Мариела Гемишева: Срещаме все по-малко елегантни хора по улиците

Мариела Гемишева е български моден дизайнер и артист в областта на пърформанса. През 1992 г. завършва магистратура по дизайн в Академията за архитектура, дизайн и изкуства, Прага. Специализира интериорен дизайн (1990) в студиото на архитект Борек Шипек в Амстердам. През 2007 г. получава докторска степен в дисциплина Визуални изкуства от НХА, София.

Известна е с нестандартните си експериментални решения в областта на модата и атрактивните си пърформанси. Влиза и в ролята на модел пред обектива на Александър Нишков - 2008 г. Провокацията е съществен елемент в нейните работи – според американския куратор Роджър Коновър тя е „неподражаема в превръщането на ограниченията в предимства”.

Мариела Гемишева е неколкократен носител на наградата „Златна игла” (1996, 1998) на Академията за българска мода, удостоена с приз за дизайнер на годината (2006). Номинирана е за „Жена на годината” (2008 г.) от списание „Грация”. Номинирана е и за наградата за съвременно изкуство „Shortlist 2008” (GAUDENZ RUF AWARD). Член е на Сьюз на бьлгарските художници от 1995 г., на Института за съвременно изкуство – София от 2000 г. От 2003 г. e преподавател в дисциплина моден проект в специалност „Мода“ в Националната художествена академия, София.

Г-жо Гемишева, започват абитуриентските балове. Какви са модните тенденции тази година? Какво е актуално като цветове, материи, аксесоари?

Винаги препоръчвам цветове (никога черно) в различни варианти на коприната с форми и конструкции, подходящи за съответното тяло, подчинени на темперамента на съответната младата дама. И една моя важна реплика към абитуриентите - тъй като нямат опит в т.нар. официално обличане, нека се обръщат задължително към професионални модни дизайнери и стилисти. Така ще избегнат всички нелепости, с които се “забавляваме” всяка година!

Вие сте автор на много тоалети за абитуриенти. Кой обаче е тоалетът, който никога няма да забравите - нещо ексцентрично и нестандартно, което е трябвало да ушиете?

Един от най-интересните абитуриентски тоалети, които направих с огромно удоволствие за млада дама, е доста смела интерпретация на мъжки костюм в стил „денди“ в дамска версия, разбира се. Но тук момичето знаеше какво иска. Естествено, съобразихме правилно и всички аксесоари, които обикновено се пренебрегват. В този аутфит присъстваха освен твърде ексцентрични обувки в бяло, така висок черен цилиндър с блясък. В този смисъл една препоръка: нека се инвестира по-сериозно в бельо и обувки. Комфортът на тялото изключително много зависи от тях.

Кичозни тоалети с камъни и пайети, гърди и интимности на показ - все още ли са хит сред завършващите гимназия момичета?

Просто са много млади и си въобразяват, че това ще ги направи забележими, а резулатът обикновено е забележимо отчайващ.

Защо спортният начин на обличане навлиза все повече в модата?

Начинът и динамиката на съвременния градския (космополитен) живот налага преди всичко прагматизъм и функция, особено в облеклото.

Умеят ли да се обличат модерно младите хора днес?

Може би малко по-добре от преди години. Днес изборът на облекло за тинейджъри е доста по-голям, но младите хора се влияят много от заобикалящия ги свят и обикновено изглеждат “униформени”. Редки са случаите с различно, идивидуално, визуално присъствие. Просто не са разполагали с време да открият себе си.

Приемат ли съветите ви при избора на тоалет?

Работя само за клиенти, които приемат авторските ми предложения. На останалите препоръчвам други варианти.

Кое е по-важно – удобството или външният вид?

В днешно време удобството. Поради тази причина срещаме все по-малко елегантни хора по улиците. Разбира се, удобната ежедневна дреха също може да бъде елегантна и атрактивна, но това го умеят твърде малко хора.

Какъв е профилът на идеалния клиент – този, който има изисквания, или този, който дава пълна свобода?

Този, който познава себе си и знае какво иска. За такива, повярвайте ми, се работи с огромно удоволствие, дори и облеклата да са сложни и трудни за конструиране и да изискват много повече време за изработка.

Има ли българката култура за мода? Оценява ли се трудът ви?

На този въпрос обикновено отказвам да отговарям, но все пак хората със стил и вкус са рядкост по цял свят. Просто има по–добре възпитани или по–умни, които използват редовно съветите на дизайнери и стилисти.

Каква трябва да е съвременната жена, според вас, по отношение на модата?

Себе си, което означава да умее да селектира от толкова много избор на модни трендове, визии и продукти напоследък това, което е подходящо за самата нея.

С какво ще бъде запомнено вашето присъствие в българската мода?

Рано ми е да анализирам, а мисля, че това е работа на модните критици и анализатори, но със сигурност можете да очаквате от мен още много провокативни модни проекти.

С какво е различна българската мода? 

Модата е космополитен феномен и за мен е изключително погрешно тя да се анализира като локално понятие.

Как се промени мода през годините?

Напоследък изключително динамична и комерсиална, но това е и един от основните й смисли. Все с пак модата е индустрия.

Вие сте носител на наградата „Златна игла”. Кои са качествата, които трябва да притежава според вас един моден дизайнер, за да стане носител на тази награда?

Носител съм на три златни игли на Академията на българската мода, и то в различни категории: авангардна мода, експериментална мода и Дизайнер на годината 2017. Опитът ми доказва следните качества: талант, работоспособност, смелост и отговорност да споделяш работата си публично.

С цената на какви усилия и компромиси се постига успех в модния бизнес?

С цената на много. В световен план това е професия, която изисква абсолютно самоотдаване.

Как се справяте с конкуренцията?

Не е необходимо да се справям, просто се надявам и разчитам конкуренцията да е все по-професионална, динамична и на наша територия. В моя случай аз я създавам. Имам предвид младите ми колеги, дипломирани дизайнери. Все пак преподавам фундаменталната дисциплина в специалност „Мода” в НХА, т.е. моден проект.

Какво означава в България успял дизайнер?

Дизайнер с добра клиентела и международен пазар.

Как балансирате между креативността и комерсиалното?

Абсолютно задължително качество за един професионалист е да съчетава креативност и комерсиалност в правилното равновесие. А модата е идеална територия за това.

Разбира ли българската публика вашето изкуство или все още се отнася скептично към модерното и нестандартното?

Има такава публика, разбира се. Но този тип художествени провокации изискват степен на елитарност, което на наша територия е все още голям дефицит.

Преподавате в НХА. Кое е най-важното, на което учите студентите?

Неталантливи млади хора няма, но малко от тях успяват да развиват таланта си. В този смисъл разчитам на студенти, които са мотивирани и целенасочени. Работата на мен и моите колеги преподаватели в катедра „Мода” в НХА е да поддържаме и надграждаме пълноценно тази мотивация през целия период на обучението по простата причина, че материята е мултидисциплинарна и изисква много разностранни способности, енергия и търпение.

Постоянно чуваме критики, че младото поколение е презадоволено, интересува се от материални неща само, няма ценности. Какви са вашите наблюдения?

Поколението си е окей. Просто ми се струва, че на обществото му трябва повече търпимост и толерантност. Що се отнася до ценности, нека да им се даде шанс сами да си ги избират, разбират и доказват .

Ваши колеги често обвиняват държавата, че отделя все по-малко средства за изкуство. Вие лично като творец как ще коментирате това?

Това е въпрос на държавна политика. У нас по отношение на културата тя е твърде семпла.

Кой е проектът, който оценявате като най-впечатляващ?

Отнасям се към проектите си като към цялостен процес, така че ми е трудно да отделя един. Граничен за мен е Fashion Fire от 2003, но в момента бих искала да представите последния ми проект: „Модни обекти в цвета на розата“, който с огромно удоволствие подготвям за уникалния Музей на розата в родния ми град Казанлък със специалната подкрепа на община Казанлък в лицето на кмета Галина Стоянова.

Разкажете повече за този проект.

Много любопитен за мен, разбира се и вълнуващ. Тъй като тоалетите за царица Роза и нейните подгласнички трябваше да бъдат проектирани и изпълнени преди конкурса, т.е. аз продължавам да нямам понятие кои красавици ще ги обличат. И тук предизвикателството беше да се измисли така дрехата, че не само да изглежда уникално, а и да стои перфектно на различни фигури. Всеки професионалист ще ме разбере колко трудна задача е това. Не случайно направих с младата фотографка Владислава Григорова експериментална фотосесия с мои студентки. Три момичета с три различни характера на поведение и тела. Конструкцията е деконструктивна, т.е. не е класически следваща естествените форми на тялото. Тя е “скулптурна” реплика на специфичния цвят на маслодайната роза дамасцена, съответно изпълнена от копринена тафта в нюанстите на специфичното розово. Все пак царица Роза 2018 заминава след фестивала на розата в Япония (японците са изключителни ценители на розата, розовото масло и Казанлъшката розова долина), където подобен съвременен моден дизайн се приема твърде положително.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта