Пенсионният модел в Централна и Източна Европа

България има какво още да направи за стимулирането на по-дълъг трудов живот

Населението в цяла Европа застарява и това не е новина. По данни на Евростат през 2024 г. средната възраст в Европейския съюз е 44,7 години, като тенденцията е възходяща в почти всички страни. Ето защо ефективността и устойчивостта на пенсионните системи са все по-значима тема.

Тук сравняваме някои от характеристиките на българската пенсионна система с тези на Естония, Хърватия, Унгария и Румъния. Всички разгледани страни са членки на Европейския съюз от Централна и Източна Европа, споделят сходна историческа и институционална траектория, изправени са пред подобни демографски предизвикателства и имат сравнително близки нива на доходи. Освен това, те са със сходни позиции в класациите за дял на пенсионерите в риск от бедност. Докато България постига по-добри резултати от Естония и Хърватия, тя изостава спрямо Унгария и Румъния, като последната е единствената от петте, която се представя по-добре от средното за ЕС. Това създава подходяща основа за открояване както на общите структурни недостатъци, така и на добри практики.

Пенсионните системи на България, Естония, Хърватия, Унгария и Румъния споделят редица общи характеристики. Системите са многостълбови по своята структура. Във всички случаи основният източник на доходи за пенсионерите е първият стълб – публична разходно-покривна система. Наред с първия стълб, във всички страни съществуват възможности за участие във втори стълб (капитало-натрупващ) и трети стълб (доброволно частно осигуряване).

Правото на пенсия се базира на осигурителен стаж и вноски, като във всяка страна се дестимулира ранното пенсиониране и се стимулира отлагането на момента на пенсиониране. Създадени са и компоненти като наследствени и инвалидни пенсии.

Въпреки структурните прилики обаче има и доста съществени разлики:

Наследствени пенсии: България предоставя фиксирана вдовишка добавка от 30% от пенсията на починалия съпруг, докато в Румъния след 15 години брак се прехвърля 50% от пенсията, а в Хърватия, може да се наследят 77% от пенсията на партньора, ако е по-висока на тази на наследника.

Инвалидни пенсии: В България и Хърватия право на пенсия възниква при загуба на над 50% трудоспособност. В Румъния от 2012 г. достъпът зависи единствено от степента на увреждане, но с формула, която постепенно намалява размера на пенсията. По-радикални промени са предприети в Естония и Унгария, където инвалидността е изведена извън пенсионната система. Естония заменя пенсиите с помощи за загуба на трудоспособност, администрирани от бюрото по труда, а Унгария — с рехабилитационна и инвалидна помощ, финансирани от здравната система. И в двата случая целта е да се ограничи финансовият натиск и да се насърчи участие в пазара на труда.

Индексация: В България пенсиите се увеличават веднъж годишно по формула 1/2 от ръста на средния осигурителен доход и 1/2 от годишната инфлация. Хърватия прилага по-щедър подход с два индексации годишно, като използва 70% тежест на ръста на доходите и 30% на инфлацията, избирайки по-благоприятния вариант. Естония залага на по-гъвкав модел – 80% тежест на дохода и 20% на инфлацията, с възможност за корекции. Унгария индексира основно по инфлация, като при нужда прави допълнителна корекция в края на годината. Румъния прилага най-щедрата формула, включваща 100% от натрупаната инфлация и 50% от ръста на доходите.

Коефициент на заместване на доходите*: Различията в пенсионния модел ясно се виждат и в нетния коефициент на заместване на дохода за 2024 г. Според данни на Евростат, в Унгария той достига 77% – най-високото равнище сред тези страни и на шесто място в ЕС. В Естония и Румъния коефициентите са съответно 50% и 46%, докато в България е 44%. Хърватия отчита най-ниското ниво, в тази група и като цяло в ЕС с едва 35%. Нещо, което има нужда да се вземе предвид, е това, че коефициентът на заместване се изчислява на база брутните доходи преди и след пенсиониране, което означава, че влиянието на данъците не се отчита. Това е важно, тъй като в Естония, Румъния и Хърватия пенсиите се облагат с подоходен данък, а ставките варират както за трудовите доходи, така и за пенсиите.

Стимули за отложено пенсиониране: В България пенсията се увеличава с 4% за всяка година след навършване на пенсионна възраст. В Хърватия бонусът е 0,45% месечно (до 27% за 5 години), а в Унгария — 0,5% месечно. Естония предлага най-висок стимул: 0,9% месечно (10,8% годишно). В Румъния бонусите са обвързани с точкова система: 0,5 точки на година след 25 години стаж, до 1 точка при над 36 години.

Застаряването на населението в Европа изисква пенсионните системи да балансират между финансова устойчивост и осигуряване на адекватни доходи за пенсионерите. Анализът на България, Естония, Хърватия, Унгария и Румъния показва, че макар системите да споделят общи принципи и структурни характеристики има и значителни различия. България изостава по коефициент на заместване и стимули за по-дълъг трудов живот, особено в сравнение с Естония и Унгария, които прилагат по-щедри бонуси за отлагане на пенсията и по-радикални реформи в областта на инвалидните пенсии. Тези различия показват, че в България все още има какво да се направи по отношение на ефективността на разходно-покривния пенсионен стълб и стимулирането на по-дълъг трудов живот, което е ключово за осигуряването на устойчива социална защита и финансова стабилност в условията на застаряващо население.

По материала работи Цвета Панайотова, стажант в ИПИ 

-------------------------

* Коефициентът на заместване е брутният среден индивидуален пенсионен доход на населението на възраст 65–74 години спрямо брутния среден индивидуален доход от работа на населението на възраст 50–59 години, като се изключват други социални помощи.

Най-четени