Областните градове стават все по-атрактивни за наемателите на търговски площи. В основата на този интерес са икономическият растеж и нарастващото потребление, както и по-слабата конкуренция между търговците извън София и големите градове, показва доклад на консултантска компания за третото тримесечие на 2018 г.
Основни наематели в по-малките населени места са търговци на бързооборотни стоки, стоки за дома ”направи си сам”, техника и козметика, както и ценово достъпни брандове в областта на дрехите и обувките. Заради липсата на големи търговски центрове в тези населени места big-box магазините, в които се продават различни марки и артикули, са най-търсената платформа за навлизането на тези брандове в областните градове.
„През последните години много търговци развиваха приоритетно мрежата си в София и наситиха пазара с обекти. Сега търсят присъствие извън столицата, където конкуренцията и предлагането в съответния сегмент са по-ограничени. Тази тенденция се подкрепя и от факта, че в някои случаи обектите извън столицата са сред най-рентабилните за даден търговец”, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи” в компанията.
София продължава да е атрактивна за навлизане на нови брандове. А много чужди брандове активно проучват пазара за потенциално навлизане.
В резултат от активността на новите и съществуващите брандове делът на свободните площи в столичните молове се очаква значително да намалее през следващите месеци. След покачването на наемните нива в предходните тримесечия, сега те остават стабилни. За магазин от 100 кв. м на ключова локация в добре работещ търговски център нивата се задържат на 32 евро/кв. м. На столичния булевард „Витоша” стойностите за обект с подобна квадратура остават около 50 евро/кв. м.