Държавата сключва днес договора за изтеглянето на танкера „Кайрос“

Танкерът „Кайрос“ (Kairos), заседнал в района на Ахтопол.

Операцията по изтегляне на танкера „Кайрос“ (Kairos), заседнал в района на Ахтопол, протича по график и без забавяне, съобщиха днес от Министерството на транспорта и съобщенията.

Правителството е одобрило решение за осигуряване на 1,2 млн. лева, необходими за изпълнение на дейностите по операцията. До края на деня предстои сключване на договор с избрания изпълнител.

От министерството посочват, че паралелно е започнала подготовка на оборудването и мобилизирането на специализирани екипи, като тези дейности ще продължат и утре. Финалният етап от операцията по изтеглянето на „Кайрос“ до безопасна позиция в Бургаския залив е планиран за неделя, при подходящи метеорологични условия.

За извеждането на плавателния съд ще бъдат използвани три влекача и специализиран генератор, който ще осигури електрозахранване за задействане на хидравличните системи и повдигане на котвата.

Коментари ()

Кап. Александър Калчев: Ситуацията с танкера Kairos е критична, а властите действат неадекватно

"Ситуацията с ударения от украински дронове танкер Kairos ("Кайрос") край Ахтопол е критична, а липсата на офицери и бавната реакция превръщат инцидента в екологичен риск. България не си е извадила поуки от предишни кризи".

Това коментира к.д.п. Александър Калчев, председател на Българската морска камара, по Bloomberg TV Bulgaria.

"Корабът, който в момента бедства, е закотвен опасно близо до брега", коментира Калчев.

"Тази работа, очевидно, бе объркана от самото начало, защото подобни атаки, дори и срещу кораби, които са санкционирани, не би трябвало да се случват в открито море. Това е пиратски акт, откъдето и да го погледнем", категоричен е той.

Последващите действия обаче са още по-тревожни, тъй като демонстрират пълна неадекватност, както от страна на властите в Турция, така и в България, смята Калчев. Танкерът е успял сам да се спре и закотви на едва 5-6 кабелта от брега.

Според експерта, има два основни проблема, които превръщат закотвения кораб в непосредствен риск:

"На борда на кораба няма офицери, а само екипаж от изпълнителския състав. Тоест, няма отговорни лица. При влошаване на метеорологичните условия или поради технически причини, оборудването може да откаже и корабът да се откъсне от котвата."

"На мен не ми е ясно и защо българската страна не предприема абсолютно никакви действия", коментира Калчев. "Този кораб, 5-6 кабелта ще ги мине за 30 минути максимум и ще излезе на брега. Най-бързият начин за реакция е да се изпрати буксир, примерно, от Бургас, което би отнело 3-4 часа."

Според председателя на Морската камера, дори с наличните средства за наблюдение, България няма да може да реагира адекватно в подобна критична ситуация. 

"Фактът, че чувам по медиите, че трябва да изчакаме решение на Министерски съвет, за да може да се определи някаква сума или някакъв бюджет, с който да разполага Центърът за търсене и спасяване, за да може да предприеме действие, означава, че нашата система е наистина много объркана и че не сме си извадили никакви изводи от случая с "Вера Су" преди няколко години."

Петролният танкер Kairos беше ударен от украински морски дронове край бреговете на Турция на 28 ноември и се появи край българския бряг на 5 декември. Не е напълно ясно как корабът е стигнал до там, но Морската администрация на България, заяви че корабът е бил под постоянно наблюдение поради силни вълни и лошо време в района. 900-футовият танкер няма товар на борда, а изображения, публикувани от турските власти, показват значителен пожар на кораба по време на удара, вероятно причинен от горивото, което захранва двигателите му. 

Коментари (0)

„Кайрос“ стигнал до Ахтопол без капитан и офицери (Обзор)

Корабът на практика е изоставен 

Само трима моряци останаха на борда след две евакуации с хеликоптер “Пантер”

Бедстващият след атака с украински дронове танкер “Кайрос” е достигнал до крайбрежието на Ахтопол без капитан и офицери. От 25-членния му екипаж на борда останали само 10 моряци от Индонезия, Мианмар и Виетнам.

Вероятно останалите са се качили на турския влекач “Тимур бей”, който заряза ударения от украински дронове 276-метров празен танкер в нашата акватория. “Офицерският състав явно се е евакуирал предварително. На практика плавателният съд е изоставен.

Сега нашите власти трябва да го изтеглят и да представят сметката на корабособственика. Ако той не я плати, танкерът следва да се продаде, за да се покрият част от разходите. България веднага трябва да предяви иск, защото корабът не е мореходен”, обясни пред “Труд news” кап. Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани.

Той припомни сагата със заседналия в скалите край Камен бряг “Вера Су”. Спасителната операция за него струваше 2 млн. лв., а от продажбата му държавата получи 276 000 долара.

“Кайрос” пострада от атака на украински дронове на 28 ноември в турската икономическа зона на Черно море. На борда му пламнал пожар, който го направил неуправляем. На 3 декември танкерът бил взет на буксир от “Тимур бей”, за да бъде закаран в Тузла.

Два дни по-късно двата плавателни съда навлезли в наши териториални води и внезапно влекачът се отделил и оставил “Кайрос” да дрейфа. Моряците успели да пуснат котви на 700 метра от брега на Ахтопол. Собственик на танкера е китайска компания, чийто представител е в контакт с нашите власти, потвърди Румен Николов, главен директор на Главна дирекция “Аварийно-спасителна дейност” към Морска администрация, който нарече необяснимо изоставянето на танкера от турския влекач. Пред специализираното издание maritime.bg представителят на китайската фирма обяснил, че вероятно причината е била изключително лошото време.

Въпреки продължаващата буря с хеликоптер “Пантер” на ВМС през последните 2 дни на “Кайрос” бяха доставени провизии и генератор, за да има поне осветление. В неделя и понеделник по въздух над бушуващото море бяха евакуирани седем от моряците, които са в добро състояние, но без документи, защото пожарът ги е унищожил. Предстои спасените да бъдат разпитани от “Гранична полиция”.

По желание на корабособственика на борда остават трима души. Предстои организирането на операция по изтеглянето на танкера в Бургаския залив. За целта са нужни мощни катери, с каквито разполагат фирми от Варна и Бургас. България обаче има нужда от нов спасителен кораб, призна вчера началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов. Старият “Перун” бе нарязан за скрап преди няколко години въпреки протестите на морската общност. Сега при кризи като тази с “Кайрос” успешно реагират Военноморските сили, но за целта те трябва да разполагат с нужното финансиране, каза Ефтимов.

Според командира на ВМС контраадмирал Кирил Михайлов от началото на войната в Украйна в наши води са неутрализирани два дрона и шест бойни плаващи мини. Участвалите в двете операции флотски авиатори ще бъдат наградени от Министерството на отбраната.

Коментари (0)

Най-четени