Киану Рийвс, който е секс символ, ама нестандартен

Киану Рийвс, който е секс символ, ама нестандартен

Дарбата да съблазнаваш не с мускули, а с меланхоличен поглед и мистичен вид

Върши си работата, радваш му се без да го превъзнасяш, пуска те под кожата си без да разбереш и за това някак заживяваш с него

Актьорът става клошар, след като погребва майката на мъртвороденото му дете

Живее в скромна вила, най-голямото му богатство - мотоциклетите “Харлей Дейвидсън”

Приписват му и хомо-забежки, а той не ги отрича. Не че ги потвърждава, но си мълчи и изглeжда му е приятно да го харесват и жени, и мъже. После кого ще вкара в леглото си - негова работа си е, стига да не гръмват скандали. Никога не се е случвало и може би за това милиони го обичат, без значение какъв е цветът на тяхната кожа, полът и интелектуалният им багаж.

А най-важното е, че го харесват продуцентите в Холивуд, които повече от 35 години се надпреварват да го качват на големия екран или да го вкарат в малкия. Нищо, че в Меката на киното актьорът остава специален случай, необикновена фигура, не само счупила рамките на системата, но и веднъж излязла от нея - останала навън. С две думи - той е екшън герой, но не е като другите екшън герои, които те смазват със силовото си присъствие и те карат да се чувстваш жалък. Върши си работата, радваш му се без да го превъзнасяш, пуска те под кожата си без да разбереш и за това някак заживяваш с него.

Разбира се, отдавна е смятан за секс-символ, но не в смисъла на останалите секс-символи и ето защо, когато си мислиш за него, не си го представяш с мускулест гръден кош, убийствена усмивка и знойна красавица в чаршафите. Изплува от мъглявината на разчовърканото въображение някак първо с косата, черна като очите му, после с меланхолична физиономия и накрая с целокупен почти мистичен вид. Ами секс-символ си е, претъпкал с желание 90-те години и непомръкнал до днес. Нестандартен някак, все пак.

Младият Рийвс

При споменаването на името на Киану Рийвс в съзнанието на киноманите веднага изникват три филма с култовия актьор - “Пресечна точка” от 1991 г., който го изстрелва в звездния небосклон, “Матрицата”, с която през 1999 г. взриви представите дотогава за напрегнато кино и “Джон Уик”, с който някак слезе на земята, но не за да се принизи и да го изгубим. Иначе култовият актьор започва да влиза в зрителното поле на кинокамерите още юноша, а става по-известен през 1988 г., когато е на 24 г. с романтичната лента “Опасни връзки” на режисьора Стивън Фриърс. Но там великолепното изпълнение на младока бе някак засенчено от звездите, на които партнираше - Джон Малкович, Глен Клоуз, Мишел Пфайфър, начинаещата като него, но вече невинно съблазнителна Ума Търнър и т. н. Но само три години по-късно, “сърфирайки” по океански вълни и из банки в преследване на група шеметни обирджии, той се извиси в комбина с незабравимия Патрик Суейзи в споменатия под №1 екшън, като героят му на младото ченге от ФБР Джони Юта допадна страхотно на милиони зртели. Тоест тогава той изгря на филмовия небосклон и мнозина го помислиха за поредния прекален галеник на съдбата. Оказа се обаче, че разказаната тук-там лична история на актьора е доста сложна - ами той въобще не имал перфектно детство, още по-малко такова на средностатистически американец, на всичко отгоре пък не е изобщо американец.

Роден е през 1964 г. в Бейрут и е англичанин по майчина линия, китаец и хаваец е заради татко си, а пък е отрасъл в Канада. По-точно в най-големия град на страната - Торонто, където след като пообикаля света, веднъж развела се, майка му се установява и става моден дизайнер. Бащата изчезва от погледите на двамата, като те разбрират след няколко години от вестниците, че е спипан в Хавай с голямо количество наркотици и е вкаран за десет години в затвора.

А човекът, който го замества поне що се отнася до напътствията за избор на професия от младежа, е вторият или може би третият съпруг на майката - в една страна многото ѝ браковете се признават до шушка - в друга не, та за това липсва точност. Мъжът е поуспял филмов продуцент на име Пол Арън, впечатлен е от загадъчното излъчване на тийнеджъръ Ки’-а-ну, - така се произнася името му, с ударение на първата сричка и малко разчленено - постепенно му отваря вратите на киното, придружавайки го целенасочено на поредица от холивудски кастинги. В същото време го записва в популярна школа за актьорско майсторство, не минава много време и младежът, който може да има поне пет паспорта заради националностите в неговото ДНК и поредицата от местоживеения, е “забелязан”.

И на 27 г., през 1991-ва, играе в “Пресечна точка” агентът - сърфист под прикритие, но в края на краищата Киану Рийвс ще бъде запомнен не толкова заради ченгето. А преди всичко заради изградения от него в зората на 90-те години нов модел на секси-мъжественост с впити в торса тениски, с мокро-солена коса и някаква странна, но завладяваща крехкост, недопускана в екшън лентите от онова време.

С Патрик Суейзи в "Пресечна точка"

В живота Киану Рийвс също се отличава не само от вече популярните си колеги, но и от останалите изгряващи като него актьори. В техните среди обикновено е прието да се общува преди всичко с филмови агенти или персонални треньори по бодибилдинг, но Киану страни от тях и е авер единствено с млад, донякъде “изхвърлен зад борда” актьор на име Ривър Финикс, /по-малкият му брат Хоакин Финикс днес е прочут холивудски ас/, с когото мисли само за нощни препускания с мотоциклет. Режисьорът Гюс Ван Сант избира приятелите за главните роли във филма му от 1991 г. “Моят частен Айдахо”, където те играят двама неразделни наркомани, които, за да оцелеят, са принудени да се проституират както с жени, така и с мъже. По време на снимките вечерите на трупата потъват до такава степен в алкохол, дрога и забрава, че Гюс Ван Сант, който е приютил всички в къщата си, е принуден да напусне собствения си дом, превърнал се в сюрреалистична сцена. А когато я пускат на екран през есента на 1991 г., тази обявена от авторите ѝ за “независима, куиър и гръндж лента”, въпреки очакванията е доста добре приета от критиката, младежката публика пък пощурява.

С Риъвър Финикс

Успехът радва двамата актьори и приятели, но година и нещо по-късно се случва първата от поредицата трагедии в живота на Киану Рийвс - внезапната смърт на Ривър Финикс на 23 години. Полетът към звездния небосклон на Холиувд и мечтите за реализация на обещаващия млад актьор са разбити от свръхдоза на тротоара пред “Viper Room” - нощният клуб на Джони Деп в Лос Анджелис. Ривър е погълнал убийствено ускоряващ към отвъдното кокейл от алкохол, хероин и кокаин, а когато няколко седмици по-късно репортер пита Киану как изживява драмата, той не може да каже и дума. Съсипан е, няма повече приятели и продължава завладяването на Холивуд сам.

Със Сандра Бълок в "Скорост"

Успява - филмографията му включва до края на миналата година над 75 заглавия, някои от които се повтарят с индикация 1,2,3 и т. н., значи продължения са на началната изключително касова лента. Той самият прави много пари - ами сметководните легенди на Холивуд разказват, че само за сагата “Матрицата” бил гушнал 262 млн. долара, значи над четвърт милиард! Няма лошо - днес е трудно да си представим някой друг под тренчкота от изкуствена кожа на “гийк-воина”, тъй като с това превъплащение Киану Рийвс остави безпардонно своя отпечатък в съзнанието на масовата публика и стана неразделим от героя си. А само като си помислиш, че първоначално режисьорът и продуцентите се били молили поред на номерата на “най-големите” на Холивуд по онова време Леонардо ди Каприо, Вал Килмър и Брад Пит да изиграят главната роля! А те отказват офертата, та можеш да схванеш колко е целенасочена съдбата в търсенето на точния човек за точното място на точния момент.

В "Матрицата: Възкресения"

Но според критиката по-важното е, че освен касовата жътва, тази лента на Киану Рийвс доразвива образа му на съблазнител и секс-символ от “Пресечна точка”, защото няма и десет години по-късно тя го утвърждава като новия “желан мъж” - по-чувствиетелен, по-внимателен, благородно по-отворен към другите и най-вече към жените. Не е тайна - имайки предвид стандартите, които царуват по онова време в Холивуд, мнозина едва ли не се радват на приказките, че звездата е прикрит хомосексуалист. Яростно дискретен, Киану Рийвс нито ги потвърждава, нито ги опровергава, но истината е, че точно в ония години и по-специално при излизането на първата “Матрица”, той е много сериозно обвързан с жена. Тя е малко известна симпатична актриса, на 26 години е, докато приятелят ѝ е с осем по-възрастен от нея, а името ѝ е Дженифър Сайм. Петнайсетина месеца след началото на любовта им тя забременява, радостта е голяма, но само до осмия месец на очакваната дъщеричка, когато бъдещата майка се препъва, пада и детето умира в утробата ѝ. Трагедията естествено е голяма, Киану я потапя в алкохол и изпада в дълбока депресия, а Дженифър посяга към наркотиците. Трябват цели две години на сестрата на актьора - Ким да го измъкне от мрачния период, но тъкмо успява и следва нов фатален удар на съдбата - вече пристрастената към дрогата Дженифър Сайм загива при пътен инцидент. Киану носи лично ковчега с тленните ѝ останки и дълги години не намира сили за нова романтична връзка.

