Новата BG икономика е съвместна рубрика, подкрепена от ТехноЛогика, с твърдото убеждение, че общестгвото ни има нужда от примери на проспериращи български фирми, които доказват на младите хора, че има възможности за достойна реализация в България.
Те са новият облик на българската икономика и техните постижения осмислят тежката цена на прехода, вдъхват надежда и национално самочувствие.
Всеки петък ще представяме компании, които реално допринасят за растежа на икономиката ни. Те не са големи, не са популярни в общественото пространство, но са изключително витални, пазарно ориентирани, изпълнени с иновации.
С техниката на добричката фирма "Металагро" АД, известна сред всички земеделски производители със своите хедери за комбайни, се прибира слънчогледът в Румъния и Казахстан. Историята на дружеството започва през далечната 1950 г. като занаятчийска работилница, която обслужва тогавашната механизация за селското стопанство в региона. Постепенно от ремонт преминава към производство, към края на 80-те е регистрирано по Указ 56 за стопанската дейност. За добро или лошо развитието на предприятието следва всички обществено-икономически тенденции в България - банкови фалити, приватизация, икономически кризи. Фирмата оцелява при различните кризи до 2010 г., когато е принудена да затвори за кратко врати заради финансови загуби.
След поредното сътресение дружеството отново отваря врати с нов мениджмънт като единственото предприятие в сферата на машиностроенето в Добрич. За няколко години производството е вдигнато на крака и пазарите са възвърнати. Основната продукция, излизаща от цеховете на "Металагро", е свързана със зърнопроизводството. Дружеството прави всякакви видове хедери за комбайни. Те са съвместими с всички световни производители и позволяват на родните земеделски стопани гъвкави решения.
"Световните производители на комбайни не предлагат пълната гама от приспособления към основните си продукти. Едни не правят хедери за царевица, други не предлагат за слънчоглед и т.н. Тук е и нашата пазарна ниша, която успешно заемаме толкова години", обяснява изпълнителният директор на "Металагро" Найден Йосифов. Най-популярният продукт на компанията си остава приспособлението за прибиране на слънчоглед, което вдига неимоверно ефективността на земеделците. С него фирмата пробива на близките до нас пазари като Румъния, Гърция и Украйна. Продава много успешно и в Казахстан. Както всички кризи и настоящата не подминава предприятието. В Украйна, която е един от най-големите зърнопроизводители в световен мащаб, никой не мислел за инвестиции в техника в сегашното размирно време.
Освен всичко останало италианска фирма с конкурентен предмет на дейност се опитва да залива пазара на Балканите с изключително ниски цени. "Явно са имали подготвена продукция за износ за Русия и Украйна, която по обясними причини не могат да реализират, и затова търсят агресивно други пазари", казва Йосифов. Той обаче е твърдо убеден, че фирмата ще преодолее и тази криза. Според него основното предимство на "Металагро" в настоящата ситуация е доверието между производител и клиенти, което е изграждано с годините.
"Ние сме ежедневно със зърнопроизводителите. Знаем проблемите им и реагираме почти незабавно на това, което практиката изисква от нас. Увеличаваме гаранционния сервиз, по време на жътва сме на 24-часови дежурства, за да реагираме незабавно на евентуални проблеми", обяснява Йосифов. Постоянният контакт с клиентите води и до подобрения в самите продукти, които фирмата произвежда. Работата "на терен" нееднократно е подсказвала нови технически решения, които след проектиране и изпитания се въвеждат в практиката. Чрез средствата за симулации на софтуера SolidWorks, който използват в “Металагро”, още при проектирането им изделията могат да се поставят в реална работна среда, което тества тяхната надеждност и да се предотвратят потенциални дефекти. Новата техника, която земеделците купуват, изисква и нови възможности и затова компанията постоянно инвестира в нови машини. Възползвайки се от европейските оперативни програми и със собствени средства към момента "Металагро" е на средно европейско ниво по отношение на оборудване.
"Основният ни проблем е човешкият ресурс. Просто няма кой да работи с новите машини. Младите хора в Добрич не желаят реализация в машиностроенето", обяснява Йосифов най-голямата болка на ръководството. От 90 души, заети в компанията, едва 10 могат да се нарекат млади. Останалите са много способни служители, но просто са над 55 години и в перспектива производството не го чакат добри дни. Заплащането е много над средното за региона, а се предлага и пълно обучение на персонала, твърди Йосифов. Той допълва, че всички опити за взаимодействие с образователната система удрят на камък заради нежеланието на младите хора да се трудят в машиностроенето. "Нямам обяснение на този феномен. Уж безработицата е висока, а всички млади предпочитат да работят по курортите сезонно, да отидат в чужбина или дори да не работят. Сериозно обмисляме да преместим производството в друг регион. Чувам колегите от други части на България как обясняват, че за едно работно място се борят по 3-4 кандидати за по-малка заплата", обяснява Найден Йосифов.
Производството на части за германското автомобилостроене е странично от основната дейност, но дава много повече приходи на "Металагро". "Произвеждаме части за мостове за полуремаркета за немски производител. Докато станем доставчик, преминахме сериозни одити на всички нива, което ни даде увереност, че покриваме най-високите стандарти. Тамошните компании са много консервативни и трябва действително да покажеш европейско качество, за да те изберат за партньор", обяснява шефът на компанията.
В момента се разработват няколко нови продукта за родните земеделски производители, които трябва да бъдат готови за пролетните агропанаири в страната и чужбина. На тях компанията ще представи съвсем нови приспособления за прибиране на лавандула и боб - две култури, които навлизат с голяма скорост в България.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш