Длъжни са да имат звънец, светещи фар и стоп, непълнолетните трябва да карат с каска
Глоби има и първата седмица
Засилени проверки на тротинетки, велосипеди, каруци и селскостопанска техника. Така КАТ започва от днес - 1 ноември, полицейската акция “Зима”. Тя се провежда за 28-и път и ще продължи до 30 ноември по пътищата и улиците на градовете в цялата страна.
Акция “Зима” е разделена на три части по 10 дни от месеца. До 10 ноември пътните полицаи имат задачата да следят уязвимите участници в движението. От 11 до 20 ноември патрулите застават до пешеходните пътеки и по натоварените кръстовища. Те ще спират и глобяват пешеходците, които пресичат неправилно, прескачат заграждения, или не използват подлези, както и от онези шофьори, които са длъжни да осигурят предимство на пешеходните пътеки тип “зебра”, карат или паркират в пешеходни зони и т. н. От 21 до 30 ноември ще текат проверките дали автомобили, камиони и автобуси са подготвени за зимата.
Правилата за движение на електрическите тротинетки влязоха в сила от лятото на 2020 г. и това е третата акция “Зима”, при която пътната полиция излиза на лов за нарушители с тези превозни средства. За тях важат и много от изискванията към водачите на велосипеди. Всички, които ги притежават, или се качват на тях под наем трябва да знаят няколко задължителни изисквания и че при нарушения могат да бъдат глобени от 10 до 50 лева.
По закон велосипедистът е задължен да носи светлоотразителна жилетка, когато кара по тъмно извън населени места. Към водачите на тротинетки няма изисквания за жилетки, а само за светлоотразителни елементи по дрехите, когато се движат вечер или при намалена видимост. Електрическото двуколесно може да се движи само по велоалеите, а когато ги няма, трябва да се кара възможно най-близо до дясната граница на платното за движение. На тротинетките е разрешено да развиват скорост само до 25 км/ч и да се движат по улици, където ограничението на скоростта е до 50 км/ч. Могат да ги карат деца, навършили 14 години, а всички, които са под 18 години са задължени да носят каска.
“Не коментирам социалните мрежи”. Така шефът на КАТ Калоян Драганов отговори на журналистически въпрос вярна ли е информацията в социалните мрежи, че до 7 ноември пътната полиция няма да глобява нарушителите, а само ще ги предупреждава.
Глоби ще се налагат от първия ден на акция “Зима” и за всякакви нарушения, които бъдат констатирани, а не само по обявените предварително. Санкциите по закон не са от най-високите (виж таблицата), но катаджиите казаха, че целта им всяка година по това време е не толкова да наказват, колкото да предотвратяват тежки катастрофи с убити и ранени.
Спад на загинали при катастрофи през септември и октомври, сочи статистиката
На 23 ноември 2021 г. автобус с туристи от Северна Македония се наниза в разделителна мантинела на магистрала “Струма” и избухна в пламъци. Загинаха 46 души и това стана най-смъртоносната катастрофа по пътищата у нас.
416 души са загинали по българските пътища от 1 януари до 30 октомври тази година. За първи път през 2022 г. статистиката на КАТ отбеляза по-малко жертви на пътя спрямо същия период на предходната, когато броят им е бил 414. Спадът е драстичен през септември и октомври, като и двата месеца завършват с по около 20 по-малко загинали спрямо септември и октомври 2021 г. Данните към момента наближават тези от 2020 година, когато в България бе отбелязан рязък спад на убитите при катастрофи и годината завърши с 463, докато през 2019 г. броят им бе 628. Естествено, че намалението дойде заради намалелия трафик и наложените ограничения в началото на пандемията заради COVID-19. Вчера от МВР представиха статистика на жертвите през зимните месеци - от 1 ноември до 1 март, в последните 3 години (виж таблицата). Прави впечатление големият брой загинали в периода 2021-2022. Това се дължи на 46-те жертви от туристически автобус от Северна Македония, който на 23 ноември м. г. избухна в пламъци на автомагистрала “Струма”. Тази катастрофа бе определена като невиждан дотогава по мащабите си пътен инцидент у нас от Борислав Сарафов, шеф на Националната следствена служба и заместник-главен прокурор.
Според експерти по пътна безопасност намалението на катастрофите през 2022 г. се дължи главно на високите цени на горивата, които са намалили трафика не толкова по магистралите, колкото по пътищата от по-нисък клас. На второ място като причина се сочат станали това лято няколко брутални катастрофи като тази с дрогирания шофьор Георги Семерджиев, който уби две пешеходки или поредната в Кресненското дефиле, която доведе до монтиране на обезопасителни колчета в 17-километров участък. И не на последно място - непрекъснатите акции на КАТ срещу пияни и дрогирани шофьори, слагането на камери за скорост не на места “хранилки”, за да се отчитат повече глоби, а в действително опасни участъци.
Според Закона за движение по пътищата
Грайферът трябва да е 4 мм
Дали грайферът на гумата е 4 милиметра може лесно да се провери с монета от 1 лев. Мери се в средата на гумата и цифрата 1 от монетата трябва да потъне до основата ѝ.
В България зимните гуми не са задължителни, въпреки че всяка година по това време възниква въпросът трябва ли да сваляме летните гуми и от коя дата КАТ ще глобява.
От 21 януари 2017 г. в Закона за движение по пътищата (ЗДвП) е записано, че в периода от 15 ноември до 1 март, автомобилите трябва да се движат с гуми “предназначени за зимни условия или с гуми, с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 милиметра”. Този текст позволява да се кара с летни гуми дълбок грайфер, без катаджиите да глобяват никого за това, че гумите му в посочения период не са “предназначени за зимни условия”.
Всеки шофьор трябва да е достатъчно разумен, за да прецени колко често му се налага да пътува през зимата, или в планински условия, кога да сложи земните и кога летните гуми. Впрочем - карането със зимни гуми през лятото също е опасно, но в закона не е записана такова нарушение и глоба за него. това. Това означава, че ако някога зимните гуми станат задължителни, много шофьори ще карат с такива и през лятото, докато ламелите им се размажат и “изпекат” на жегата и през следващия зимен сезон гумите ще станат още по опасни и от летните.
До 2017 г. понятието за “гуми, предназначени за зимни условия” изобщо не фигурираше в българския закон. Оттогава единствената яснота е, че подходящи са тези, които трябва да имат търговското обозначение M+S (mud + snow), тоест - да са гуми за кал и сняг. Същото обозначение имат и т. нар. всесезонни гуми, но шофьорите, които имат истинска нужда от зимни гуми, никога не залагат на тях.
През януари догодина ще се навършат 6 години, но до момента нито КАТ, нито създадената междувременно Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” не правят никаква статистика та тема гуми. Полицаи и чиновници не знаят колко от автомобилите, участвали в тежките ПТП през зимата, са били с летни гуми, нито през лятото - със зимни. Не се правят по поръчка на МВР, или Министерството на транспорта метеорологични изследвания на различни климатични области в България, за да се види къде температурите са подходящи за зимни гуми. А и новобранците шофьори у нас вече научиха, че когато асфалтът е по-топъл от 7 градуса по Целзиий, зимната гума не само не върши никаква работа, а започва да се износва и изтрива. И във въздуха тръгват да се носят и да ни тровят много повече фини прахови частици, отколкото отделят ауспусите на колите, на които все пак има монтирани филтри.
• Провери изправността на спирачната система;
• Провери и поддържай чисти, видими, регулирани и в изправност фаровете, стоповете, габаритите, мигачите;
• Напълни резервоарчето с незамръзваща течност за чистачки;
• Провери изправността на чистачките и подмени перата;
• Провери работи ли парното;
• Постави в багажника вериги за сняг, въже за теглене;
• Не подценявай образувалите се локви - под тях се крие дупка или аквапланинг;
• При попадане в аквапланинг не използвай спирачка, а отнеми от газта и задръж здраво волана, не променяй посоката на движение;
• Винаги се осведомявай за прогнозата за времето и за ремонти по маршрута си на движение;
• Излез от вкъщи десетина минути по-рано, за да подготвиш автомобила си за път;
• За планиран дълъг път зареди гориво, телефона, носи храна и вода, вземи топли дрехи и одеяло.
50 лв. - при констатирани незначителни неизправности
200 лв. - при констатирани значителни неизправности
500 лв. - при констатирани опасни неизправности*
20 лв. - при липса на обезопасителен триъгълник, светлоотразителна жилетка, пожарогасител и аптечка.
10 лв. - движение на велосипедисти, водачи на тротинетки и каруцари в тъмната част на денонощието без светлоотразителна жилетка.
20-50 лв. за пешеходец, пресичащ неправилно пътното платно**.
100 лв. и 8 контролни точки - при отнемане предимство на пешеходец на пешеходна пътека.
50 лв. - при неизползване на обезопасителни системи - колани, каски и системи за обезопасяване на деца.
*И трите текста могат да бъдат приложени за гуми, като най-ниско е наказанието за изтрити грайфери, а най-големите се налагат за износени и разкъсани гуми на ТИР-ове, автобуси и др.
**По-голямата глоба се налага, когато пешеходецът е прескачал заграждения, не използва подлез или близка пeшеходна пътека.