един доклад на министерство на финансите, който се опитаха да скрият. И след който нов така и не направиха години наред. Знае се и от потреблението на гориво в страната, което е сравнително постоянно. Бизнесът като дойде при нас, ни каза, че не се интересува какво правим като политически сили. Казаха ни, че искат да работят в една нормална, законова среда. Поискаха и в България да има закон, какъвто има в белите държави, за администрирането на нефт и нефтени продукти, в който да бъде разписан целият механизъм - какво правят базите, какво правят превозвачите, кой какви застраховки плаща, кой какви данъци плаща. Когато всичко е на светло, тогава нещата вървят. А когато дадеш този ясен механизъм на правоприлагащите органи, те ще могат да затварят всякакви обекти, които нарушават закона. Редно би било да не се допускат до този пазар, хора за които е установено, че продават нелегално гориво. В крайна сметка всеки лев, който не е внесен в бюджета, е откраднат от бюджета.

- Спомням си, че още през 2009 г. Симеон Дянков се беше зарекъл, че първото нещо което ще направи, е да свърже информационните системи на НАП и на митниците. Свързани ли са вече?

- Ще ви питам по обратния ред. Като бяха свързани, защо чрез тези системи не установиха тези четири бензиностанции, а трябваше ДАНС и БОП да го установят? Институциите, които са призвани да се борят с контрабандата и сенчестата икономика, са НАП и митниците. Не са МВР, ДАНС или прокуратурата и съда. Те подпомагат или повдигат обвинения. След като в Пловдив МВР, ДАНС и прокуратурата са свършили работата, а не НАП и митниците, може би системата е много добра, но недостатъчно. В нашата комисия опозицията остро постави въпроса колко пари до този момент са дадени за информационната система. Дадени са много милиони и трябва да има такава система. Още по-важно е да се ползва. Сега като започне разследването, ще лъсне, че с фактурите на няколко легални вносители на горива са се случвали чудеса. Ще се окаже, че примерно си получил 10 т гориво, което е регистрирано в НАП и митници, после си обявил, че си получил 100 т и никой не е направил засичане между едното и другото количество. В разкритата база в Русе се оказа, че има две наличности – едната официалната, и втора – нелегална. Те са манипулирали уредите за нивомерните системи. Затова се отнема лиценз. На заседанието на комисията стана ясно, че въпреки настояването на главния прокурор, лицензът не е отнет.

- За кое гориво става въпрос, за внесеното с танкера „Кемал“ ли?

- За „Кемалка” се оказва, че митниците са позволили това да се случва, а ЕС казва, че е недопустимо и че правоприлагащите органи е трябвало да се намесят. Досега не са се намесили. Делото е разпределено във Варна, защото там е извършено деянието. Да кажа ли, че в същата тази митница във Варна специализираната прокуратура разкри схема за преминаване на контейнери срещу заплащане – на месец по 400.

- С какво са били пълни?

- Не е ясно. Плащаш и минаваш. Амбицията ни е след корабите да разберем какво се случва с превозите. С корабите, превозващи гориво, въпросът вече се реши, защото чуждите държави вече не изпращат кораби с гориво на митнически пристанища. Преди такова идваше от Румъния и Гърция. Тези, които идват на данъчни пристанища, с тях проблем няма. Сега ще видим корабите, които идват по Дунав, проблемът с русенските складове, които имат двойни наличности. След това трябва да видим транспорта до бензиностанциите. Трябва да се мине по цялата верига – внос, бази, транспорт, бензиностанции, продажби.

- Верни ли са твърденията, че бивш финансов министър е закрилял тази контрабанда?

- Това се говори от 7-8 години. И до мен е достигал слухът, че Русе е избран за една добра дестинация от хора, които са били по върховете на властта. Те са дали лиценз на едни мощности и съответно години наред тези мощности не са били проверявани. Но това е само слух… Факт е, че една от мощностите в Русе няма завършени съоръжения. Палят гуми долу в пещта, за да има дим в комина, горивото не се пречиства, а директно заминава на пазара. Ама кой да влезе и да провери. Не мога да назова имена, защото това е неофициална информация.

- Това с гумите не го разбрах…

- Палиш гуми, коминът пуши, значи производството работи. Горивото вместо да се преработва, отива в цистерна, смесва се с чисто гориво и се продава на конкурентна цена, печелейки търговете за обществени поръчки с критерии най-ниска цена. Ако отворите регистъра на агенцията, видите кой е спечелил търга и проверите какво е доставено, може ситуацията да се окаже по различна от общоприетата. Ама няма кой да се сети и да вземе проби от горивата на победителите. Да припомня, че в този бизнес се въртят 1 млрд. лева. Който ги печели, знае и на кого да даде. Да се изправиш срещу милиард не е лесно, затова се радвам на акцията в Пловдив. Тя е знакова, първа птичка, но я има.

- Били ли сте на това място при въпросната мощност?

- Не, не мога да бъда навсякъде. Аз и в София при тези осем нелегални бензиностанции не съм бил. Остава с металотърсача по София да тръгна. Или в Столична община плановете на бензиностанциите да разгръщам.

- Знае ли се чии са те?

- Знае се. Едната фирма има четири бензиностанции, а другите две имат по две.

- За колонки ли говорим?

- Говорим за бензиностанции, които имат заровени по няколко цистерни, които не са декларирали като работещи, и никой не е проверил има ли нещо в тях или няма. Все някога ще стигнат и до тях, както стигнаха при тези в Пловдив.

 

Нашият гост

Емил Димитров-Ревизоро е роден в Перник през 1962 г. Завършил е хореография, икономика и право. Специализирал е финансов, данъчен и митнически контрол, сертифициран одитор, адвокат. Има издадени три книги, занимава се с преподавателска дейност. Бил е главен финансов ревизор в МФ-ГУ ДФК, директор на Агенция „Митници”, Главен секретар в ОА-Плевен, директор в МК и други. Депутат в 43-ото и 44-ото НС. Бил е зам.-председател на комисията по бюджет и финанси. В момента е член на комисията по правни въпроси и председател на комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата. Представлява гражданската квота на ВМРО в състава на ПГ „Обединени патриоти”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта