„Прегоряла ерес”
(The Burnt Orange Heresy), 2019,
Великобритания/ Италия
Pежисьор: Джузепе Капотонди
Продуценти: Уилям Хорбърг, Дейвид Ланкъстър, Дейвид Зендър;
Сценарий: Скот Б. Смит, Чарлз Уилфорд;
Оператор: Давид Унгаро, музика Крейг Армстронг;
В ролите: Клаес Банг, Елизабет Дебики, Мик Джагър, Доналд Съдърланд и др.
В момента успешно върви шестото издание на кино-литературния фестивал CineLibri, но аз си избрах отново филм от 24-ия София филм фест есен. Няма как да го пропусна.
Адаптация на романа на Чарлз Уилфорд, “Прегоряла ерес” е истинско изкушение. Миналата година закри 76-то издание на Венеция - най-старият кинофестивал в света.
Италия, 70-те години на ХХ век. “Изкуството не би могло да съществува без критиката” - чуваме тази реплика зад кадър, а после виждаме, че привлекателният арт критик около 40-те Джеймс Фигерас (Клаес Банг) репетира лекция върху велоергометър у дома си. Следващият кадър го показва пред американци в Милано, а зад него има странна картина. Фигерас увлекателно разказва за Нилс Енген - норвежки художник, попаднал в Бухенвалд през Втората световна война със сестра си, оцелял като рисувал нацистите, но тъй като на всяка картина слагал по една муха, бил ликвидиран. В залата влиза източената девойка Беренис Холис (Елизабет Дебики) и когато лекторът пита иска ли някой репродукция на картината, тя вдига ръка. Публиката се разотива, Беренис остава и научава, че Фигерас е лъгал и сам е нарисувал картината. Набързо се оказват в леглото. Прави впечатление, че нейните крака са безкрайни, а той е доста космат. Тя е мистериозна американска туристка от градчето Дълют, Минесота. Той е поканен от мастития адвокат и колекционер Джоузеф Касиди (Мик Джагър) в тузарското му имение край езерото Комо. Отиват там заедно с Беренис и стария му джип. Гледката е умопомрачителна.
Касиди радушно ги посреща и обяснява на Фигерас на кого е празният стол на масата - на легендарния художник Жером Дебни, чиито картини на два пъти са изгорели в пожар и сега обитава къща в неговото имение, но никога не приема поканата му за обяд. Колекционерът иска от Фигерас да му достави една картина на Дебни, а той, ако успее, да направи разговор с него. И заминава за Лондон при семейството си.
Фигерас и Беренис си изкарват славно сред разкоша на Касиди и италианската природа. Както са се изтегнали край басейна, към тях се приближава старият Дебни (Доналд Съдърланд) и ги заприказва. Той е очарователен, отривист, тайнствен. И започва шеметен трилър. И арт критикът се изявява като хладнокръвен престъпник. На финала, по време на своя триумф в Ню Йорк след смъртта на Дебни, Фигерас и Касиди отново се срещат.
Изискан, ироничен и еротичен неоноар трилър, където се срещат изкуството и престъплението. Филмът сблъсква богатство и бедност, алтруизъм и егоизъм, наивност и фалш, щедрост и измама, секс и убийство. През конфликтите и обратите в сюжета напрежението непрестанно расте. Операторът Давид Унгаро е заснел въодушевяващо живописно природните прелести, различните по стил интериори, актьорите в свободното им реене из пространството. Датчанинът Клаес Банг, когото познаваме от сардоничната разправа със съвременното изкуство “Квадратът” на шведа Рубен Йостлунд, е очарователен и зловещ като хиперамбициозния Джеймс Фигерас.
Младата австралийка Елизабет Дебики, която гледахме наскоро в “Тенет” на Кристофър Нолан, е не само неимоверно висока, а и изкусителна и естествена. Мик Джагър излъчва елегантност и респект, а 85-годишният Доналд Съдърланд е за кой ли път фантастичен.
“Ерес в изгоряло оранжево” е заглавие на картина на Дебни, а преводът на български “Прегоряла ерес” е неточно. Както и да е, филмът е страхотно приключение.