Прекрасно време за изтриване на зимни гуми

„Реформатори“ от 43-то НС записаха глупости на търкалета в Закона за движение по пътищата

След няколко дни е 1 март - денят, в който си подаряваме мартеници, защото празнуваме края на зимата. Но като български шофьори ние можем да отбелязваме тази дата и като Ден на изтритите зимни гуми.

Както вече знаят дори и мисирките, от 21 януари 2017 г. в Закона за движение по пътищата (ЗДвП) беше записано, че в периода от 15 ноември до 1 март, автомобилите трябва да се движат с гуми „предназначени за зимни условия или с гуми, с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 милиметра“. Този текст стана една от над 100-те поправки в ЗДвП, гласувани в 43-то Народно събрание, в което транспортната комисия се ръководеше от „реформаторите“ Гроздан Караджов и Настимир Ананиев. Преди това, откакто в България съществува такъв закон, никога не е имало каквото и да е задължение за шофьорите нито да съобразяват гумите със сезона - летни през лятото, зимни през зимата, нито пък това да става в определени месеци - от ноември до март или от май до септември. Дотогава в ЗДвП имаше само едно единствено изискване към гумите - да са с протектор до 1,6 мм.

Има шофьори и сигурно не са малко, със стаж над 30 години, които много добре помнят, че проблемът при социализма беше откъде изобщо да си намериш гуми за „Москвич“-а или „Трабант“-а. Никой не се интересуваше от разликата между летни и зимни гуми. Не се питахме от какъв каучук са изработени зимните, за да не се вдървяват от студа. Не гледахме имат ли т. нар. ламели - отвори за защипване на сняг, и ни беше все тая дали ламелите се „изпичат“ при летни температури дотолкова, че зимно време гумата става дори по-опасна от лятна.

И споменатите господа „реформатори“, и депутатите от другите партии в 43-то НС нямаха уши да чуят, нямаха и очи да прочетат (поне 3 публикации във вестник „Труд“ - б. а.), че гласуват в закона глупости на търкалета.

Да оставим настрана, че конкретният текст за зимните гуми сякаш е сътворен от полуидиоти - тоест, от него излиза хем, че от 15 ноември до 1 март може да се кара с летни гуми, ако са с 4 мм протектор, хем че „гумите, подходящи за зимни условия“, може да с грайфер с всякаква дълбочина.

По-важното е, че за да се стигне изобщо до приемането на текста, депутатите не попитаха климатолозите какви са температурните стойности в различни области на България между ноември и март. Например - вярно ли е, че ако в Софийско среднодневните температури за януари са 2-3 градуса, в Бургаско те са 7-8 градуса, а в Сандански и Петрич - 10-11 градуса. Не попитаха експерти химици как споменатите температурни стойности влияят на гумите - защо протекторът на зимната гума започва да се изтрива над 7 градуса, а над 20 градуса направо се размазва върху асфалта и ламелите губят качествата си върху сняг. Не попитаха и полицаите от КАТ колко катастрофи с жертви са станали с автомобили с летни гуми между 15 ноември и 1 март, или да речем - от 15 май до 1 септември с автомобили със зимни гуми. Всъщност - и да ги бяха питали, катаджиите нямаше да отговорят, защото не водят такава статистика.

Ето така - на базата на толкова незададени и неизяснени въпроси, в ЗДвП се роди текстът за зимните гуми. Втора пълна зима той продължава да действа без никакъв ефект. Точно 2 пъти от 15 ноември 2019 г. до 1 март 2020 г. се наложи наистина леките автомобили да се движат със зимни гуми, през останалото време течеше предимно масово търкане на грайфери. Тържество на фините прахови частици.

Не ни разбирайте грешно - със сигурност е по-добре през зимата автомобилът да се кара със зимни гуми, те да са с дълбок протектор, ламелите им да са достатъчно меки, за да сте стабилни на заснежената настилка. Когато шофьорът отива в планината, или тръгва по време на снежна буря, хубаво е да си носи и вериги, и лопата за сняг, и термос с чай или кафе, а батерията на телефона му да е заредена докрай. Но не е необходимо всичко това да се записва и вменява на българина в Закона за движение по пътищата, с наредба или постановление. Още по-глупаво е законът да определя задължението от дата до дата, защото сняг може да натрупа и на 14 ноември и на 2 март, когато изискванията не действат. Нека да вярваме, че критичната маса у нас е от разумни хора, които през зимата ходят с обувки, а през лятото с джапанки. И не е нужно полицията да ги следи и глобява.

В 44-то Народно събрание досега не се намери депутат, който да предложи отмяна на „реформаторския“ текст за гумите. Трета година нито една институция не е възложила да се проучи има ли влияние видът на гумите върху пътната безопасност и какво точно - дали е по-опасно да се кара с летни гуми през зимата, или със зимни гуми през лятото.

Но бъдете сигурни, че ако не отбелязваме 1 март - Деня на изтритите зимни гуми, авторите на бъдещия Закон за движение по пътищата и там ще включат малоумния текст.

 

Планини от гуми

Около 40-45% от шофьорите в България си сменят зимните и летните гуми, сочат проучванията. Това е два пъти по-малко от Германия и Полша, но и два пъти повече от всички други южни държави в Европа. Преди 4 г. на обсъждане в транспортната комисия в 43-то НС представители на световен концерн за гуми обясниха, че е в техен интерес да стане задължителна смяната на летни и зимни гуми, но от друга страна се безпокоят за употребяваните. „Представите си, че сега в България за няколко години се изхвърлят гуми, които натрупани правят една планина, колкото Витоша. Ако се приеме промяна, или дори само грайферът да се изтрива не до 1,6 мм, а до 4 мм, тези планини ще станат две“, обясниха експертите. Депутатите „реформатори“ не ги чуха.

Най-четени