Законът за движение по пътищата е доста изостанал. Различните категории МПС-та, билото мотоциклети, се дефинират с обем на двигателя, с кубатура - неща, които са доста неактуални. При написването на тези норми, автомобилите са били с по 1200-1300 куб. см обем на двигателите и са били мощни по около 60 конски сили. Сега колите са със същия работен обем са по около 200 конски сили. Отделно се появиха хибриди, електрически автомобили и т.н. При тротинетките е подобно, защото те по дефиниция са МПС-та, тъй като се задвижват от собствена сила с двигатели или както по-често се случва с електромотори.
Това коментира юристът Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи по БНТ. Според него, тротинетките са в сивата зона, защото за тях не вържат точно правилата за МПС-та, тъй като те не подлежат на регистрация, водачите им на практика не преминават някакъв курс на обучение.
"Съответно те нямат и прилежащи документи - застраховки и всички други типични признаци за МПС-та, което в един момент се превръща в проблем, тъй като част от тях са си доста мощни и бързи. Знаем, че има такива, които развиват скоро до около 100 км/час. Има два вида, ако може да разграничим - едните са тези, които са за споделено пътуване под наем тротинетките. С тях по-скоро няма такъв сериозен проблем, защото те са електронно ограничени до 25 км в час, както казва закона. Отделно, чрез GPS се следят и дори автоматично могат да се деактивират, ако са в зона, в която е забранено движението им. И другата категория са частните, тези, които хората си купуват, за да ходят на работа, да се забавляват и т.н. При тях на практика контрол няма", Илия Тодоров,
По думите на експерта, много е трудно да се установи такъв нарушител, защото на практика не може да бъде лишен от правоуправление, тъй като такова по дефиниция не се изисква или може да е непълнолетен:
"Затова считаме, че има нужда от промяна в тази посока и затягане на мерките. Може би пълна забрана е доста крайна мярка. Може да се направи нещо без да се стига до първата забрана - да се вдигне възрастта за възможност за управлението, тъй като в момента долната граница е 14 години. Считаме, че ако тя е 16 години и се въведе задължително обучение, т.е. задължително за водачите се изискват категория, която е най-малката за мотопед - АМ категорията, тъй като до голяма степен тротинетките на практика отговарят на дефиницията на мотопедите и конструктивната скорост и т.н. Съответно всеки, който кара тротинетка ще е изкарал курс и ще е издържал изпит."
Илия Тодоров каза още, че ако има застраховка "Гражданска отговорност", както се изисква за другите МПС-та, при инцидент с тротинетка, тогава пострадалият човек има право да получи обезщетение за имуществени и неимуществени вреди, но в случая това няма как да стане, защото няма регистрирано МПС със задължителна застраховка "Гражданска отговорност".