Общо 20 000 зрелостници избират матура по чужд език, 2000 избират матура по математика, 200 - по физика, 200 - по химия, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на кръглата маса “Образованието на учениците в 5-7 клас на фокус”.
"Имаме проблем, и то системен проблем с математиката и с природните науки, а слабите резултати по български език и литература са концентрирани в общностите, в които децата са предимно от семейства, в които не се говори български език. С математиката и природните науки проблемът е повсеместен. Ако погледнем международното изследване PISA и направим анализ по училища, ще видим, че в най-голяма степен слабите резултати от него корелират с математиката и с природните науки. Последните учебни програми не бяха направени добре, както и учебният план, което означава, че сега трябва да ги поправим. Методите на преподаване и системата на оценяване на учениците продължават да възпроизвеждат предимно културата на заучаване", заяви министърът.
По думите му, образователната система у нас е прекалено амбициозна по отношение на чуждоезиковото обучение. "Ако съберете в момента часовете по езици в българската образователна система, те са колкото часовете по математика. Изкривяването идва преди всичко от гимназиален етап, в който се учат много повече езици - сумарно като часове, отколкото по математика и природни науки взети заедно", каза Вълчев.
Той отбеляза, че свръхамбициозните програми водят до натрупване на дефицити и до демотивация у учениците, и трябва родителите да им помагат с частни уроци, за да се справят с това темпо.
Трябва да направим качествена промяна и да има изцяло нови учебни програми, трябва да има и количествена промяна, която е свързана и с учебния план, каза министърът.
"Можем да се откажем от част от амбицията за специализация - или от част от часовете за профилирана подготовка можем да се откажем. Можем да качим материал нагоре, може да намалим часовете за разширено изучаване по чужд език, или трябва отнякъде да освободим пространство. В момента учениците от пети до седми клас имат всеки ден по седем-осем часа. Можем да върнем природните науки в осми клас, там, където не се изучават, да се увеличи математиката, да се намали амбицията на някои теми, да се промени и преподаването - да има повече практическа насоченост, защото виждаме, че в PISA задачите по математика изискват алгоритми от пети-шести и седми клас, но нашите ученици не успяват да трансформират условията на задачите в математически израз, обясни министър Вълчев.
Той съобщи, че е отделен един милион лева по бюджета на министерството за програма, по която учители по математика да обучат преподаватели, за да не се загубят школите по математика и информатика, които подготвят учениците за олимпиади и състезания.
Подкаст с Виктор Блъсков: Неизбрани чужденци диктуват на български медии - Соня Момчилова