Да не потъне в прегръдката на наркотиците го спасява работата и през 2010-та година актьорът достига успешно до нова, по-млада публика с “Джон Уик” - острата екшън сага със сценарий само от няколко реда. Ако не се помни какъв е той - става дума за бивш наемен убиец, който е принуден да се върне в изоставеното си амплоа, след като руски бандит убива кученцето му Дейзи - последният спомен от неговата починала съпруга. Кратко и ясно, но с цели четири продължения през годините, а онези, които срещат Киану Рийвс на снимачната площадка до един подчертават неговото земно и човешко отношение към всички. “Той винаги е достъпен и изключително мил. Много е лесно да се говори с него, защото той се интересува от хората, които го заобикалят, разказва им за проблемите си и очаква същото от тях” - казва пред репортери хореографът на баталните сцени в “Джон Уик - 4” - Лоран Демианоф. Координаторът на каскадьорите разказва и за реакциите на актьора при някой изпортен дубъл: “Ако гневът го обземаше на снимачната площадка, започваше да кълне, а обикновено той най-често се ядосваше на себе си. След малко обаче идваше, за да се извини: “Простете, заклещи ме екшънът, не включих, че всички ме гледате, съжалявам!”

В “Джон Уик" 4

В края на снимките на “Матрицата” някъде през 2010 г. той благодари на каскадьорите за партньорството, като им подарява по един нов новеничък свръх скъп мотоциклет “Harley-Davidson”! Мотивира щедростта си с това, че бил тренирал и снимал с тях по седем часа на ден в продължение на три седмици, и че е бил изключително добре заплатен за това. Почти петнадесет години по-късно Киану Рийвс се отблагодарява пак, без да се скъпи, на петимата каскадьори, с които работи по четвъртия “Джон Уик”, плюс шефа им Демианоф. Всеки от тях вече има не нов мотоциклет, но на китката си носи баровския хронометър “Rolex Submariner”!

Между другото през последните години се разпространяват безброй истории за Киану Рийвс, доказващи неговата доброта не само към колегите и малцината приятели, но също така житейското му смирение и загърбването на звездния имидж. Така например популярното клюкарско издание “Page Six” се учудва, че през 2014 г. той бил чакал двадесет минути на опашката за билети за вечерна прожекция на един от филмите му, без да пожелае да изпревари хората, които са преди него. Веднъж пък пътник в метрото на Ню Йорк го снима как отстъпва мястото си на възрастна жена. А друг път актьорът организира специален автобус на негови разноски за всички пътници на полет от Сан Франциско до Лос Анджелис, след като самолетът е принуден да кацне аварийно на летището в намиращия на стотина километра град Бейкърсфийлд. Колкото до скромността на Киану, свидетелство за нея е и сравнително невзрачния му дом в Лос Анджелис въпреки натрупаните в банковите му сметки над милиард долара. Ами той живее във вила с разгърната площ от 500 квадратни метра - твърде “свито” за холивудските стандарти на разпростиране. Като най-голямото богатство в къщата е страхотната колекция в подземието ѝ от любимите на Киану мотоциклети “Harley-Davidson”!

Другото, за което не можеш да кажеш и копче на Киану Рийвс, е направо прозаичния му любовен живот - в него няма следа поне от един скандал, от сорта на тези, които спретват и то нерядко Брат Пит, Леонардо ди Каприо, Бен Афлек, Джони Деп, Том Круз и т. н. Знае е се, че през 1992 г. е имал кратка връзка със София Копола, когато тя е била на 21, а той на 28, после идва ред на трагичното му съжителство Дженифър Сайм, после върти роман с актрисата Клеър Форлани от лентата “Да срещнеш Джо Блек”. И така до момента, когато Киану Рийвс се появява на червения килим на някакъв гала-купон в Лос Анджелис с художничката Александра Грант. Тя съвсем не прилича на жените, които се мотаят около холивудските звезди - известна е в гилдията си, стройна е, но не блести с някакви умопомрачителни извивки на тялото, а косата ѝ е побеляла. И до днес са заедно, а някъде в средата на миналата година репортер от сп. “Пийпъл” го пита, кога е бил за последен път щастлив и Киану отговаря: “Завчера! Бяхме в леглото с моята Александра, телата ни се бяха преплели едно в друго, кикотехме се, беше прекрасно!”

Сега, точно месец преди да чукне 60 лазарника, за жените по света пък и не само, Киану Рийвс продължава да въплащава идеала за хубав мъж, който е перфектен коктейл от вирилност, доброта и внимание. В същото време за романтиците той е един от онези проблясъци на надежда, които ги карат да запазят вяра в хубавото на човешката природа. До доказване на противното, за което никога не е късно, нали?! 

Най-четени