Двойното гражданство е сред промените, повечето засягат съдебната власт
Радомир Чолаков, ГЕРБ: Дано не тласнем Третата българска държава по пътя на Втората
Идеите за поправка на Конституцията, внесени в края на юли с подписите на 166 депутати от ГЕРБ, ППДБ и ДПС, бяха подложени часове дебат в Народното събрание. Вчера поправките влязоха на първо четене в зала и критиците им посочиха, че има над 50-те отрицателни становища по текстовете.
Измененията са свързани основно със съдебната власт и предвиждат Висшият съдебен съвет да се раздели на две: на съдийски съвет, в който има повече съдии, избирани от колегите, и на прокурорски с по-голямо парламентарно представителство. Предлага се да се въведе и мандатност на главния прокурор и председателите на Върховния касационен съд и Върховния административен съд.
Друга голяма промяна е свързана със служебните кабинети. Служебният премиер ще продължи да се назначава от президента, но той ще може да избира между председателят на парламента, на Конституционния съд, или шефа на БНБ. Промените предвиждат за депутати и министри да могат да бъдат избирани хора с двойно гражданство.
За първи път се предлага индивидуална конституционна жалба, т. е. всеки един български гражданин пряко да може да се обърне към Конституционния съд.
Има и предложение 24 май да се впише в конституцията като национален празник, въпреки че ГЕРБ и ДПС се отказаха от тази идея на ППДБ.
“Изменението на Конституцията не е обичаен акт на Народното събрание, а действие, което засяга устоите на държавата. Не трябва да се гледа кое е добро за нас в момента, а за тези, които след 10-20 години ще дойдат и каква държава ще искаме да им оставим. Дали това ще е една по-добре организирана, по-справедлива и по-ефективна държава, или ще тласнем Третата българска държава по пътя на Втората българска държава, като хлабав спор от уж еднородни, но свободни феодални княжества, някогашни институции на залязваща държавност, понякога конкуриращи се, а понякога договарящи се с външни сили”, каза в началото на заседанието председателят на конституционната комисия в НС Радослав Чолаков.
За да се случат измененията, няма да има извиване на ръце, посочи той.
“Не може да има извиване на ръце или приемате това, или какво? Няма заради това да пострада сглобката. Няма да е заради Конституцията. Последните три години много разхвърляме камъни. В момента сме разхвърляли камъните на Конституцията. Имаме няколко месеца време, в които можем да ги съберем или наистина да има лоши последици за страната Законите трябва да се приемат и обсъждат бавно. революционния устрем за бърза промяна в законодателството, се е ударил в бетонната стена на Конституцията”, допълни той.
Преди седмица депутатите гласуваха правилата, по които ще се случи гледането на проекта за промени в основния закон.
Те на практика са същите, както при предходните промени в Конституцията. Предвидени са три гласувания на законопроекта - първото и третото са принципни и в цялост на всички текстове, а второто е за всяка разпоредба по отделно. Предложения по текстовете се правят само между първото и второто гласуване.
Законопроектът е приет на първо гласуване, ако за него са гласували три четвърти от всички народни представители, т. е. 180 души. Ако той получи по-малко от три четвърти, но не по-малко от две трети от гласовете на всички народни представители, се поставя за ново разглеждане не по-рано от два и не по-късно от пет месеца. При новото разглеждане законопроектът се приема, ако за него са гласували поне 160 народни представители, е записано в правилата, които следва конституционните разпоредби.
След повече от 7 часа разисквания, 161 депутати гласуваха “за” промените, но те не събраха нужните 3/4 и така следващото първо четене ще бъде най-рано след 2 месеца.
Становище
Европейската комисия за демокрация чрез право към СЕ - Венецианската комисия, ще се произнесе по предлаганите от 166 депутати промени в основния закон в рамките на 136-ата си пленарна сесия. Темата ще бъде обсъдена на заседанието на комисията в събота, съобщиха от правосъдното министерство и допълниха че ресорният министър Атанас Славов ще бъде на срещата и ще има изложение.
Мнението на комисията бе поискано от Славов в началото на август, с мотив “спешно становище по проекта на най-ранен етап”. През септември докладчици на Венецианската комисия (ВК) бяха в София за срещи и тогава се поинтересуваха за промените относно служебните правителства.
Венецианската комисия предоставя юридически съвети на държавите-членки на СЕ по законопроекти или влезли в сила закони в областите на демократични институции и основни права, конституционно право и съдебна система, избори, референдуми и политически партии.
“Промени няма да решат нито един от основните проблеми на съдебната система. Неслучайно, нито една компетентна страна - нито съдиите, нито адвокатите, нито следователите, нито прокуратурата, нито анализаторите, нито научните работници, я подкрепят. Това е Конституция за един човек или в най-добрия случай за няколко души”, заяви от парламентарната трибуна по време на дебата вчера Гроздан Караджов от ИТН.
“В предложените промени в Конституцията няма никаква логика - уж щяхме да съкращаваме мандата на главния прокурор, а на практика го удължаваме, като му даваме право да се кандидатира и за втори мандат. Стига се и до абсурди - повечето от предложените промени в Конституцията не са за Обикновено, а за Велико Народно събрание, други пък са противоконституционни и затова има тълкувателни решения на КС. Но въпреки това се предлагат, с ясното съзнание, че няма как да минат или ако минат, после КС ще ги отмени. В най-добрия случай - ще имаме поправка на поправката”, посочи той и продължи: “Хората ще продължат да се оплакват от липса на справедливост и от протакане на делата, от връзкарство и субективно правораздаване, от потулване на казуси и от дела на трупчета. Или да се “изпере” някой висш политик излъгал за двойното си гражданство, който дори няма да бъде порицан за измамата, а обикновения човек ще бъде съден и осъден за подобно прегрешение. Тези промени не решават проблемите на хората. Каква тогава е целта? Тя е също пределно ясна - да се отчете някаква дейност преди местните избори. Да се оправдае съществуването на сглобката, която откакто се сглоби, всеки ден аха да се разглоби. Да се проправи пътят за нови умалени сглобки по общини след местните избори”, каза Караджов.
Днес е прецедент. Чуха се над 50 отрицателни становища и нито едно позитивно. 41 страници осъдителна присъда на тази конституционна реформа. Няма такъв законопроект. Този доклад ви отряза главите - на съдебната реформа и на авторите на този текст. Нито един не казва една добра дума. Това е юридическа неграмотност, политическа нищета, която води до разграждане на държавността. Сменяте Националния празник. Текстът стои в Конституцията, която предлагате! Защо мълчите? Един от вносителите поне да излезе и да каже, че между първо и второ четене ще го оттеглите.
Не защита, а посегателство на националния интерес представлява допускането депутати, министри и президент да са хора с двойно гражданство. Никога няма да подкрепим висши държавни ръководители да са с двойно гражданство.
Работата на едно служебно правителство не зависи от неговия премиер, а от неговите правомощия. Истинското решение е, че правомощията на служебния кабинет се определят със специален закон и тогава да седнем и да обсъдим. Това, което сега правите е имитация.
С какви претенции на велики юристи тръгват след като приемат поправки от компетенцията на Велико народно събрание. По съдебната реформа тръгват с фалстарт, защото предложенията не били такива, които могат да се приемат от Обикновено народно събрание.
Кое от тези предложения прави процеса по-бърз, по-справедлив? Кое предложение решава темата справедливост, тези предложения са пореден опит да се овладее съдебната система.
Това е нищо, това е политическа нищета, която води до разграждане на държавността. Нито един глад от БСП за България.
Отново имаме дежа вю, отново сърцевината на предлаганите конституционни промени е съсредоточена на съдебната власт като се цели едно продължаващо овладяване и парцелиране на ръководните постове в съдебната система, заяви заместник-председателят на ПГ на “Възраждане” Петър Петров.
“Именно затова ние от “Възраждане” няма да участваме в тази поредна симулативна конституционна реформа. Защо? Защото това е Конституция, а това, което е предложено тук е деструкция”, добави той.
Промените през 2015 г. по модела “ГЕРБ и ортаци” единствено парцелираха съдебната власт с цел нейното овладяване чрез поръчкови и лобистки назначения, командироване и тъй нататък, и създадоха пречки за извършване на реален и ефективен текущ контрол върху нейната дейност, с което бетонираха възможностите за произвол, корупция и безнаказаност сред магистратите в съдебната системата”, коментира Петров.
“В предложените сега промени има текстове, които могат да се тълкуват като национално предателство, даващи възможност лица с двойно гражданство да заемат най-висшите държавни постове, както и текстове, които преобръщат с главата надолу” досегашната формула на контрол между властите, като например текстовете, дерогиращи досегашната роля на президента като балансьор между трите власти по отношение на председателите на върховните съдилища. Не на последно място и текстове, които създават опасно, но целено разделение и противопоставяне в българското общество, като промяната на националния ни празник от 3 март на 4 юли”, каза Петров.