На 18 януари 2019 да почерпят

Германия: Никой не може да спре „Северен поток-2“

Принц Филип катастрофира

Алиша Кийс ще е водещ на музикалните награди „Грами“

Гори хранилище на химическия завод „Агрополихим“ в Девня

Депото за отпадъци в Кърджали от днес има компостираща инсталация

Петричкият Ескобар от 20 г. е недосегаем Село Тополница – Меката на дрогата в България

„Хийтроу“ е най-натовареното летище в света

Британското правителство: Втори референдум за Брекзит ще отнеме година

Осем души загинаха при взрив на кола-бомба в колумбийската столица Боготa

Гръцкото правителство прави копия на Договора от Преспа, ще информира гражданите

Силният вятър предизвика щети в Сливен

Банди разкостват къщи, села и заводи Свалят керемиди, греди и тухли, не оставят камък върху камък, оплакват се хората

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 18 януари 2019

Документите за F-16 при президента От „Локхийд Мартин” смятат, че сделка може да има до 9 месеца

Карлос Гон – Автомобилният гигант

Много е вероятно преди да ви попадне информацията за ареста му от новините, да не сте чували името на Карлос Гон. Директорът на втория най-голям консорциум, производител на автомобили на планетата – “Рено-Нисан-Мицубиши” с над 10,6 млн. единици продадени по света за 2017 г. Това, разбира се, ако не живеете постоянно във Франция или не дай си боже в Япония.

Особено в Страната на Изгряващото слънце, където появилият се като спасител на потъващата компания “Нисан” през 2001 г. Карлос Гон става първият “гайджин” (чужденец на японски), който оглавява голяма японска автомобилна компания. И десет години по-късно в национално допитване, кого смятат японците, че най-добре би управлявал страната, заема седмо място. Пред тогавашния президент на САЩ Барак Обама, който е на безславното девето. На живота на Карлос Гон в Япония е посветена цяла поредица от традиционните местни графични романи- манга, а французинът от бразилско-ливански произход се смята и за идеалния мъж за женене според японките. Или поне така казват.

Може да си представите само с тези няколко детайла на ум и беглите филмови/литературни познания на повечето от нас за японските понятия за чест и достойнство, какъв удар трябва да е предизвикала в Япония новината за ареста на Карлос Гон – най-скъпо платеният директор на автомобилен консорциум в света – по обвинения в укриване на доходи с цел лична облага. Няма насищане, ще кажете и ще сте прави. Само за 2017 г. годишната заплата на Гон от “Рено” възлиза на 7,4 млн. евро. Отделно от 9,2 млн. евро, които прибира от “Нисан”, като последна година начело на борда на директорите. Всички останали приходи от другите му разнородни начинания – като най-големият инвеститор във винената индустрия на Ливан – не подлежат на коментар. Наистина няма насищане!

И ако в Япония шокът ще е може би по-скоро културен, заради гласуваното доверие на чужденец – иначе не е като и те да нямат измамници в големи размери – във Франция, където държавата е акционер в “Рено”, положението е предреволюционно. Не че липсваше достатъчно социално напрежение и така, с масовите демонстрации срещу цените на горивата от последните дни! Новината за ареста на директора на “Рено” разбираемо доминира първите страници на всички централни всекидневници в Хексагона и води новинарските емисии на електронните медии. Министърът на финансите Брюно льо Мер заяви във вторник, че при тези обвинения срещу Карлос Гон е недопустимо той да продължи да е начело на компанията. Неговият предшественик и настоящ президент Еманюел Макрон, който се притече на помощ на синдикатите през 2016 г., за да извие ръцете на Гон срещу опита му да си плати компенсационен пакет в размер на 7,25 млн. евро, вероятно ще има много по-остри думи по адрес на бизнесмена в идните дни. Предвид, че тази му намеса започна да изгражда пред френското общество образа, с който Макрон спечели Елисейския дворец на следващата година.

Което ни връща и на самия човек в окото на бурята. Карлос Гон е роден на 9 март 1954 г. в Порто Вело, столицата на отдалечения бразилски щат Рондония. Баща му е потомък на християни-маронити, имигранти от Ливан, а майка му е нигерийка с ливански корени. Несъмнено рядка комбинация. На ранна възраст младият Карлос развива хронично заболяване и след продължително неуспешно лечение в Рио Де Жанейро, през 1960 г. заминава за Бейрут с майка си. В ливанската столица получава основното и средното си образование в йезуитския колеж “Нотр Дам”, преди 1974 г., на 16-годишна възраст, да се насочи към Париж. В Града на светлините Карлос Гон защитава две висши инженерни дипломи – в политехническия институт и в този по минно дело и с тапиите в джоба през 1978 г. започва работа при най-големия европейски производител на автомобилни гуми, френската компания “Мишелин”. Израствайки в корпоративната кариера, през 1985 г. Карлос Гон е назначен за директор на операциите в Южна Америка, а в края на десетилетието поема ръководството в Северна. На последната позиция през 1990 г. е в основата на поглъщането на “Юнироял Гуудрич” и превръщането на “Мишелин” в най-големия световен производител на автомобилни гуми.

През 1996 г. Карлос Гон се присъединява към “Рено” като заместник-генерален директор. В следващите няколко години си спечелва прякора “убиецът на разходи” (Le Cost Killer), защото с драконовските мерки за съкращения успява да изправи компанията на крака след неуспешния й опит за сливане с “Волво” в началото на 1990-те. От тази си позиция през 1999 г. Гон ръководи операцията по спасяването на изпадналата в задължения “Нисан” със закупуването на 40-процентен дял от “Рено” в компанията. През 2001 г. Карлсол Гон е назначен за генерален изпълнителен директор на японската корпорация, а през 2005 г. поема руля и на френската. През октомври 2016 г. под негово ръководство “Нисан” закупува 34 % от дяловете на компанията “Мицубиши”, а Гон е назначен за председател на управителния й съвет.

 

А какво ли си мислят в Русия?

Съвсем не е риторичен въпрос. През 2012 г. “Рено-Нисан” под вещото ръководство на Карлос Гон участва в създаването на съвместно предприятие с руската компания “Ростехнологии”, в рамките на което на следващата година придобиват “АвтоВАЗ” – най-големият руски производител на автомобили, сред които знаменитата “Лада”. В общото предприятие “Алианс Ростех Ауто БВ” “Рино-Нисан” притежава 76 % от дяловете, а до юни тази година Карлос Гон беше председател на управителния съвет.

 

За него

Франция бди за съдбата на алианса

Франция ще бъде крайно внимателна и нащрек за съдбата на „Рено” и на партньора му „Нисан” след ареста на шефа на групата Карлос Гон в Япония. Но е много рано да се коментират изнесените досега факти.
Франция обаче ще бъде нащрек за стабилността автомобилния алианс и на групата.

Емануел Макрон, президент на Франция

 

Вече не може да ръководи „Рено“

Карлос Гон вече не е в позиция, в която може да ръководи „Рено“. Досега не бяхме искали официално оставката му от борда поради простата причина, че нямахме никакво доказателство и следвахме правната процедура. Искал съм френските данъчни власти да проверят Гон и те не откриха нищо.

Брюно льо Мер, министър на финансите на Франция

 

Получи твърде много власт

Твърде много власт бе дадена на един човек с оглед на управлението. Трябва да кажа, че това е една тъмна страна от епохата на Гон, която продължи дълго време. Все още е предмет на дебати, дали Гон бе харизматична фигура или тиран. Но партньорството с “Рено” няма да бъде засегнато от случилото се.

Хирото Саикава, изпълнителен директор на “Нисан”

 

Ще ни бъде трудно без него

Ръководството на алианса на “Рено”, “Нисан” и “Мицубиши” може да бъде трудно без обединяващата фигура на управителя Карлос Гон. Не смятам, че има друг на Земята като Гон, който да може да управлява алианса. Най-належащият проблем е, че все още имаме хора начело на двете компании, но не и на третата.

Осаму Масуко, изпълнителен директор на “Мицубиши”

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. brazilo-arabin. mafioz ot klasa.
    galko che politizite znaiat i si praviat pas. ste vidim RENO FR. kak ste zavarchi,, galko za rabotnizite koito sa lagani i exploitirani godini nared ,a tozi si palnil guchata. zacho vav franzia moge a v IAPONIA ne,, tam kato cheli sa po -malko mafia ot francettata.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.