Дванайсетте неособено мъдри

Европейският парламент

Докато мъдрите се намъдруват, лудите ще се налудуват

Евроизборите догодина имат много по-голямо значение отколкото изглежда понастоящем

Членовете на ЕП искат „Европейския парламент“ да стане пълноценен „парламент“

Числото 12 има различни символни значения в европейската цивилизация. Израелевите племена били дванадесет. В Новия завет дванадесет са апостолите, които били близки до Исус. Първоначално, докато Исус е на земята, следват Го и са наричани „ученици“ („който се учи“ или „последовател“). Те се учат от Него и са обучени от Него. След като възкръсва и се възнася, Исус изпраща учениците си „навън“ (Матей 28:18-20; Деяния 1:8), за да бъдат Негови свидетели и са наречени „апостоли“ (някой, който е „изпратен“). Дванадесетте ученици/апостоли са обикновени мъже, които Бог използва по извънреден начин. Сред дванайсетте има рибари, бирник и бунтар. В Евангелията са записани постоянните провали, борби, както и съмнения на тези дванадесет мъже, които следват Исус Христос. След като станат свидетели на възкресението и възнесението на Исус в Небето, Светият Дух превръща учениците/апостолите в силни Божии мъже, които „размириха света“ (Деяния 17:6).

Развитието на европейската икономика през 2004 г. е в ръцете на 12 авторитетни личности от различни сфери.

Европейската комисия тогава публикува списък на членовете на експертна група на високо ниво, която следва да направи независима оценка на проблемите пред растежа и възможностите за наваксване спрямо основния конкурент (САЩ). През ноември 2004 г. „12-те мъдреци“ (както ги определя информационният сайт EUobserver) е следвало да представят собствен доклад с предложения за изпълнение на Лисабонската стратегия от 2000 г., която през 2010 г. трябва да превърне ЕС в най-динамичната икономика на света. Въз основа на доклада им през март 2005 г. ЕК е трябвало да изработи прегледа за изпълнението на целите от Лисабон и да коригира действията си. Групата се е състояла от 10 мъже и две жени, които представляват бизнеса, работодателите, гражданите и екологичните движения. Едва ли много хора си спомнят за дейността на тази работна група.

През септември 2023 г. Съветът на ЕС по общи въпроси обсъжда проект за реформа на Съюза. Френско-германска работна група нар. „12 мъдреци“ (започнала е работа през януари тази година), е представила доклад по институционалните въпроси, наречен „Плаване в открито море: Реформиране и разширяване на ЕС за 21-ви век“. Целта на ЕС е да се подготви за разширяването си до 2030 г., което включва промени в работата на Европейския парламент, Съвета на ЕС и ЕК. Страните кандидатки ще трябва да изпълнят политическите критерии за членство, вкл. разрешаване на териториални спорове и провеждане в съответствие с външната политика на ЕС. Като част от процедурата по разширяване е, че не трябва да има „бърза процедура“.

Авторите декларират, че изразяват само своето мнение, но Франция и Германия се смятат за двигатели на реформата, защото отдавна настояват за подобни промени. Те оправдават инициативата си с предстоящото разширяване на ЕС със страните от Западните Балкани, Украйна и Молдова, което би увеличило много броя на членовете, до 35, и би направило Съюза трудно и сложно управляем.

Част от предложените реформи могат да бъдат направени в краткосрочен план без промяна на Учредителните договори (есента на 2023 г. и преди европейските избори през юни 2024 г.). Други реформи, които изискват промени в Договора за ЕС, трябва да бъдат разгледани през следващия институционален цикъл (2024-2029).

Сред направените предложения се предлага отпадане на правото на вето, отказ на една трета от държавите от еврокомисар и намаляване на евродепутатите в националните делегации. Последица от тези предложения е, че ще се намали тежестта на по-малките държави членки при вземането на колективни решения.

Междувременно в средата на септември ЕП прие Доклад относно парламентаризма, европейското гражданство и демокрацията (A9-0249/2023). Част от направените констатации могат да бъдат подкрепени. Напр., че в настоящите времена на общи и безпрецедентни предизвикателства либералната парламентарна демокрация е подложена на натиск и трябва спешно да бъде съхранена, укрепена и доразвита. Подчертава се, че ключовата роля на парламентите е в основата на европейската демокрация чрез пряко избраните камари на гражданите, законодателите органи и органите, упражняващи контрол върху изпълнителната власт. ЕП признава, че либералната демокрация може да се докаже успешно само ако парламентаризмът в Европа се развива и функционира и подчертава необходимостта от общо разбиране, основни принципи и определение на либералната парламентарна демокрация. От този Доклад научаваме, че има инициативата на ЕП да се разработи съвместно с парламентите в ЕС обща „Харта за ролята на парламентите в една функционираща либерална демокрация“.

Наред с това се лансира идеята за повишаване на ролята на ЕП в общата институционална архитектура на ЕС. Евродепутатите считат, че настоящата тенденция в рамките на ЕС за преминаване от „парламентарна“ към „правителствена“ демокрация отслабва всички парламенти в процеса на вземане на решения. Те със „съжаление“ отбелязват увеличаващия се дисбаланс на силите, който се измества към Съвета и Европейския съвет, което подкопава институционалната структура на ЕС, установена с Договорите. Членовете на ЕП смятат, че „балансът следва да бъде възстановен в полза на демократичната легитимност чрез равностойни права за Парламента“. Какво имат предвид - практиката на Европейския съвет за „възлагане на задачи на Съвета и на Комисията“ надхвърля ролята на стратегическите насоки, възложени му от Договорите, и следователно противоречи както на буквата, така и на духа на Договорите; считат, че е необходимо да се зачита разделението на правомощията и принципът на субсидиарност, както е определено в Договорите.

Казано по друг начин, членовете на ЕП на прага на изборите през 2024 г. искат „Европейския парламент“ да стане пълноценен „парламент“. В условията на европейската демокрация парламентите трябва да бъдат част от всеки процес на вземане на решения. И тъй като Европейския парламент е единствената пряко избирана институция на ЕС, следва да u бъдат предоставени: общо пряко право на законодателна инициатива, право да предприема разследвания и пълни правомощия върху бюджета на ЕС и като камара на гражданите на ЕС, следва да бъде движеща сила на стратегическите приоритети на европейската законодателна програма (с други думи призовават за изменение на член 225 и член 226 от ДФЕС).

Интересен акцент от този Доклад е предложението Съветът на ЕС да се превърне в истинска законодателна камара чрез намаляване на броя на съставите на Съвета с решение на Европейския съвет, като по този начин се създаде истинска двукамарна законодателна система с участието на Европейския парламент и на Съвета, като Комисията изпълнява функциите на изпълнителна власт. По този начин считат евродепутатите, че системата на ротационното председателство на Съвета на ЕС следва да бъде реформирана с оглед повишаване на ефективността на законодателния процес в рамките на двукамарна система. Затова предлагат Съветът по общи въпроси да се превърне в „законодателен съвет“, който подобно на пленарното заседание на Европейския парламент да заседава публично, докато всички останали състави на Съвета да станат прозрачни подготвителни структури с редовни заседания, които се провеждат публично и функционират по подобен начин на комисиите в Европейския парламент.

Дано не е прекалено късно включването на България в този европейски институционален дебат. Защото евроизборите догодина имат много по-голямо значение отколкото изглежда понастоящем.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи