Гроздан Караджов, вицепремиер и министър на регионалното развитие в оставка, пред „Труд“: Максимално улесняваме санирането с кандидатстване на едно гише 

Гроздан Караджов, вицепремиер и министър на регионалното развитие в оставка, пред „Труд“: Максимално улесняваме санирането с кандидатстване на едно гише 

11 фирми вече са поискали от АПИ незабавно плащане на парите за ремонтите

Вече близо година инфраструктурни проекти за изграждане на магистрали, скоростни пътища, ремонти на шосета, водопроводи и канализация стоят на трупчета. Причината е, че въпреки обещанията си към бизнеса кабинетът Петков отказва да реши проблемите в сектора и да плати дължимите средства на бизнеса за изпълнените проекти, както и да актуализира цените заради ръста на инфлацията, поскъпване на горивата и строителните материали, както и разходите за труд. Заложник на тази ситуация се оказа вицепремиерът и министър на регионалното развитие в оставка Гроздан Караджов, чиято работа бе постоянно бламирана от Министерски съвет. До какво ще доведе пътния сектор това блокиране на проекти и колко ще платят данъкоплатците, отговоря за „Труд“ строителният министър в оставка Гроздан Караджов.

- Министър Караджов, близо две години у нас не се ремонтират пътища и не се сторят магистрали. Вие опитахте да разсечете Гордиевия възел със забавените пари за пътните строители и изтичащите договори за пътна поддръжка, за да отпушите отново тези проекти, но колегите ви от кабинета не ви позволиха. Колко губи от това държавата? 
- Да, заварих ремонтите и поддръжката на пътищата блокирани, но благодарение на усилията на екипа ми и с помощта на Народното събрание успяхме да върнем фирмите да работят. След решението на Народното събрание от 20 април 2022 г., което даде възможност на Агенция „Пътна инфраструктура“ да възлага нови текущи ремонти и да довърши всички започнати миналата година, се ремонтират над 1200 км. По програмата за основен ремонт на АПИ, както и по ОПРР, също се ремонтират редица отсечки. Текущите ремонтни дейности се изпълняват по цени в договорите от 2018 г., 2019 г. и 2020 г. В някои области има забавяне на възложените ремонти. Логично е - никой не иска да работи без яснота дали, с колко и кога ще бъдат индексирани цените, при положение, че скокът в цените на желязото, битума, на основните строителни материали е значителен. В изпълнение на същото решение на НС АПИ изплати от тазгодишния си бюджет 50% от дължимите стари задължения по договорите за текущ ремонт и поддържане - 656 млн. лв. Втората половина трябва да се разплати отново след решение на НС, след доклад на междуведомствената работна група за установяване на изпълнените дейности и след становище по този доклад на комисията по регионална политика. Решението на този проблем към момента е в задънена улица заради политическите разправии.

- Пътните компании са категорични, че ще извадят изпълнителни листове и ще поискат от държавата оставащите 520 млн. лв. за извършени ремонти. Защо се стигна до тук?
- Защото прагматизмът в политиката отстъпи на популизма. Защото некомпетентни политици се упражняват по теми, от които не разбират. И защото се повтарят откровени лъжи. До 12 юли в АПИ вече са постъпили 11 покани за плащане на задълженията от 11 дружества, които са изпълнители по тези договори. Ние се опитахме да разрешим и този наследен проблем. При служебното правителство м. г. АПИ сключва споразумения с пътноподдържащите фирми, според които договорите се прекратяват предсрочно. В тях е поет ангажимент дължимите суми на фирмите да бъдат платени до края на юни 2022 г. След решението на НС от април т. г. АПИ изплати половината. А другата половина премиерът Кирил Петков обеща да изплати до края на юни на среща с Камарата на строителите. За тази договорка аз разбрах от медиите. Само че тази половина от сумата трябваше да се плати след доклада на Междуведомствена работна група с представители на МФ и МРРБ. Тя провери 906 възлагания за 3,1 млрд. лв. по 34 договора от 2018 г., 2019 г. и 2020 г. И установи нещо, което беше ясно от самото начало - че близо 80% от ремонтите са основни, а са правени по договори за текущи. Самите договори не са незаконни - те са сключени по Закона за обществените поръчки след съдебни обжалвания. Но по тях са правени възлагания над позволения от закона размер и са възлагани основни ремонти. Това е нарушение на ЗОП и на закона за устройство на територията. Затова сезирах прокуратурата. На ДНСК разпоредих да провери на място и по документи всички проблемни пътни участъци, изредени в доклада. Докладът обаче не отговаря на основния въпрос - каква част от втората половина от натрупаните задължения да бъдат разплатени. Комисията препоръчва нова работна група да се занимае с плащанията. Искам да подчертая, че според доклада единствената възможност за разрешаване на проблемите с тези основни ремонти, направени по договори за текущи, е изпълнителната власт да бъде подпомогната от НС със законодателна дейност. Не трябва да се допуска направеното и вложените средства да бъдат захвърлени. Трябва да бъдат урегулирани със специален акт, но след проверка за качество и безопасност.

