Краят на кварталния магазин

Краят на кварталния магазин

Интернет и големите вериги задушават малките търговци

За 6 години броят на обектите за продажба на дребно намалява с над 15%

Кварталните магазини сериозно намаляват през последните години. Основните причини за това са голямата конкуренция, която води до фалит на много от дребните търговци, както и онлайн продажбите. Търговските обекти за продажба на дребно в страната са 112 225 броя, сочат последните официални данни на Националния статистически институт (НСИ). За година те намаляват с 1365 броя.

Това не е много драстичен спад - броят на магазините се е понижил само с 1,22% за година. Но по-важното е, че тенденцията за спад в броя на магазините започва през 2012 г. и продължава досега. Така в рамките на шест поредни години магазините за търговия на дребно намаляват с над 20 хил. броя, или с малко повече от 15%. Реално обаче фалиращите магазини са много повече. Често на мястото на затворения магазин отварят нов в опита на хората да стартират собствен малък бизнес. Но тъй като общият брой на обектите за търговия намалява, явно фалиращите магазини в страната са повече от отваряните.

Намалява броят на магазините от всички сфери на икономиката, сочат данните на НСИ. Например общият брой на магазините за храни, напитки и тютюневи изделия се е понижил от 49 324 до 42 300 в рамките на шест години. За периода намалява броят както на неспециализираните магазини, в които се продават разнообразни храни, така и тези в които има само плодове и зеленчуци, хляб, месо, риба или алкохол. Най-голям спад обаче има в специализираните обекти за продажба на алкохолни и безалкохолни напитки и от 3043 те намаляват до около 2 хил.

При магазините за нехранителни стоки също има огромно намаление и броят им от 82 980 се свива до 69 925. В рамките на период от шест години броят на магазините за нехранителни стоки се понижава с над 13 хил., или с повече от 15%. Намаляват магазините за парфюмерия и козметика, текстилни изделия, дрехи, обувки и мебели. При аптеките, обектите за продажба на коли и резервни части, както и на магазините за домашни електроуреди също има спад.

От една страна всичко това се дължи на ръста в онлайн продажбите. Всеки месец от НСИ отчитат сериозен ръст на търговията в интернет. Много хора предпочитат да поръчват стоки онлайн, което води до свиване на оборотите на традиционните магазини и много от тях са принудени за затворят. Другата тенденция на пазара на дребно е това, че хората все по-често пазаруват от големи магазини, в които има голямо разнообразие от стоки, и пред които могат да спрат с колата. Това води до намаляване на продажбите в малките квартални магазини. В резултат общият брой на търговските обекти на дребно намалява, въпреки че през годините доходите на хората и оборотът в търговията на дребно като цяло да нарастват.

 

Фурните привличат с уникален хляб

Сладкарниците са повече от месарниците

В страната има два пъти повече магазини за плодове и зеленчуци (3067 броя, според последните данни на Националния статистически институт), отколкото сладкарници (1539 броя). А магазините за месо (1314 броя) са над три пъти повече от тези за риба (433 броя).

В резултат на сериозното намаление на магазините за алкохол през последните години броят им (2133) вече е по-малък от този на хлебарниците (2196). Хлебарниците също намаляват, но с доста по-бавни темпове от специализираните магазини за вино, бира и високо алхоколни напитки. Причината за това е, че в малките фурни може да се намерят топли и току що приготвени хляб, кифли и банички, които често липсват в големите вериги за хранителни стоки. Докато при алкохола хората избират магазина, от който да купуват, предимно по цените и местоположението им. На пазара се задържат и специализирани магазини, които продават избрани марки качествено вино.

 

През април

Купуваме по-малко дрехи и обувки

Българите купуват по-малко дрехи, обувки и храни, но инвестират повече в мебели за дома и мобилни телефони, като нарастват поръчките по интернет, сочат данните на НСИ. През април оборотът в търговията на дребно намалява с 0,2% в сравнение със същия месец на миналата година година. Най-сериозен спад е отчетен при търговията на дребно с фармацевтични и медицински стоки - с 4,8%, както и при продажбите на текстил, дрехи, обувки и кожени изделия - с 4,3%. През април в сравнение със същия месец на миналата година намалява оборотът и при търговията на дребно с хранителни стоки, напитки и цигари - с 3,4%.

Най-голямо увеличение през април е отчетено при продажбите на дребно чрез поръчки по телефона или интернет - с 18,2%. Търговия на дребно с битова техника, мебели и други стоки за дома се увеличава с 9,4%. А продажбите на компютърна и комуникационна техника нарастват с 4%. Лек ръст от 0,9% е отчетен и при търговията на дребно с автомобилни горива и смазочни материали.

