“Златна палма” за мегазвездата
Находчивите начини, по които се представят касовите филми в Кан, могат да се изучават в лекциите по реклама, но премиерната промоция на новия хит на Том Круз - “Топ Гън: Маверик”, надмина всички досегашни подвизи.
Докато дефилираше по червения килим, Круз бе приветстван не от какво да е, а от представителната ескадрила на френските ВВС. Цели 8 изтребителя направиха 2 кръга над залива на Кан и Фестивалния дворец, изписвайки в небето цветовете на френското знаме! Впечатляващо е твърде мека дума за изживяването, на което ставаш свидетел ненадейно, защото тази акция бе пазена в тайна.
Осем изтребителя направиха 2 кръга над залива на Кан и Фестивалния дворец
А преди да представи новия си филм, Том Круз даде много интригуващ “Урок по кино” (както е озаглавен този модул във фестивалната програма) пред препълнена зала.
През годините съм присъствал на разговори със зрители или на пресконференции и с други големи звезди на днешното кино, но определено Том Круз е суперзвездата с най-естествено и нормално поведение - без грам поза или зле прикрита надменност.
“За мен е привилегия да бъда с вас в тази кинозала и да виждам очите ви”, изтръгна аплодисменти от присъстващите още с първите си думи Круз.
На въпроса “Как в годините на успешната ви кариера еволюира отношението Ви към киното като изкуство?”, Круз разказа подробно как от 4-годишен е имал ясното желание някой ден да стане актьор. Мечтаел е за приключения, даже (вдъхновен от филм, естествено) си е направил парашут от чаршафи и се опитал да скочи от покрива на къщата им. Здравата се е поохлузил, но не се е наранил сериозно. Като дете е продавал коледни картички из квартала и всичките си спестени пари е давал за билети за кино.
Едва 18-годишен, само година преди да получи първата си роля, вече се мотае по снимачните площадки и любопитства да изучи всеки аспект от професията - не само актьорската игра, но и работата на операторите и монтажистите. На няколко пъти изтъкна, че познава процеса на създаване на филми издъно благодарение на щедростта на майсторите, които са споделили с хлапак като него знанията си без да го напъждат. Сред споменатите имена бяха отличения с “Оскар” актьор Джордж Скот (Патън) и режисьора Сидни Полак.
“Целта ми винаги е била да бъда умел в много неща”, изтъкна той желанието си да задълбочава познанията си за правенето на кино и до ден днешен.
“Аз правя филми за голям екран. Киното е моята любов, моята страст, и всички мои филми са правени с мисъл за публиката. Още от съвсем млад научих, че е важно да работиш с мисълта за гледната точка на другия - от партньорите си в екипа до зрителите.” “Обичам да ходя на кино с обикновена публика. Нахлупвам шапката си, за да не разсейвам останалите с присъствието си, и бързам да гледам филмите, които ме вълнуват, веднага щом излязат по кината.”
За ценноста на всеки един от ангажираните в неговите филми Круз каза: “Опитвам се да използвам уменията на целия екип за красотата на киното.”
Том Круз с Дженифър Конъли на червения килим
Изненадата на вечерта бе връчването на Круз на почетна “Златна палма” - награда, която не беше обявена предварително като тази на Форест Уитакър например. Той така и се казва на френски този приз - “Палм д’Ор Сюрприз”.
Ефектен завършек на целия ден, посветен на Том Круз, бе 20-минутна заря над “Кроазет”, озвучена от музиката на новия Топ Гън.
Джулиан Мур беше звездата, специално поканена тази година да открие фестивала. След което станахме свидетели на най-лошия филм, избран за откриване на Кан поне в последните 10 години. Кълцай на носителя на “Оскар” за Артистът Мишел Азанависиус би трябвало да бъде пародия на зомби филмите (освен че е и римейк на култова японска комедия от 2017 г.). Поне в първия един час на прожекцията пред цялата световна преса не чух никой в залата да се смее. Въпреки, че мнозина (очевидно и директора на фестивала Тиеро Фремо е сред тях, избирайки подобно творение за откриване) определят Кълцай като филм “за любовта към правенето на кино”, аз лично се подписвам под сполучливата рецензия на сп. “Variety”: “Филмът толкова отчаяно се опитва да отдаде почит на лошото кино, че просто се превръща в типичен негов пример (...) Опитвайки се да достигне високото ниво на Ед Ууд на Тим Бъртън, Кълцай изглежда по-скоро като Ед Ууд, заснет от самия свой герой (обявения от филмовата история за най-прочут калпав режисьор на всички времена Ед Ууд).