- Кой ще ремонтира и чисти пътищата от снега през тази зима, след като договорите за ТРП изтичат през септември, а новите поръчки бяха прекратени?
- Новите поръчки бяха прекратени от АПИ заради обжалванията в КЗК. В момента АПИ подготвя новите обществени поръчки за поддържане на републиканската пътна мрежа.

- Има ли опасност да загубим европейско финансиране заради забавянето на изграждането на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле? 
- Ако не започнем да строим последния участък възможно най-скоро, има реален риск да загубим финансирането за него. Това е безотговорно. За цялата магистрала няма заложено изискване за връщане на финансирането за вече построеното, ако не построим участъка през Кресна, но ЕК разглежда АМ „Струма“ като един проект.

- Вие и всички експерти сте категорични, че най-евтин, бърз за изпълнение и щадящ природата е вече избраният вариант. Защо той не се случи? 
- За лот 3.2 има одобрен ОВОС за варианта, в който платното в посока Кулата е по съществуващия път в дефилето. А платното в посока София - в източна посока от дефилето. Решението по ОВОС е обжалвано, но Върховният административен съд го потвърждава през 2018 г. Въпреки това в момента МОСВ бави проекта с идеята одобреният ОВОС да изтече през септември. Това автоматично ще отложи строителството с няколко години. В същото време тръжните процедури по ЗОП за изпълнители за проектиране, за строителство и за строителен надзор са приключили. Те са по цени, които към момента със сигурност не могат да бъдат постигнати. Има избрани изпълнители, но договорите не са подписани. Изпълнителите са избрани много преди това правителство - през 2019 г. и 2020 г. Но и тук се изсипаха лъжи по мой адрес. А истината е, че тези цени, ако сега бъде обявена нова поръчка за изпълнител, никога няма да бъдат същите заради инфлацията.

- Има ли възможност до края на мандата на това правителство да бъде приета индексацията на строителните договори заради поскъпването на строителните материали, енергоносителите и въобще инфлацията?
- Не съм оптимист. В НС са внесени промени в ЗОП, с които да се даде възможност за индексация на договорите, МРРБ публикува проект на методика, по която индексацията да се случва. За съжаление и този проблем се използва за политически лъжи.

- За кои общински проекти ще успеете да отделите средства?
- Поех ангажимент към НСОРБ за подкрепа за общински проекти и го изпълнявам. От февруари сме в постоянен диалог с общините и сдружението ни помогна за събирането на проектите. Получихме 1007 проекта за ВиК обекти на стойност близо 1 млрд. и 800 млн. лв. и 421 проекта за общински пътища за над 1 млрд. и 330 млн. лв. Голяма част от общинските пътища не са ремонтирани от времето на социализма. По данни на местните власти над 57% от 20 хил. км общински пътища са в лошо състояние. За ВиК сектора е същото - водата се прахосва заради постоянни аварии. Затова положихме много усилия да осигурим 419 млн. лв. за общините от бюджета на МРРБ. Искахме да отпушим поне онези от проектите, които са напълно готови да започнат строителство. Тоест имат валидно разрешение за строеж и напълно приключила процедура по ЗОП. По-обективни от тези критерии не би могло да има, защото те не зависят от волята на министър, правителство, партийна принадлежност на кмета. Те бяха съгласувани между мен и финансовия министър Асен Василев. Точно тези два критерия изключват каквато и да е субективна намеса или партийни пристрастия при разпределение на финансирането. Второ, подредбата на проектите е извършена по още редица критерии, които също публикувах, за да спрат спекулациите. Списъкът с проектите за финансиране е публикуван на интернет страницата на МРРБ. Той е разделен на две. Онези, които са с изцяло завършена процедура по ЗОП и разрешение за строеж, могат да получат финансиране веднага. Въпреки подадените проекти за общо над 3,1 млрд. лв. се оказа, че проектите, годни да стартират още утре, във ВиК сектора са за 209 млн. лв., а при общинските пътища - за 90 млн. лв. Ето направихме и „резервен“ списък - с напреднали проекти, които биха могли да се включат, ако междувременно процедурата за тях приключи. Тук първият по време е първи по право. Причината за това е, че средствата трябва да се разпределят до края на годината. Безсмислено е, ако не са готови, да се чака, а от това да страдат вече готовите проекти. Внесох за одобрение класираните проекти в Министерски съвет. Списъкът обаче бе върнат с аргумент да отпадне критерият за изцяло завършена процедура по ЗОП и да остане единствено критерият за валидно разрешение за строеж. Това отваря вратата за сериозно забавяне на реализацията на тези проекти, защото там, където текат процедури по ЗОП, е много вероятно да има и обжалвания, които ще отложат започването на строителните работи за следващата и по-следващата година. А през това време парите няма да работят за българските граждани. И друго искам да подчертая. За МРРБ кой е изпълнителят, избран от общините, няма никакво значение. Подборът на проектите според изпълнителите би бил спекулативен и субективен. Особено преди избори.

- Защо изграждането на магистрала „Хемус“ продължава да е блокирано, след като АДФИ не откри съществени нарушения по договорите и има ли изход от ситуацията?
- Едва ли има българин, който ще каже, че магистралата не трябва да я има или трябва още да отлагаме строителството u. Напротив. Важно за данъкоплатците обаче е тя да бъде изградена по правилата. За тази година в държавния бюджет за магистралата са заложени нула лева. Уговорката ни с правителството беше първо да разрешим проблема с ин хаус договорите, как да продължи строителството и след това средствата да бъдат заложени в актуализацията на държавния бюджет. Нищо от това не се случи. Въпреки че още през януари съм писал до премиера, финансовия и вътрешния министър, че тези договори са незаконни, и трябва да решим какво да правим. На срещата през май се постигна съгласие за стъпките за разплитане на този възел. Ние работихме усилено в МРРБ за намиране на изход, но с такова правителство няма как да се работи прагматично. По договора с „Автомагистрали“ ЕАД се работи на участъци 1, 2 и 3. Това са общо 51,5 км от Боаза до бъдещия пътен възел „Плевен“. В последните три месеца има осезаемо забавяне на строителство. Основната причина е неяснотата с финансирането на обекта. Към момента за участъци 2 и 3 са налични сертифицирани, проверени и неразплатени строително-монтажни работи към „Автомагистрали“ за близо 35 млн. лв. с ДДС.

- Колко ще струва на данъкоплатците забавянето на магистралата, предвид поскъпването през последната година? Над пазарните цени ли са сключвани договорите и в този момент биха ли били изгодни за държавата, ако се изпълняват?
- Всяко забавяне в строителството на автомагистрала рефлектира във финансово изражение на по-късен етап след започване на строежа. При наличие на основания за прилагане на индексиране на договорите с „Автомагистрали“ ЕАД, съгласно клаузите за индексация при промяна на цената на битума, е възможно увеличаване на строителната стойност. Прогнозата е за повишаване с около 300 млн. лв. за целия период за завършването на 223 км на АМ „Хемус“ от Боаза до Буховци. Договорените цени за строителството на АМ „Хемус“ съответстват на актуалните цени от договори на процедури, проведени с открити обществени поръчки за други инфраструктурни обекти. За държавния бюджет, тоест за всички данъкоплатци, ще е изгодно строителството на магистралата да продължи по сключените договори.

- Кога ще стартира новата програма за саниране и при какви условия?
- Планираме кандидатстването да започне през септември тази година. В момента се разработват насоките за кандидатстване, като преди стартиране на дейностите, МРРБ ще ги представи публично. Предвижда се сдруженията на собствениците да кандидатстват с изготвени техническо обследване, технически паспорт и обследване за енергийна ефективност. Ще има изискване да се постигане по-висок клас на енергопотребление - минимум B и минимум 30% спестявания на първична енергия. За да е по-лесно кандидатстването за хората, е заложено създаване на звена на принципа „Обслужване на едно гише“. Такива ще има в областните центрове, като първите трябва да заработят в края на 2022 г. Там гражданите ще получат цялата необходима информация и съдействие за кандидатстването. Почти на финала са и промените в Закона за управление на етажната собственост, които са едно от изискванията за финансирането по Плана за възстановяване и устойчивост. Целим да улесним вземането на решения от собствениците в многофамилни жилищни сгради. Ще се регламентира професионалното управление на етажната собственост. Ще се създаде законова възможност за учредяване на банкова сметка на името на етажната собственост за средствата, събирани за управление и текуща поддръжка.

Нашият гост
Гроздан Караджов е вицепремиер и министър на регионалното развитие в оставка. Завършил е английската езикова гимназия в София и право в Софийския университет “Св. Климент Охридски”. Заемал е длъжността програмен директор във фондация “Отворено общество”. Бил е главен секретар на Комитета по пощи и далекосъобщения, главен секретар на Министерство на транспорта и съобщенията и председател на Съвета на директорите на БТК. Депутат е от 43-ото Народно събрание и председател на постоянната комисия по транспорт, ИТ и съобщения.

Още от (Интервюта)

Най-четени