 

Предприятия

Производството на мебели се сви с 10,2%

Производството на мебели в страната през април се сви с 10,2% спрямо същия месец на миналата година, обявиха от НСИ. Наред с това производството на дървен материал е намаляло със 7,7%. Но най-голямо намаление е отчетено при производството на тютюневи изделия - с 14,7%, и на текстил - с 10,8%.

Като цяло промишленото производство през април е нараснало с 2,4% на годишна база, сочат данните на НСИ. Ръст е отчетен в преработващата промишленост - с 4,3%, а спад - в производството и доставката на електрическа и топлоенергия и газ - с 5%, и в добивната промишленост - с 2%. Спрямо предходния месец обаче промишленото производство намалява с 1,9%.

По-значително увеличение в преработващата промишленост на годишна база се наблюдава при производството на превозни средства, без автомобили - с 23,5%, в печатната дейност и възпроизвеждането на записани носители - с 18,2%, производството на електрически съоръжения - със 17,1%, и ремонта и инсталирането на машини и оборудване - с 13,8%.

 

Храната представлява 40% от всички покупки

Изядохме хляб и месо за 3,5 млрд. лв.

С 24% се увеличиха разходите за ремонт на дома 

Хляб, месо и колбаси за над 3,5 млрд. лв. сме изяли за година. Общият годишен оборот в търговията на дребно е 39,79 млрд. лв., сочат последните официални данни на НСИ. Близо 40% от тях, или 14,7 млрд. лв. са похарчени от българите за храни, напитки и тютюневи изделия. Хлябът и хлебните изделия имат 4,6% дял от целия оборот в търговията на дребно, а за месо, колбаси и месни консерви са отишли близо 4,2% от всички разходи на българите. На трето място по обем на разходите за храни се нареждат млякото, млечните продукти и яйцата. За тях българите са похарчили 1,55 млрд. лв. в рамките на година, което са 3,9% от целия обем на продажбите на дребно.

Общият оборот в търговията на дребно нараства със 7% за година, сочат данните на НСИ. Продажбите на месо и млечни продукти се увеличават с по около 6%. Но при храните най-голям ръст в оборота има при рибата - с над 16% до 335 млн. лв. Явно българите се стремят да разнообразят храната си и все по-често слагат риба на трапезата. На второ място сред храните по ръст на продажбите се нареждат захарта, захарните изделия и шоколада. Годишният оборот при продажбата им на дребно е 1,1 млрд. лв., което е ръст с 12%. Виното остава на трето място с ръст на реализирания оборот от 11%. За година сме изпили вино за 248 млн. лв., като тук влизат само напитките, купени от магазин, без да се брои домашното производство на вино. Сериозен ръст има и при продажбата на плодове (+9%), бира (+8,3%) и зеленчуци (+8%).

Ръстът в реализирания оборот на дребно от една страна се дължи на вдигането на цените, но от друга - на повишеното потребление в резултат на нарастването на доходите на хората.

При нехранителните стоки годишният оборот в търговията на дребно е 25 млрд. лв., което е ръст с 8,5%. Най-голямо увеличение от 28,8% има при продажбата на мобилни телефони. На второ място с ръст от 24,2% са продажбите на автомобили. За покупката на нови и употребявани коли за година сме похарчили 2,5 млрд. лв., или 6,5% от целия оборот в търговията на дребно. За лекарства обаче харчим повече - 7,1% от оборота, или 2,8 млрд. лв. На трето място по ръст сред нехранителните стоки са разходите за ремонт на дома - с 23,9% до 737 млн. лв.

 

За 17 години

Продажбите на коли с 937% ръст

Продажбите на автомобили нараснаха със 937% за период от седем години. През 2000 г. за покупка на нови и употребявани автомобили сме похарчили 248 млн. лв., а през 2017 г. сумата вече е 2,5 млрд. лв., сочат данните на НСИ. Оказва се, че повишаването на доходите на хората през годините се отразява най-много върху автопарка - по улиците се движат все повече и все по-нови коли. На второ място по ръст за периода от седем години е оборотът при продажбата на риба, който нараства със 791%. На трето място остават продажбите на кафе, чай и какао, които се увеличават със 700%. Това ясно показва, че повишаването на доходите води и до промяна на навиците на хората и храната на трапезата.

Много сериозен ръст за периода има и при продажбата на играчки, оборудване за спорт и къмпинг, цветя и домашни любимци (+672%), на дълготрайни стоки за свободното време и отдих (+608%), на лекарства (+603%) и на оптика и фотоапарати (+601%).

Най-четени