Капани на смъртта дебнат по магистралите

Черната серия от катастрофи на „Тракия” продължава

Мъж и жена загинаха при удар в ТИР, спрял в аварийното платно

Капани на смъртта дебнат по магистралите през лятото. Шест станаха жертвите на магистрала „Тракия” в участъка край Пловдив за първите два дни на юли. Мъж на 38 г. и жена на 35 г. загинаха на място при тежка катастрофа около 16,25 ч. Те са пътували във “Фолксваген”. Автомобилът им се забил с висока скорост в аварирал тир, спрял в крайната дясна лента. След удара лекият автомобил се завъртял и блъснал преминаващ “Мерцедес”. Загиналата при катастрофата жена била наркоманка, издирвано от Осмо софийско РПУ, съобщи БНР. По непотвърдена информация мъртвият шофьор на фолксвагена бил без книжка, като не се изключва също да е карал надрусан.

Шофьорът на тира е бил извън него, но също е пострадал. Той е откаран с травми в болница. Леко пострадал е и водачът на “Мерцедес”-а.

0203.indd27 са жертвите по българските автомагистрали от началото на годината, научи “Труд” от източници в “Пътна полиция-КАТ”. Повтаря се картината от 2017 г., която завърши с черен рекорд от 2011 г. насам с 62-ма загинали по най-широките и високоскоростни пътища у нас (виж таблицата).

Сред най-тежките катастрофи бе тази, която стана в неделя призори на 107-ия километър на “Тракия” между Пловдив и Пазарджик, при която бяха убити дете на 2 години и три жени. През май на 122-ия км на същата магистрала загина младо семейство с бременна жена от Бургас, пътуващо към София. Месец по-рано - на 13 април, пътнически автобус се обърна на 28-ия км на “Тракия” при Вакарел и починаха шестима души.

Всяка година у нас се строят и пускат в експлоатация километри магистрални пътища, затова и не може да се прави сравнение между данните от 2011 и 2017 г. Различен по интензивност през годините е и трафикът, обясняват експертите по пътна безопасност. Невъзможно е също нашата статистика да бъде сравнявана с тази от други европейски страни, включително и съседни, където имат друга по дължина и натоварване мрежа от аутобани.

За 2016 г. КАТ и АПИ съобщиха за 126 пътни отсечки с най-голяма концентрация на катастрофи. Сред опасните попаднаха и два участъка от магистрала “Тракия” - при 66 км в посока София, където има опасност от аквапланинг, и при километри от 165 до 208 в посока Бургас, където е деформирана пътната настилка. Третият опасен участък бе от магистрала “Хемус” на излизане от София до първите мостове, а четвъртият - на “Марица” в района на Капитан Андреево.

Споделена (без)отговорност

КАТ и АПИ длъжни да следят опасните участъци

Катаджиите твърдят, че не те отговарят за набелязването на черните точки по пътищата. Законът ги задължавал само да събират и обобщават данни от протоколите за всяка тежка катастрофа и да ги предават на институциите, отговорни за безопасността на движението. Сред тях е и Агенция „Пътна инфраструктура”, която следвало да набележи мерки за обезопасяването на опасни участъци с концентрация на ПТП. От КАТ обясняват, че те само предават информацията, но без да я анализират и било работа на АПИ да набелязва кои са критичните точки по пътищата. От агенцията пък твърдят, че не могат да разпространяват данни, събрани от друга служба.

 

Обърнат ТИР и верижна катастрофа задръстиха „Хемус“

Два инцидента затрудниха движението на магистрала “Хемус”. За щастие, и в двете катастрофи няма тежко пострадали и загинали.

Около 2,00 ч в нощта срещу понеделник камион се обърна на магистралата и блокира движението в посока Шумен. Инцидентът станал на около 2 км след разклона за Ветрино. Водачът не е пострадал, но заради товарния автомобил трафикът бе спрян, докато пристигне кран да го вдигне.

Един човек пострадал при верижна катастрофа, станала малко след 8,00 ч. сутринта на 34 км преди тунела "Витиня" в посока София. В инцидента на магистралата са участвали три автомобила. Движението в района също бе затруднено за около 3 часа.

 

Сред основните причини

Заспиване зад волана заради жегата

Искат тестове за сънна апнея

Заспиването зад волана по време на движение е сред основните причини за катастрофи по магистралите, обясняват експертите по пътна безопасност. В летните горещини и при еднообразните гледки и карането в една или две ленти без насрещно движение, шофьорите се уморяват по-бързо. Опасно е ако имат продължителни часове, в които не са спали, или са работили без почивка. При високите скорости на магистралите дори едно затваряне на очите от умора може да се окаже смъртоносно.

Лекарите съветват едри мъже над 45-50-годишна възраст, които активно шофират, а в същото време хъркат, да се изследват за т.нар. – сънна апнея. Това е заболяване, което повишава от 2 до 5 пъти риска от катастрофа заради заспиване по време на движение. Появи се дори идея в новия Закон за движение по пътищата да бъдат записани задължителни тестове за сънна апнея за професионалните шофьори на ТИР-ове и автобуси.

 

Край Варна и Бургас

Опасни отсечки вземат жертви по пътя край морето

Нашенци натискат газта, чужденците не познават пътя

Няколко опасни участъка от пътищата край Варна и Бургас носят черната слава на “отсечки на смъртта” и всяка година вземат жертви. В катастрофите през лятото жертви и пострадали са както чужди туристи, които не познават добре пътя, така и сънародници, които натискат газта и губят контрол заради секунда невнимание.

Във Варненска област най-рисков е пътят Добрич-Варна при това през цялата година, а не само през лятото. Най-натоварен е пътят Варна-Бургас, който в бъдеще трябва да стане т.нар. магистрала “Черно море”. Рисковите участъци в и край Варна са в районите на “Евксиноград”, “Долна Трака” и на завоя към “Баир Баши”.

В Бургаско има пет участъка, белязани с множество катастрофи. Отсечката с най-черна слава е тази след Несебър, по пътя към Обзор. Много инциденти стават и в Руенско, макар че там трафикът не е голям. Заради това обаче водачите натискат газта и превишават позволената скорост като не се съобразяват с опасните завои, характерни за този път.

Ришкият проход е капан за товарни автомобили, коментират пътните полицаи. Наскоро там станаха 3 катастрофи в три поредни дни, а зад волана са били чужденци, които не познават прохода.

Много опасна e и местността “Айдар дере” край Малко Търново, предупреждават от пътна полиция. Край село Атия, по пътя Бургас-Созопол от години стават инциденти. Най-често пешеходци пресичат натовареното шосе, а водачите не успяват да спрат навреме. От началото на месеца се строи пасарелка и местните се надяват черната серия да спре.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България