Доставчици на модната индустрия се борят за оцеляване

Доставчиците на веригата New Look, с над 400 магазина, получиха писмо, че няма да им бъде платено за текущите поръчки.

Търговците бавят плащания и анулират поръчки на фона на затварящите магазини

Отказват да компенсират разходи или материали

Доставчиците на модната индустрия, базирани във Великобритания, предупреждават, че са изправени пред фалит, тъй като търговците на дребно удължават сроковете за плащане и анулират поръчките.

“Огромна част от големите търговци на дребно бавят плащанията и масово анулират дори поръчки в процес на изработка”, оплаква се Найджъл Лъг, председател на британската Асоциация за мода и текстил. “Сроковете редовно се удължават от 60 на 120 или дори 150 дни... което може да извади доста фирми от бизнеса”.

Доставчиците на New Look, модна верига с над 400 магазина в Обединеното кралство, миналата седмица получиха писмо, в което ги уведомяват, че няма да им бъде платено за текущите поръчки.

“Бях ужасен”, казва един от получилите писмото. “New Look отменя всички поръчки, които още не са доставени, без да компенсира за разходи или закупени материали, а освен това забавя за неопределено време дължимите плащания. В настоящата обстановка това е пагубно за посредниците и производителите по цялата верига”.

От New Look потвърждават, че “временно отлагат неизвършените плащания към доставчици, докато ситуацията не се подобри”. “Ние не сме взели това решение с лека ръка, а го правим само по абсолютна необходимост... Високо ценим отношенията си с доставчиците и активно търсим възможности да реализират продукцията си, било то в предстоящия сезон есен-зима или в сезон пролет-лято на идната година”.

Оливър Матей-Бухус, оперативен директор в семейната фирма Paragon Clothing, занимаваща се с дизайн и доставка на платове и облекла, заявява, че за първи път, откакто се помни, “е свидетел на практическото анулиране на цял един сезон”.

“Пролет/лято 2020 г. вече не съществува. Казах на служителите си, че ни остава само една четвърт от годината, за която да се борим”, добавя той, визирайки последното календарно тримесечие. “Болезнената истина е, че търговците на дребно не могат да поемат едновременно внезапното понижаване на приходите и бремето на своите задължения”.

Масовото затваряне на магазини за дрехи създава също потенциално голям проблем със залежалата стока. Някои големи търговски вериги като Next спряха всички свои операции, включително онлайн продажбите. Arcadia, модната империя, контролирана от Филип Грийн, вероятно ще затвори за постоянно десетки обекти във Великобритания - много повече от онези, първоначално набелязани в спасителния план, договорен с кредиторите през юни миналата година. В неделя от компанията заявиха, че все още не са взели решение.

Доставчиците се безпокоят, че търговските вериги, които сами са изложени на финансови несгоди, могат да прекратят дейност преди фактурите да бъдат уредени, оставяйки ги да чакат на дълга опашка от кредитори. Забавените плащания причиняват и остри проблеми с паричните потоци, тъй като мнозина по-дребни доставчици имат затруднения в достъпа до правителствената схема за кредити, компенсиращи смущенията от коронавируса.

“Ще има битки за краткосрочно оцеляване сред онези в по-нестабилно финансово положение”, заявява Бил Гилиъм, партньор в адвокатската кантора Addleshaw Goddard.

Рафи Касарджиян, основател и изпълнителен директор на Parker Lane Group, занимаваща се с редистрибуция на артикули, неразпродадени дори след намаления в региони като Източна Европа и Близкия изток, очаква рязък скок на запасите от стока.

Една водеща верига, която първоначално ми каза да очаквам по 2 милиона бройки на тримесечие, сега ме предупреди да се готвя за 10 милиона или повече”, коментира той и добавя, че ако такива стоки нормално представляват около 3 на сто от оборота на голям търговец на дребно, тази година могат да набъбнат до 50-60 на сто, в зависимост от това колко поръчки бъдат анулирани и какъв дял от запасите бъдат продадени онлайн.

Коментари

Задължително поле