Преди да отпътуват за съветската столица, костите са изследвани от антрополога Петър Боев
Легендата е, че Патриарх Евтимий прекарва последните години от живота си в Бачковския манастир. Историците също приемат светата обител за най-вероятното място на заточение след падането на Търновград. Там е погребан и там са мощите на защитника на българския народ. Каква е тяхната съдба?
Мистерията с патриаршеския гроб се заплита в началото на XX век. Тогава старица го показва в Бачковския манастир „Успение Богородично“. Деветдесетгодишна баба от село Дерекьой рекла на един от монасите: „Дядо попе, едно време тук постоянно гореше кандило, защото на това място почива светия. Когато се четеше Апостола и Евангелието, тук се изнасяше горящ свещник.“
Игуменът Паисий Пастирев знаел, че в манастира е бил заточен последният български патриарх. „В Св. Петричко-Бачковската обител - пише черноризецът - освен предание за жезъла и короната на св. Евтимий, които са били изнесени от гърците преди още манастирът да падне под българска власт, било е запазено още и преданието за светостта на гроба сред народа из Родопския край.“
На 6 ноември 1905 г. Паисий започва да разкопава белязаното място. На 20-и става ясно, че бабата не е говорила напразно. Показват се плочи от пясъчник, замазани с хоросан. Под тях е открит зидан гроб, в който са намерени архиерейска мантия, омофор (богослужебна дреха), два епатрахила и останки от сандали.
Находките са извадени, за да може работникът да продължи копаенето. Кирката обаче удря накриво и в стената зейва дупка. От кухината излиза свита на руло оловна плоча с някакъв надпис. Отворът показва, че до първия гроб има втори. В него е намерен скелет на покойник в останки от монашеско облекло.
Игуменът телеграфира на Светия синод, който веднага назначава комисия. На 11 декември в манастира пристигат проф. Васил Златарски, архимандрит Неофит и йеродякон Григорий. Тримата анкетират и изготвят подробен доклад.
„В заключение - сочи комисията - считаме за свой дълг да повторим още веднъж, че намерените в откритите гробове в артиката на голямата църква на Св. Бачковска обител кости и патриаршески одежди са костите и одеждите на последния български патриарх Евтимий, пред който ние благоговейно и най-почтително се покланяме.“
Находката е фалшификат, чуват се обаче други гласове. В сърцевината на съмнението е оловната плоча, чийто надпис монасите похабяват, като го търкат със спирт и оцет. Въпреки това проф. Златарски съумява да разчете текста по следния начин: „Св(етие) мощи Евтимиу преос(веще)нному арх(иепископу) в(еликаго) гр(ада) Трън(ова) и блъгаро(м) патриар(ху)“.
Прочетени от горе надолу, началните букви образуват акростих СИРОТА. С цифровите значения на кирилицата пък е вградена датата 4 април 1404 година от Рождението на Христа.
Комисията приема откритието за автентично, но недоумява: „Защо в надписа, който несъмнено е турен при погребението на патриарха, е казано „Св. мощи Евтимиу и проч.“, когато знаем, че светиите обикновено са се обявявали за такива дълго след смъртта им.“ И още: „Защо Патриарх Евтимий не е бил погребан в архиерейски одежди, както са се погребвали и погребват владиците?“
Мълвата, че е стъкмена мистификация, се подхранва от гъркомански интриги и лични ежби на игумена с братството. През август 1906 г. Паисий Пастирев дори щял да бъде бит. Синодът решава да го отстрани от манастира и той отива на Атон да търси мир за душата си.
Въпросът с двойния гроб остава открит до 1911 г., когато синодалните старци назначават втора комисия. Този път в Бачковския манастир са командировани Богдан Филов и Йордан Иванов. Техните заключения са убийствени. Оловната плоча е взета от манастирския склад. Надписът е направен с мастило и е далеч от среднобългарската графика. Съкращенията са с точки, а не с титли, както е било прието. Липсва датировка от Сътворението на света, която е типична за времето на Евтимий.
Намира се и издайник в лицето на йеродякон Методий, който твърди, че костите са местени, а оловният свитък е нарочно подхвърлен. Явлението е познато още от средните векове, коментират двамата специалисти. „Независимо обаче от всичко това - пише Йордан Иванов - никак не е изключена възможността Патриарх Евтимий да е преминал последните години от живота си именно в Бачковския манастир.“
В заника на българското царство манастирът има две църкви: „Св. Богородица“ и „Св. архангели Михаил и Гавраил“. Разположението им е такова, че притворът на първата се слива с подолтарното пространство на втората, която е издигната на пиластри.
Тъкмо това „двойно осветено място“ сочи старицата от Дерекьой. Преди смъртта си Евтимий е приел Велика схима (сакрална монашеска степен) и затова е погребан в гроб с две камери, предполага Васил Златарски. Над гроба в специална ниша векове е горяло кандило, свети и днес.
Към средата на XV век съборният храм „Св. Богородица“ е разрушен от турците. Възстановен е в началото на XVII столетие. Вероятно тогава гробът е бил разкрит и тленните останки са препогребани заедно с оловната плоча, предполага литературният историк Иван Богданов.
По негова инициатива през 1971-1972 г. надписът е подложен на детайлно изследване. Използвани са химически микроанализ, лазерен микроспектрален анализ, хроматография и фотография с инфрачервени и ултравиолетови лъчи. Експертизата доказва, че свитъкът е автентичен, но е изработен близо два века след смъртта на Евтимий. Охуленият Паисий Пастирев не е бил мистификатор!
Оловната плоча и останките от архиерейски одежди сега се пазят в Църковния историко-археологически музей при Светия синод на Българската православна църква. Там обаче костите ги няма.
През 1906 г. Министерският съвет решава мощите на Евтимий да бъдат пренесени тържествено от София в Търново. Съмненията около тяхната автентичност осуетяват начинанието и останките са върнати в Бачковската обител.
Манастирският секретар Славчо Кисьов свидетелства: „Бяха в дървено ковчеже с надпис, което стоеше в олтара. През 1957 г. дойдоха и взеха мощите, за да ги носят на изследване в Москва. Тогава беше така, обаждат се „отгоре“, даваш и не разсъждаваш.“
Преди да отпътуват за съветската столица костите са изследвани от антрополога Петър Боев. Той пояснява, че проучването е възложено от тогавашния патриарх Кирил. Останките му дал някакъв рус монах, служител на Държавна сигурност. „После го прехвърлиха в Чехия и там се ожени“, допълва Боев. Какви точно кости му е дал черноризецът с пагони, не се знае.
Специалистът твърди, че ковчежето е върнато от Москва. Истината е, че това не се случва. През 1993 г. мое разследване не откри мощите нито в Бачковския манастир, нито в Църковния музей, нито в Академията на науките.