Неотдавнашният украински удар с безпилотен самолет в рамките на операция „Паяжина“, при който, както се съобщава, са били унищожени или повредени няколко руски стратегически бомбардировача Ту-95 „Мечка“ дълбоко в Русия, представлява значителна и потенциално незаменима загуба за авиацията на далечни разстояния на Москва.
Тези самолети от съветската епоха, които за пръв път са летели през 1952 г. и са били широко използвани за изстрелване на крилати ракети срещу Украйна, не могат да бъдат лесно заменени, тъй като производствените им линии са затворени преди десетилетия, пише 19fortyfive.
При положение че следващото поколение руски стелт бомбардировач ПАК DA е на години от експлоатация, а производството на модернизирани Ту-160 върви с „ледникови темпове“, намаляването на броя на оперативните Ту-95 пряко влошава настоящите стратегически ударни способности на Русия и нейната способност да поддържа бомбардировъчни кампании на далечни разстояния.
Производството на Ту-95 и Ту-22М приключи след разпадането на СССР през 1991 г., което означава, че всички загубени в неделя не могат да бъдат заменени. Русия разполага и с друг тип стратегически бомбардировач, способен да носи ядрено оръжие - свръхзвуковия Ту-160.
Ту-95 е най-старият от трите самолета - самолет от съветската епоха, който за пръв път лети през 1952 г. Първоначално е използван за носене на ядрени бомби, но след това е развит за изстрелване на крилати ракети. Днес все още е на въоръжение, тъй като руските Въздушно-космически сили го използват като ракетен камион.
Всеки самолет може да носи 16 крилати ракети - или Kh-55/Kh-555, или по-новите крилати ракети с въздушно базиране Kh-101 и Kh-102. Подобно на стария американски B-52, „Мечката“ остава неразделна част от отбранителната система на Русия.
Бомбардировачите Ту-95 и други подобни руски стратегически самолети, като Ту-22М3 Backfire, е невъзможно да бъдат заменени поради закриването на производствените им линии след разпадането на СССР.
На въоръжение са по-малко от 20 броя Ту-160, а Русия току-що започна производството на модернизираната му версия, оборудвана с нови двигатели и авионика.
Авторът на статията Стив Балестриери е колумнист в областта на националната сигурност.