Атанас Маев, продуцент на международния фестивал Spring Forward: София ви кани на танц

Домакини сме на най-големия международен танцов фестивал в Европа

- Повод за разговора ни е това, че в София започва може би един от най-големите и значими европейски фестивали за съвременен танц Spring Forward на мрежата за съвременен танц Aerowaves. А вие сте негов продуцент. Какво означава провеждането на този фестивал за авторитета на страната ни?

- В рамките на три дни - от 23 до 25 март, тук ще се събере цялата световна танцова общост. Вече са се регистрирали над 200 фестивални директори, куратори и презентатори от цял свят - почти няма държава по света, която да не е представена. Хората идват на лични разноски да видят какво се е случило през изминалата година в съвременния танц, кои са новите 20-има топ хотеографи в Европа. Те ще бъдат представени в София в 5 различни театъра. Онлайн телевизия ще излъчва на живо спектаклите. Между представленията ще има интервюта с артистите и гостите. Да не пропуснем и съпътстващото събитие - Spring Back, академията за критическо писане. Избрани са 30 млади критици, които под менторството на доказани професионалисти в писането на критически текстове за танц, ще проследят и отразят фестивала.

- Какво да очакваме от фестивала Spring Forward през този уикенд?

- Няма да има червен килим, но ще има много изненади и ще има много шок.

- В какъв смисъл шок?

- Голяма част от тези творби са супер провокативни - по един градивен начин, разбира се - към темата джендър, религия и какво ли още не.

- Какво точно представлява структурата на Aerowaves?

- Самата платформа е представлявана от общо 33 държави и 45 партньора. Има държави с повече от един партньор - това са големите държави като Италия, Франция и Испания. Платформата съществува от 22 г., но до 2011 г. фестивалът и срещите са се провеждали единствено в Лондон. Затова София е едва деветият град, в който се е организира Spring Forward и единственият в Източна Европа.

- Как се случи, че попаднахме сред държавите домакини?

- През 2014 г., когато София разписа кандидатурата си за Европейска столица на ултурата, успяхме съвместно със Столична община да подадем документи за домакинстване на фестивала. Бяхме песимисти, но през 2016 г. в София се проведе малката среща на партньорите, на която беше направена селекцията на двайсетте участници за фестивала в Дания през 2017 г. Тогава, на среща между партньорите и кмета на София г-жа Фандъкова, стана ясно че наистина ще ни изберат за домакини на следващия фестивал.

- Това, че сме домакини на Spring Forward е постижение за България, и в частност за "Дерида денс център" - компанията-партньор от българска страна, на която също сте продуцент. "Дерида" има и друг повод за гордост - едно от представленията й беше избрано сред Топ 20 за 2017 г.

- За първи път български спектакъл попада в 20-те най-добри представления. Спектакълът на Живко Желязков F63.9 бе избран от 637 кандидатури.

И да, домакинството също е изключително постижение за нас. Ние сме частна организация и амбициите ни в началото бяха свързани само с микропроекти от гледна точка на нашата танцова компания. Но с времето разширихме дейността си - вече работим с групи по класически балет и други стилове танци, организираме проекти, като "Танцуваща София". Правим и една много силна обучителна програма, която промени конюктурата на полето на съвременния танц - "Денс порт Дерида".

- Звучи като някаква отвлечена идея. Какво представлява програмата "Денс порт Дерида"?

- Не е никак отвлечена. Всяка година даваме възможност на 15 млади таланта да станат професионални танцьори. Не е нужно да са изучавали танци, стига да имат качества и да бъдат одобрени на кастинга. След това преминават през тежък етап на обучение в рамките на 12 месеца. Крайната цел е да се сдобият с качествата, които ще им дадат възможност да стъпят на професионалната сцена.

- Какъв процент от тях наистина успяват да станат професионални танцьори?

- Всяка година процентът е различен, но с времето расте и в момента имаме около 80% успеваемост. Ако нямахме силни партньори като Фондация “Америка за България”, това в никакъв случай нямаше да е възможно. Знаете, че поддържането на едно голямо пространство за танци с всичките му нужди, организацията и екипът, който обучава младежите - тези неща изискват средства. Не могат да бъдат реализирани от една малка структура без помощта на партньори като филантропски организации, институции, държавата и най-вече на социалната общост, която се изгради около "Дерида".

- Да уточним в такъв случай - тези хора, на които давате възможност да станат професионални танцьори, трябва ли да заплащат за обучението си и ако да - каква сума?

- Не, програмата "Денс порт Дерида" е напълно безплатна, което буквално шокира нашите партньори. Не бягаме от пазарните механизми, но си даваме сметка че участниците трябва да се лишат от възможността да работят на пълен работен ден, докато се обучават.

- Вие сте сред хората, които имат най-добър поглед върху развитието на съвременния танц по света. Какви тенденции наблюдавате?

- Танцът е във възход. В проектите в сферата на съвременния танц забелязваме все по-голяма социална ангажираност. Мисля, че революцията в това изкуство се дължи на смелите решения. И на още нещо - на отвореността на публиките да бъдат активни, а не пасивни зрители.

- Такива ли са основните тенденции - да се включва публиката в спектаклите и да се театрализират танцовите представления?

- ЕС, в своите програми за финансиране, поставя като плюс за проекта, когато в него е предвидено включване на публиката, а също и когато се работи в насока разбиване на дискриминацията - полова, расова или такава, основана на физически увреждания.

- Казвал сте, че "Дерида" не е просто компания или танцов център, а средоточие на хора със сходни идеали. Какво имате предвид?

- За радост в днешно време виждаме, че хората все повече се интересуват и се опитват да изразяват себе си чрез танца. В резултат на този си интерес, те стават активни зрители и част от общността, която се опитваме да създадем. А тя много често включва хора с грижа за планетата и за случващото се в обществото, алтруисти, които са надскочили егоистичния стремеж единствено към лична изява.

- Тоест, наблюдавате едно цялостно духовно извисяване поне сред танцуващата част от човечеството?

- Да кажем че това е добавената стойност и ефектът, който всички ние гоним. Неслучайно казваме че изкуството и образованието са инструменти, които пряко влияят върху израстването на ценностната система на хората. Може би смисълът да сме тук, днес, е и какво оставяме след себе си, какво можем да направим заедно. В крайна сметка всички живеем, за да бъдем щастливи.

- Един вид - танцуващият човек става един по-добър човек.

- Абсолютно! По-добър и по-щастлив!

Нашият гост

Атанас Маев е икономист по образование и арт мениджър на танцова компания Derida Dance. През 2010 г съвместно с хореографа Живко Желязков създават и първия и единствен център за съвременен танц Derida Dance Center. Атанас Маев е преподавател по арт мениджмънт в НБУ. Разговаряме с него в качеството му на продуцент на най-големия европейски фестивал за съвременен танц Spring Forward, който се провежда от 23 до 25 март в София.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта