40 млн. лв. загубила държавата от „Тракия“ (обзор)

40 млн. лв. загубила държавата от „Тракия“ (обзор)

Вложеният асфалт е средно с 15 на сто по-малко

Проверени са два от участъците на магистралата, инспектират и останалите пътища

След 10 дни става ясно какво е качеството

Близо 40 млн. лв. е изгубила държавата от изграждането на два от лотовете на магистрала “Тракия”, показват проверки, направени съвместно от регионалното и вътрешното министерство. Става въпрос за отсечките Нова Загора - Стара Загора (лот 2) и Оризово - Бургас (лот 3). При проверката са взети ядки от съдържанието, вложено в пътното платно, като те са предадени за изследване на Института за пътища и мостове към Агенция “Пътна инфраструктура”, съобщиха служебните министри на строителството Иван Шишков и на вътрешните работи Иван Демерджиев.

Към момента е ясно, че положеното количество асфалт и строителни материали са по-малко от предвидените по проект, обясниха те. Ремонтът ще струва допълнително на данъкоплатците, тъй като гаранционните срокове за участъците са изтекли.

В лот 2 липсват 17,5 на сто от дебелината на конструкцията, което прехвърлено върху стойността на отсечката означава, че държавата е ощетена с 23,6 млн. лв. На лот 3 липсват 12,5% от пътя. Прехвърлено върху стойността на строителството означават 17,5 млн. лв., изчисли министър Шишков. За качеството на вложените материали се очаква да има резултати от проверката след десет дни.

Според двамата министри не е възможно през десетилетието, през което е ползвана магистралата, износващият пласт асфалт да се износи с 15 мм, а количествата не са вложени при самото изграждане. Качеството на вложените материали на “Тракия” не показват свързаност на измерената дебелина, като тя е по-малка от дебелините на проектите, има овлажняване на леглото на пътя и проблем с материалите, обясни Шишков. При всички положения материалите не са тези, които е трябвало да бъдат вложени, допълни министърът.

Нарушенията създават опасности и за пътно-транспортни произшествия, каза вицепремиерът Демерджиев. Предстоят проверки на всички пътища в страната, уточни той.

Министрите бяха категорични, че виновните изпълнители, надзор и държавни институции, възложили и приели проекта, трябва да понесат наказание, но не уточниха как и дали това ще се случи.

Според министрите нарушения има и при ремонта на лот 1 от магистрала “Тракия”, извършен от държавната компания “Автомагистрали”, тъй като той е възложен като текущ ремонт по опростена процедура, а е направен основен, за който се изисква да бъде възложен чрез търг по ЗОП. При обновяването е ползвана технологията студено рециклиране, но тя е засегнала всички пластове на пътя, включително и основата, а не само най-горните, затова работата е основен ремонт, каза Шишков.

Най-четени