Съкращането на влакове на БДЖ, които носят повече разходи на компанията, отколкото приходи, не успя. Хората, живеещи в малки селища в Северозападна България, около Карлово, Сливен и Габрово, твърдят, че нямат алтернативен превоз и заради протестите им повечето свалени от разписанието влакове бяха върнати.
Но има една малка подробност - ситуацията с цените на горивата е такава, че много автобусни превозвачи започнаха да намаляват цените на билетите. Макар и малко, вече има примери, в които пътуването с влак по един маршрут излиза ако не по-евтино, то поне на същата цена като с влака. Железниците ни са над 70% електрифицирани, т.е. ако цената на дизеловото гориво продължи да пада и автобусните фирми продължат да намаляват цените, тази тенденция само ще се задълбочава.
В дните около Нова година например „Юнион Ивкони“ намали с около 7% цената на пътуването между София и Бургас. Вместо 30 лева билетът в едната посока вече струва 28 лева, а в двете посоки от 50 лева цената падна на 44,80 лв.
Ако обаче човек реши да пътува сравнително удобно с влак и предпочете първа класа в експреса по подбалканската линия, който потегля в 16,30 часа от София и пристига в Бургас късно вечерта в 22,30 часа, той ще трябва да се бръкне 31,10 лв. за билета в едната посока. Т.е. с 3 лева и 10 стотинки повече. Разбира се, с втора класа все още е по-евтино от автобуса - само 25 лева.
Бързите влакове София - Бургас, които минават през Пловдив и се движат нощно време, наистина са все още по-евтини. При тях билетът струва 25,50 лева за първа класа и 20,40 лева за втора класа. Но се доплащат 10 лева, ако искаш място в спален вагон, а и нощният влак все пак пътува 8 часа и половина до Бургас. При това не е много сигурно, че може да се поспи, макар вагоните да са сравнително нови и с доста удобства. Защото инфраструктурата е в непрекъснати ремонти, вагоните друсат и са шумни, а на места влакът пълзи едвам-едвам. А все пак става въпрос за 2,50 лева разлика в цената между седящо място във влака и автобуса.
Колкото по-дълго, толкова по-изгодно
Такива примери има още много, като някои разлики в цените са и по-драстични. Например еднопосочен билет София - Варна с автобус след намалението вече е 30,20 лв., а друпосочен - 51,20 лв. Специално „Юнион-Ивкони“, които държат линията София - Варна, позволяват и 20% намаление, ако билетът се купи онлайн, т.е. цените стават съответно 23,80 лв. и 40,96 лв. Пътуването по разписание е 7,15 часа. Същото разстояние се взема за над 8 часа с влак, но пътуването в първа класа с него е 39,60 лв., а във втора - 31,80 лв. И тук за спално място се доплащат 10 лева. Сравнението определено не е в полза на БДЖ и същото важи и за двупосочните билети - влакът отново излиза с 10 лева по-скъпо.
Разбира се, тези разлики се стопяват, когато се пътува на по-малко разстояние. Например еднопосочният билет с автобус от столицата до Пловдив е 13 лева (10,40 лв., ако се купи онлайн), а с влак - съответно 11,30 лв. за първа класа и 9 лева за втора. Но пък и най-бързият влак до Пловдив взема разстоянието за над 2 часа, а автобусът стига по магистралата за малко над 1 час.
При още по-късите пътувания цената все още е в полза на влака. Например разстоянието София - Перник се взема за около 1 час с влак и еднопосочният билет струва 2,30 лева за втора класа (първа няма). Автобусните компании все още не са намалили цената на билета и той струва 3 лева в едната посока. Пътниците по линията обаче имат възможност за избор, тъй като маршрутите на влака и на автобуса не съвпадат напълно и всеки предпочита онова превозно средство, което го докарва най-близо и удобно до дома му.
Има обаче и сравнително къси маршрути, които са хем по-удобни с автобус, хем на същата или по-ниска цена. Например ако софиянец реши да отиде във Велинград, просто няма как да избере БДЖ въпреки романтичното иначе пътуване с теснолинейката. Защото тя се движи само три пъти на ден и на нея трябва да се качи от гара Септември, т.е. трябва да съобрази разписанията на два влака. Така пътуването отнема половин ден срещу общо 13 лева цена на билетите и за двата влака - от София до Септември и от Септември до Велинград. За автобус, който ще го откара за около 2 часа от столицата до Велинград, билетът струва само с два лева повече - 15 лева.
Изборът между лека кола и автобус
И ако през зимата Велинград не е много посещаван, то за двата зимни курорта Банско и Пампорово софиянецът трябва да избира между автобус и пътуване с лична кола. След намалението на цените еднопосочният билет за автобуса София - Банско е 16 лева, а за София - Пампорово - 22 лева.
Пътуването с лека кола между София и Банско при среден разход от 8 литра на 100 километра излиза в момента 23,45 лева при бензин и 24,32 лв. при дизел. По-скъпо е от автобусния билет, но ако има още един спътник в колата, шофьорът може да намали разхода наполовина и още повече - ако вози и други хора. Разбира се, Банско също може да се достигне с теснолинейката от София през Септември, но такова пътуване могат да си позволят само хора без работа.
Разстоянието от столицата до Пампорово е 228 километра според пътните карти. Пътуване с лека кола излиза 35,58 лева с дизел и 34,30 лева с бензин. И съответно също се намалява наполовина, ако шофьорът има спътник, така че сравнението с автобуса също е в полза на леката кола.