Българските антарктици стигнаха до остров Ливингстън

Скатов се подготвя за изкачването на 14-ия си връх

Шеф на „Нисан“ арестуван за измами Укривал доходи и харчел фирмени пари за лични нужди

Испания иска гаранции за Гибралтар в проектоспоразумението за Брекзит

Обучават лекари и психолози за ранно откриване на депресия

Соня Йончева идва в България Звездната прима пристига за кинопремиера

Над 200 ученици се запознаха с културата и традициите на Австрия Областният управител на Велико Търново проф.Любомира Попова прие посланика на Австрия

22 г. затвор за двама трафиканти на хероин

Германия прекрати оръжейния експорт за Саудитска Арабия

Млади изследователи от Стопанска академия представиха свои разработки Творческите работи бяха презентирани на 11-та докторантска научна сесия

КПКОНПИ е внесла иск за отнемане на имущество от Евелин Банев-Брендо и семейството му на стойност 23 275 542 лева

Гуардиола виновен за кризата на Германия

Искат забрана на Иванчева и Петрова да напускат страната

Треньорска рокада в „Левски“ заради вратарите, Михайлов пред подпис

Специализираната прокуратура с подробности за ареста на Петко Дюлгеров

Богомил Николов, председател на асоциация „Активни потребители“, пред „Труд“: Щом се чекирате, авиокомпанията е длъжна да се грижи за вас

– Г-н Николов, хората, закупили билети за полет на „Луфтханза“, изпаднаха в много трудно положение тези дни заради стачката и анулирането на полетите. Какво трябва да направят те, какви са правата им в този случай?

– Първото и най-важно обстоятелство е дали пътникът е чекиран или не. Ако е чекиран, авиокомпанията вече му дължи грижа, т.е. храни и напитки при закъснение над 3 часа, включително и нощувка, ако се налага. Единият начин е на самото летище да се положат грижи за пътника, а другият – чрез ваучери. Но това е само непосредствената грижа. Пътникът може да се откаже от пътуването и тогава авиокомпанията е длъжна да му възстанови сумата за билета. Тя може, разбира се, и да му осигури пътуване с друга авиокомпания, така че той дори да не закъснее с над 3 часа.

– В конкретния случай обаче няма как да се случи всичко това – авиокомпанията обявява ден по ден, че полетите й на другия ден няма да се осъществят. Т.е. изобщо не се стига до чекиране.
– Авиокомпанията може да анулира полетите, без да носи отговорност, само ако е обявила това 14 и повече дни преди датата на пътуването. При това положение тя просто трябва да върне парите, платени за билета. Но в случая трябва да плати и обезщетение.

– И какво трябва да направи пътникът, за да го получи?
– При това положение обезщетението е между 250 и 600 евро, в зависимост от дължината на полета. Пътникът просто трябва да си предяви претенцията. Обикновено това се прави в бюрото на авиокомпанията. Аз самият съм изпадал в такава ситуация, но по телефона ме уведомиха ден по-рано, че мога да пътувам по друг маршрут и аз се съгласих.

– Смятате ли, че правата на пътуващите с авиокомпании по принцип са добре защитени – у нас и в Европейския съюз?
– Законово са добре защитени. Но в България ефективно защитата не е толкова добра колкото в останалите страни членки. Ако се обърнете към Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ в транспортното министерство и поискате справка за споровете, решени в полза на пътника, и сравните цифрите с една Австрия, сам ще си напишете коментара. Разликата е крещяща. Даже не съм сигурен дали в България тази дирекция изобщо някога се е произнасяла в полза на потребител. И да има такива случаи, те са малко. В Австрия споровете са стотици пъти повече и те се решават преимуществено в полза на потребителите.

– Наближава коледното пазаруване. За какво според вас трябва да внимават хората в тази залисия?
– Нека поставим акцент върху онлайн пазаруването, защото то набира скорост. Ние буквално всеки ден напоследък попадаме на онлайн търговци, които дори не благоволяват да публикуват адреса си. Много ги моля да си отворят Закона за защита на потребителите, в който има десетина неща, задължителни за тях. И да си приведат сайтовете в съответствие със закона. А потребителите не бива да пазаруват от такива сайтове. Защото по закон те имат право да върнат стока, закупена по електронен път, в 14-дневен срок, но когато не знаят на кой адрес да я върнат, какво правят? Нищо. Не могат да си реализират правата. Така че и ние чрез нашето поведение трябва да наказваме такива търговци, като не пазаруваме от тях, но и те трябва да приведат дейността си в ред. Може би глобите трябва да са по-големи и да се налагат по-ефективно.
По отношение на традиционните магазини най-добрият ми съвет е хората да не бързат да правят покупки. Защото нищо чудно онова, което е анонсирано с крещящо намаление, да може да бъде намерено в съседния магазин на същата цена дори без намаление.

