1000 машини ще бъдат паркирани на “Цариградско шосе” в София без да пречат на гражданите
Браншът излиза на мирен протест срещу опитите за дискридитиране на родните компании
Битка за огромна сума между 12 и 15 млрд. евро се крие зад атаките срещу българските строители. Това е сумата, която се очаква да бъде усвоена от сектора по различни проекти през следващия програмен период.
За да не случи това обаче върви дискредитация на бизнеса и поредица от необосновани нападки. “Няма фирма в Европа, която да не иска да участва в разпределението на баницата”, заяви председателят на Камарата на строителите в България инж. Илиян Терзиев.
Атаките срещу бранша не спряха, а отношението към нас може да се определи като “унищожително”, заяви той. Целта е да се дискеридитират българските компании или дори да бъдат ликвидирани преди старта на големите европроекти, като по този начин се защитават интересите на чужди компании, които искат да строят у нас.
Участвали сме с чужди фирми в консорциуми, партнирали сме си с тях и знаем, че както и досега пак ние ще свършим цялата работа, обясни Терзиев. И зададе риторичния въпрос “Коя външна строителна фирма докара у нас свои работници отвън?”. Терзиев даде за пример и редица проекти като изграждане на летището в София и това на мигастрала “Люлин”, в които чужди фирми печелиха търговете, но след това строителството бе изпълнено изцяло от родните компании като подизпълнители.
Чуждите фирми или ни продават своите референции за търговете и така утежняват цената, или участват само като консултанти и прибират разликата между платената на тях сума от възложителя и тази, която те от своя страна дават на български подизпълнители за свършване на работата, обясни и изпълнителният директор на Камарата на строителите инж. Мирослав Мазнев. Той припомни, че България е една от малкото страни в Източна Европа, която е запазила силен строителния си сектор. “Става въпрос за много пари – от там нататък може би моралът и скрупулите за някои хора изглежда по друг начин. Ние съжаляваме само за едно – че българи и още повече политици се подават на тази нотка и са склонни със своята изява, която цели преди всичко популизъм и събиране на гласове, да създаде негативна представа не само в България, а в Европа”, допълни инж. Мазнев.
Близо 30 са новите чужди фирми, които са вписани в професионалния регистър на строителите у нас през последната година, като сред тях има сериозни компании от Китай и дори Мексико, които имат интерес да печелят проекти у нас.
От Камарата на строителите подчертаха, че са обезпокоени от “безотговорното говорене”, тъй като то може да доведе до спиране на еврофондовете, които осигуряват 80% от заетостта в строителния сектор. Това граничи с национално предателство, категоричен бе инж. Терзиев.
Като отговор срещу атаките за дискредитирането им строителите утре излизат на мирен протест в София. По време на демонстрацията ще бъдат поставени над 1000 машини без обаче да се пречи на гражданите, увериха от Камарата. Техниката ще бъде паркирана в едно от платната, а другото ще бъде оставено свободно за движение. Протестът ще започне в 7 часа и ще продължи до 12 часа, като за него е избрана отсечката от “Цариградско шосе” от офиса на Камарата в близост до улица “Михаил Тенев” към изхода на София. От Камарата са инициирали и подписка в защита на сектора, към момента под нея са се подписали над 53 000 души. Тя ще бъде внесена в деловодството на Народното събрание. След това писма с уведомление, че това се е случило ще бъдат входирани в МС и президентството.
“Подкрепям българските строители. Заедно настояваме за едно и също - да докажем, че пътищата в България отговарят на техническите изисквания и не застрашават ничий живот”, заяви депутатът от БСП Елена Йончева след новината за протеста.
От Камарата на строителите в България настояват да се спре използването на строителния бранш за политически цели, да се преустанови корупцията, както и да се осигури плановост и предвидимост за сектора. Заради нападките фирмите вече са загубили милиони, но огромни са загубите и в човешки план, подчерта инж. Терзиев. Бизнесът иска да бъдат променени Закона за устройство на територията и Закона за обществените поръчки и да се въведе отговорност за всеки участник в строителния процес – инвеститор, проектант, надзор и изпълнител.
Мерки
Да се въведат референтни цени, настояват от сектора
Така ще се спре дъмпингът
Да се въведат референтни цени, както е в други европейски страни, които да показват как се формира стойността на работата, на използваните материали и на труда, настояват от Камарата на строителите в България. В момента масово цените се формират като се вземат предвид тези, при които са спечелени търгове за подобни проекти преди пет години и се добави инфлацията. Това обаче не е работещ метод, подчерта изпълнителният директор на Камарата инж. Мирослав Мазнев. Липсват регламенти за всеки вид дейност, както и единни трудови норми за това кой вид работа какъв обем предполага и какво количество време за изпълнение, допълни той. Ако това се случи вече няма да говорим за дъмпингови цени или такива формирани “от въздуха”, обясни той.
Програма
Кадри изтичат и заради края на санирането
Спирането на Националната програма за енергийна ефективност ще е пагубна за сектора, тъй като подготвените екипи с опит ще избягат в чужбина и така допълнително ще се задълбочи огромния проблем с кадрите в бранша. Това заяви зам.-председателят на Камарата на строителите в България и председател на Областното представителство в Бургас Николай Николов. Той подчерта, че благодарение на програмата за саниране енергийно вече са обновени 1600 сгради,още 220 предстои да бъдат довършени, а за други 220 предстои обследване и евентуално сключване на договори. В Националната програма за саниране са участвали над 1000 компании и 70 000 работници. Едва 20 от сигналите за некоректно изпълнение са били основателни и тези сгради са били изпълнени от компании, които не са вписани в регистъра, стана ясно от думите му.
Сметки
Работниците ни взимат 17 пъти по-малко от швейцарските
Близо 17 пъти по-малко от швейцарските си колеги взимат българските строители. Това стана ясно от данни, изнесени от председателя на Камарата на строителите в България инж. Илиян Терзиев. У нас минималната часова ставка за работа е 3,73 евро. В същото време за 1 час в Швейцария получават 62 евро. В Белгия надницата за това време е 43,21 евро, а във Франция 38,05 евро (виж графиката на съседната страница). Разликата в заплащането е сред причините и за един от основните проблеми пред сектора – липсата на кадри.
В същото време най-ниски у нас са и средните цени за строителство на 1 км магистрала. У нас той се изгражда средно срещу 3,1 млн. евро, докато в Словакия например същото разстояние изградена автомагистрала струва 13,77 млн. евро.
Извън закона
От 20 000 фирми само 5100 са в регистъра
От общо 20 000 компании в строителния сектор едва 5100 са вписани в професионалния регистър на Камарата на строителите в България и работят изцяло по правилата и на светло. “Разбирате какъв е мащабът, върху който се упражнява строителна дейност с нерегламентирани структури, които не притежават съответните специалисти и квалификация и обектите, които се изпълняват от тях, много често са извън данъчното облагане и закони”, обясни изпълнителният директор на Камарата инж. Мирослав Мазнев.
“Сивият сектор при нас не може да бъде изследван така, както мерят по кофите колко цигари са с бандерол и колко не са. Затова статистиката е много относителна”, посочи още той. “Камарата не е панацея, но следи за фирмите - какъв състав имат, какви референции получават и как работят”, отбеляза той.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш