Униформени ще слагат обектива на покрива, на предния капак или на тринога
Изображенията са мътни, номерата на колите не се четат
Мобилните камери на КАТ не могат да снимат от новите патрулни коли КИА. Ако искат да използват своите 148 устройства, пътните полицаи в страната ще трябва да поддържат в изправност и толкова от досегашните си автомобили „Опел“, от които се снима без проблем, научи „Труд“. Информацията бе потвърдена от шефа на „Пътна полиция“ старши комисар Бойко Рановски.
Многократно пътните полицаите пробвали да монтират обектива TFR1-M на предното или на задното стъкло на КИА. Но заради различния кварцов състав на стъклата и заради наклоните, под които се пречупва светлината, снимките ставали мътни. На голяма част от записите номерата на автомобилите или не се виждали слято, или нямало разлика между отделни цифри - например между 8 и 9, разказаха източници от КАТ. Според тях преди години производителите на мобилните радари TR4D и камерите им TFR1-M са съобразили параметрите им с използваните тогава патрулки. А когато миналата година МВР купувало новите автомобили, никой не се сетил, че може да се появи несъответствие.
Патрулните автомобили КИА бяха купени като част от обществена поръчка за 27 млн лв. Тя приключи през август м.г. по времето на вътрешния министър Румяна Бъчварова. Според договора службите на КАТ в страната трябва да получат общо 278 патрулни автомобила. Те ще пристигат на няколко транша и ще бъдат пускани по пътищата след пълното им оборудване.
През януари, макар и в оставка, Бъчварова връчи тържествено ключовете на първата оборудвана патрулка от новия тип. Нещо повече - МВР шефката Бъчварова сама седна зад волана на катаджийския автомобил и направи кръгче из двора на Дирекция на полицията.
„Да, има такъв проблем със стъклата. Но не е само тази причината, за да не се монтират вътре камерите. Новите автомобили имат ербег и ако той се отвори, камерата може да удари лошо нашия служител в главата - каза пред „Труд“ старши комисар Бойко Рановски. - При такава опасност не можем да монтираме камерата вътре в патрулния автомобил.” Той похвали качествата на новите патрулни коли, но не отрече, че 148-те камери ще останат на доизживяване на старите.
„Има и варианти камерата да бъде слагана на предния капак или на покрива на автомобила, като устройството само се включва в тях. Може да се слагат на тринога до колата и точно такава е обществената поръчка, която е в ход, за още 59 камери“, каза още старши комисар Рановски.
По новите патрулки на КАТ има залепени стикери, че в тях са монтирани камери. Но това не са снимащи радари за засичане на скорост, а устройства за видеозаписи на проверките на шофьори.
Знак Е 24 се появи след тълкувателно решение на Върховния административен съд
Разнобой в Европа за знак пред радара
Пълен разнобой цари в Европа по въпроса дали да се поставя знак пред камери и радари, засичащи за скорост, обясниха експерти пред „Труд“.
Виенската конвенция за пътните знаци, сигнали и маркировка, която се спазва от повечето страни в света, оставя на местното законодателство да реши дали да се използва такава информационна табела. Във Франция, където има хиляди камери и радари, знакът се слага на разстояние, не по-голямо от 2 км. В Италия също ги слагат, като според тамошните изисквания точките за контрол изрично се отбелязват и в туристическите карти. В много европейски страни, включително у нас, има различни мобилни приложения, показващи местата на камерите и радарите. В Холандия е разрешено монтирането на радари на всяка светофарна уредба и пак има табели. Пълна забрана за подобен знак има в Швейцария, а също и в Германия, но там пък има около 8000 км магистрали, по които може да се кара без ограничения на скоростта.
В България задължителният знак Е 24 бе приет на заседание на кабинета „Борисов 2“ на 4 февруари 2015 г. Предложението е на регионалния министър Лиляна Павлова и всичките й колеги са съгласни, става ясно от стенограмата. Табелата е въведена, защото през 2014 г. Върховният административен съд излезе с тълкувателно решение, че мобилните камери на КАТ работят в нарушение на Закона за административните нарушения и наказания. По данни от автоматизирани технически средства и системи (АТСС) на МВР се издава електронен фиш, който автоматично става наказателно постановление. Затова е нужно шофьорите да знаят, че влизат в зони за контрол с АТСС, МВР да ги публикува в сайта си, а на пътя да има знаци.
МВР пусна за обсъждане нова наредба за алкохола и наркотиците
Искат и урина при проби на шофьори за дрога
Шофьорите, които бъдат уличени в употреба на наркотични вещества и техни аналози, ще дават урина за изследвания. Ако в нея бъдат открити следи от дрога, тогава ще се прави и кръвен тест. Това предвижда проектът за нова наредба за установяване на употребата на алкохол или дрога у водачите на моторни превозни средства. МВР публикува проекта за обсъждане, което ще продължи до 12 юни.
Новата наредба трябва да смени действащата сега Наредба №30 от 2001 г., в която имаше множество вратички, през които опитни адвокати измъкваха своите клиенти. Според новите правила кръв или урина ще може да взема не само лекар, а и друго медицинско лице, което е упълномощено от шефа на болничното заведение.
Кръвта за изследвания вече няма да се пази в шишенца с гумени тапи, запечатвани с парафин, а в специални вакуумни епруветки. Те ще се пълнят от вената на шофьора и от тях ще се отделят количества за анализ без досег с въздуха.
В наредбата за първи път се предлага алтернатива на онези, които се страхуват да дават кръв за алкохолна проба. Те ще минават на тестове на стационарни дрегери, определящи промилите в количество издишан въздух. Твърди се, че показанията на тези уреди са по-точни от тези на преносимите дрегери, с които разполагат патрулите.
Преди да бъде взета кръв, мястото на ръката ще се промива с кислородна вода или друг антисептик, който не е на спиртна основа. В сегашната наредба пише, че се използва воден разтвор на сублимат, отричан от лекарите, защото е силен алерген.
В новата наредба остава методът „Видмарк“ - изпаряване на кръвта в специална колба, като алтернатива на газхроматографския метод, който се прави с лабораторен уред.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш