Предизборни шашмалогии на изборни „технолози“

Предизборни шашмалогии на изборни „технолози“

Местенето на хора напред-назад из родината явно е бизнес

От февруари до април т.г. адресната си регистрация са сменили 82 200 души. Най-привлекателни са заселване се оказали Видинска, Пернишка и Кюстендилска област, както и София-област. Абсолютни рекордьори са кюстендилската община Трекляно и видинската Грамада, и двете - отдавна обезлюдени.

Това са официални данни, които дадоха повод на експерти да заговорят сериозно за изборен туризъм, а на неекспертите - несериозно за изборни шашмалогии.

Но на всички обаче правят впечатление няколко неща. От “туристи” са нападнати бедни райони със застаряващо население, в които традиционно гласуват в червено. Изводи: местните възрастни хора по физически причини няма как да се противопоставят на новорегистрираните, по правило - доста по-млади от тях; “новите” така, както са се регистрирали по команда, така и ще гласуват по команда, и следователно ще допринесат за това изборният резултат да стане управлеям. Но това не означава, че играта непременно е срещу БСП. “Туристите” биха могли да направят и евентуалната червена победа по-категорична.

Активно предизборно разселване обаче се наблюдава в цялата страна. Явно едни хора са направили местенето на други хора напред-назад из родината в печеливш бизнес. Те “държат” N броя гласове и се пазарят. На едно място ще дадат оферта на този, който има най-голям шанс да спечели, но чиято победа се клати на ръба на кантара. Ако кандидатът се окаже разбран, брокерите ще му гарантират успеха. Пък после, както се казва, ще има да дава. На друго място ще отидат при партия, която няма шанс да спечели, но отчаяно се нуждае от прилично представяне. Е, хора сме - трябва да си помагаме. И т.н.

Неслучайно се атакуват малки общини - там всеки глас е важен. На миналите местни избори в Трекляно, например за кандидата на БСП са гласували 206 души, за листата на партията - 171. Кандидатът на ГЕРБ е взел 144 гласа, листата - 111. Вижда се за какви числа става дума. В изборната нощ обаче зрителят вижда друго - от екрана му показват картата на страната, боядисана в цветовете на партиите победителки в един или друг регион. В този момент той не мисли - да бе, отвоювали сте Борован от БСП, голямата победа с четири (например) гласа!

Давам пример с Борован, защото общината е национално пословична като червена крепост и е четвърта в списъка на общините, поразени от изборния туризъм. Оцветените карти оказват влияние върху мнението на гражданина за това коя е важната партия в момента. И следователно могат да обърнат вота му на някои следващи избори. Защото властта никога не прекъсва и на хоризонта винаги има някакви избори, ако не следващата, то по-следващата година (в нашия случай догодина има вот за президент).

От всичко това може да се направи тъжният извод, че изборите, които някога бяха емоция, идея, политика, са станали просто технология. А технологията е работа на технолози. Които си предлагат услугите на този, който плати повече. Като швейцарските и германските наемници през Средновековието.

Най-четени