– Кога у нас хората ще могат да връщат закупените стоки, след като мине новогодишното пазаруване?
– Законово това не е уредено. Може да се връща стока само ако е купена по интернет. Ако водехме този разговор преди 6-7 години, аз нямаше да мога да ви дам нито един пример на търговец, който предоставя това право. Слава богу, тези търговци се увеличават. И ако конкуренцията в търговията се запази или се увеличи, съм убеден, че те масово, и без да имат такова законово задължение, ще дават право за връщане на стоката. Точно такъв е случаят в САЩ – там законът не ги задължава да правят това. Тази добра практика се е случила заради голямата конкуренция.

– Много хора тръгват да пътуват покрай Коледа и Нова година. Те за какво трябва да внимават?
– Трябва да се знае, че повече права имат хората, които пътуват колективно. Когато сам си организираш нощувките и пътуването, нямаш кой знае какви права и трябва да си много по-внимателен. Трябва да търсим винаги оценка за репутацията на търговеца. Макар че трябва да се внимава много за тролове, които пишат фалшиви отзиви за търговеца.

– Вашата асоциация прави от време на време големи изследвания на определени стоки или услуги. Какво стана например с теста на маслата, след като обявихте резултатите?
– При този тест от около 20 марки при 3 имаше проблеми – с голямо съдържание на палмово масло и т.н. Просто държавата не бива да изпуска ситуацията от контрол. Ако сега агенцията по храните установи същите резултати, значи тези производители нямат никакъв респект. Не знам обаче какво става със същите марки в момента на пазара. Нямаме форма за обратна връзка. Може би след време ще направим контролен тест.
Трябва обаче да кажа, че и браншовете е крайно време да почнат да гонят от редиците си някои производители, които нарушават правилата. Защото потребителите реагират по определен начин на резултатите от такива тестове – казват си – „ами няма повече да си купувам българско масло, а само вносно“. При това положение най-добрият начин е самите производители да накарат колегите си да спазват правилата. Или поне да настояват за повече тестове и изпитвания, за да могат да утвърждават по този начин реномето си.

– Правите ли нови тестове за стоки и услуги и какво показват те?
– Наскоро приключихме и до десетина дни ще обявим резултатите от тест за качеството на водата. Засега мога да кажа, че се открояват два ключови проблема – единият е твърде високото съдържание на хлор в питейната вода, а другият – голямото съдържание на нитрати.
Хлорирането трябва да става в определени норми и като цяло това е доста остарял метод за прочистване на водата. Смятаме, че трябва да се върви с бързи темпове към озониране на водата като метод, това е по-съвременният начин. В големи дози хлорът не е добър за хората. Нитратите са в по-големи количества в градовете, които се снабдяват с вода от подземни източници чрез помпи. Очевидно е, че основната причина за това е състоянието на обработваемите земи, в които има голямо съдържание на нитрати.

– Научи ли се според вас българинът повече да търси правата си в сравнение с преди примерно 10 години?
– Мога да кажа, че повече хора са станали по-активни и по-информирани за правата си, отколкото преди 10 години. Има хора, които изобщо не се интересуват от правата си, но има и все повече такива, които активно следят за тях. Колкото един човек е по-информиран на какво има право и на какво – не, толкова по-трудно някой може да го излъже.

НАШИЯТ ГОСТ

Богомил Николов е доктор по икономика и магистър по политология от СУ „Св. Климент Охридски” и университета „Еразмус” в Ротердам. Изпълнителен директор е на Българската национална асоциация на потребителите от 1999 г., в момента – асоциация „Активни потребители“. Ръководил е много проекти в областта на защитата на потребителите. Водил е обучителни курсове в Института по публична администрация и Европейската асоциация на потребителите. Преподава в Европейския колеж по икономика и управление в Пловдив.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.