Дитрих Матешиц, който превърна бизнес империята си в спортно явление

Автор: Труд news

Има бранд, който е пределно разпознаваем не само заради основния продукт, с който е свързан, но и с начинания, които излизат далеч отвъд обичайната му сфера на присъствие. Зад този бранд стои бизнес империя, основана от човек, който със своята визия и нюх го превърна в световен феномен, с който се съобразяват както в бизнеса, така и в спорта.

Този човек е Дитрих Матешиц, а брандът “Ред Бул” в наши дни е много повече от енергийна напитка. Най-често марката се споменава във връзка с Формула 1, но тя от десетилетия е буквално част от пейзажа в екстремните спортове. 

На много от тях, както и на стартовете от Формула 1 могат да се поставят спортни залози, като водещият онлайн букмейкър у нас, добре познат като основен спонсор на футболния гранд ЦСКА, включва в менюто си повече от 30 спорта в най-различни направления.

Как обаче започва всичко?

Историята на успеха на енергийната напитка започва през 80-те, когато  “червения бик” нахлува на европейския пазар. Основателят на Red Bull, който ни напусна този свят преди близо три години, за първи път се среща с напитката при посещение в Тайланд. 

Тогава Матешиц е маркетинг мениджър на голям европейски козметичен концерн и e изумен от местния продукт Krating Daeng (което значи именно “Червен бик” на местния език), който е таргетиран към шофьорите на камиони и обещава да ги поддържа бодри и работоспособни по време на дългите курсове.

 

Тайландската версия на продукта се продава в малки шишенца, не е газиран и е неимоверно по-сладък на вкус от напитката, която познаваме днес, но червените бикове от етикета са вече налице. 

Хер Матешиц открива, че напитката му помага да понесе по-леко умората от дългите полети и смяната на множество часовите зони и се свързва със създателя на напитката Чалео Ювидя. Двамата основават съвместна компания за промотирането на откритието му в Европа и останалия свят извън Тайланд. 

Успехът не идва веднага

Енергийната напитка не успява веднага да завладее европейския пазар. Всъщност, първоначално Матешиц се опитва да наложи новото безалкохолно само в родната си Австрия, но похарчва близо един милион долара без осезаем успех. 

Промяната идва със смяната на името от Krating Daeng на Red Bull и най-вече с новта формула на самата напитка: газирана и с по-малко захар. Тогава се раждат и прословутото лого, както девизът, който “дава крила”.

Новият бранд бързо набира скорост, когато започва да се разпространява в съседните страни като Германия и Унгария, както и във Великобритания. А успехът се дължи до голяма степен и на успешното таргетиране, но за разлика от Азия, в западния свят фокусът не е поставен върху шофьорите на камиони.

“Червеният бик” полита с екстремните спортове
 

От самото начало австрийският бизнесмен свързва продукта с младежката култура и с екстремните спортове, които “избухват” в началото на 90-те години. Сноуборд, сърфинг, скейтборд и други дисциплини на новата тогава генерация биват подпомогнати от компанията, която впоследствие става и традиционен организатор или партньор на събития в това направление. Скалното катерене и парапланеризмът също влизат в сферата на дейности, с които “Червеният бик” излита нависоко. Буквално, защото се превръща в един от най-значимите спонсори на различни авио състезания. 

На малко по-късен етап, компанията открива отдел, в който буквално измисля нови спортове или нови модели за състезания в съществуващи дисциплини. И всичко това в името на затвърждаването на марката като основен играч в света на спорта. 

Нещата стигат дотам, че марката е основен спонсор на Феликс Баумгартнер - австриецът, който постави рекорд за свободно падане от най-голяма височина през октомври 2012 г., като скочи от специална капсула, издигната с балон на почти 39 000 м височина. 

Дитрих Матешиц и неговата компания похарчиха над 65 милиона долара за начинанието, което в края на краищата имаше основно сензационен и маркетингов характер. 

Как австрийската фамилия влезе във Формула 1

Фамилия Матешиц влиза във Формула 1 още през 90-те години, когато спонсорира Герхард Бергер и отбора на Заубер. През 2004 г. австрийският милиардер - вече е станал приказно богат, купува Ягуар Рейсинг и го ребрандира на Ред Бул Рейсинг. 

Матешиц намери точните хора за отбора в лицето на Кристиан Хорнер и Ейдриън Нюи, а те превърнаха бранда във водеща сила в най-популярното автомобилно състезание. В последствие, Ред Бул купи и Минарди, прекръсти го на Скудерия Торо Росо, а после и на Рейсинг Булс и използва отбора за развиване на млади таланти.

Успехите на Ред Бул Рейсинг във F1 говорят сами за себе си:

●    4 световни титли на Себастиан Фетел (2010, 2011, 2012, 2013)

●    4 световни титли на Макс Верстапен (2021, 2022, 2023, 2024)

●    6 световни титли при конструкторите - във всички години, в които Фетел е №1, както и в два от сезоните, в които Верстапен става шампион при пилотите

 Естествено, в основата на тези триумфи са разходи за десетки и стотици милиони. Но фамилията Матешиц знае как да работи с такива пари дори и след смъртта на Диди. Той си отиде от този свят през 2022 г. на 78-годишна възраст като най-богатия австриец със състояние от над 27 милиарда долара. Неговото дело се продължава от сина му Марк Матешиц, а бизнес империята изглежда по-силна отвсякога. 

Сайт №1 за спортни залози напомня на всички, че към залозите винаги трябва да се подхожда с повишена отговорност. 

Най-четени