Woke-културата убива бизнеса

Woke-културата убива бизнеса

Те са умнокрасивите, осъзнатите, просветените, братството на „добрите сили“, както сами се наричат

Истината е, че на хората им е писнало от пропаганда

В последните години ударно се разви т.нар. woke-култура. Използваме чуждата дума, защото у нас, както би възкликнал шопа, „те такова животно нема“. Много е трудно да пренесеш на българска територия този термин с всичките му конотации. Но не си мислете, че тези хора ги няма у нас и че не са важни за българския контекст. Има ги и са важни. Доста, доста са важни. Ако трябва да обясним термина woke, това по същество би била онази група от хора – у нас ги наричаме умни и красиви – които гледат на себе си като на „пробудени“ за несправедливостите и неравенствата. Един вид те са осъзнатите, просветените, братството на „добрите сили“, както сами се самонаричат. Те са прогледнали за несправедливостите на живота и затова сега се борят неуморно да изкоренят тези несправедливости. 

Когато си „пробуден“, ти гледаш на себе си като на част от много елитен клуб. В него всичко е позволено. Стига да си част от клуба. Можеш да лъжеш, да криеш, да маниш, да правиш трикове на избирателя си, да си в коалиция с ГЕРБ, после да заклеймяваш като враг на прогресивното човечество всеки, който дръзне дори една добра дума да каже за ГЕРБ, после пак да се коалираш с ГЕРБ и т.н., и т.н. Може да си за лустрация и да си обявил БКП за престъпна организация, но после с БСП да си в коалиция и да гласуваш лидера на партията да стане вицепремиер. Това не са политически въртележки или морален релативизъм. Това е позволено и дори задължително поведение, когато си част от клуба на пробудените. Когато си „осъзнал“ нуждата, която света неосъзнато има – ти да си този, който да го спаси. В крайна сметка какво значат някакви си прегрешения, когато на теб е отредено да промениш и преизградиш света? А кой ти отреди тази съдба ли? Ти сам си я определи.

„Пробудените“ за световните проблеми имат две основни мисии. Първата е, както всички други религиозни мисионери, да разпространяват словото божие. И понеже те са си сами богове, те разпространяват собственото си „познание“ по света. Втората им мисия е да унищожават със свещен плам всеки, който откаже да следва заветите им. В крайна сметка, след като те са призвани да спасят света, тогава ти имаш две възможности да не си с тях. Възможност първа – да си незапознат с тяхното учение и техните вярвания. Възможност втора – ти си реинкарнация на злото. Макар да гледат с пренебрежение на твоето посредствено невежество, те все пак са готови да снизходят като Благодатния огън и да разпръснат светлина в мрачната ти езическа душа. Тогава вече, след като са те просветили в ордена на добрите, няма друга причина да не си съгласен с тях освен да си зло. А тяхното призвание, причината за „пробуждането“ им е да се борят със злото. С всички възможни средства, разбира се. Като поставиш в този контекст поведението на градските либерали, несъмнено става по-лесно да разбереш какво ги движи.

В този смисъл популярния термин woke-култура всъщност служи за цел да се обясни първата задача на пробудените – пропагандата. Тяхната задача е да убедят максимално широк кръг от обществото в своята версия на истината. Трябва да „пробудят“ и другите спящи. Само ако има как спящите да прогледнат! Като в песен на Богдана Карадочева „пробудените“ си пеят „Дано, дано, дано!“. И как можем да събудим спящите? С всички възможни средства на пропагандата. За целта се впрягат всички инструменти за промиване на мозъци. Масовата култура бълва, потребителя поглъща. Впрочем, руснаците, които катастрофираха с грозната си агресия над суверенна Украйна, използват същите тоталитарни прийоми, но ги брандират като някакво противоречие с ценностите на „упадъчния Запад“. Противоречие няма. Пропагандата си е пропаганда.

В битката за умовете и сърцата на света, най-мощният инструмент е филмовата индустрия. Холивуд бълва woke филм след woke филм. Подменят се герои, сменят се сюжетни линии, имплантират се наративи. Всичко това има една цел – да се пробудят спящите. Затова и Ариел ще направят чернокожа, в „Играта на играчките“ ще има гей история, ловците на духове ще са само жени, същото ще стане и с „Бандата на Оушън“. Социалният контекст е основната причина за филма, останалата част от лентата е прикритие. Логиката каква е? Трябва да има „представителство“ на това малцинство, онова малцинство, третото малцинство, петото малцинство. Причината е, че според woke говорителите, това някой да е чернокож е достатъчно, за да го има в сюжета. Няма значение какъв ти е героя, има значение как изглежда. Иначе това било неравенство, ако не сме го направели така.

Отвъд филмите, трябва и в другите сфери на обществения живот да покълне woke идеологията. Необходимо е музиката, рекламите, книгите, всичко, всичко, всичко да е погълнато с woke култура. Така ще направим болестно затлъстялата певица Лизо суперзвезда, флуидния джендър на Сам Смит ще е основна тема на вестниците, транссексуалната активистка Дилън Мълвейни пък ще я турим рекламно лице на бирите Bud Light, една от любимите бири (до скоро) на масовия американец. Примери такива могат да се дадат десетки. Смисълът от всичко това е прост – пропагандата трябва да е навсякъде, за да можем да „събудим“ онези, които не осъзнават несправедливостта на света. Затова ще се залее планетата с пропаганда, чиято задача не е да помогне на някого, а да увеличи влиянието на woke политическите радетели.

Всичко хубаво, ама тая работа не работи. Акциите на Дисни се сриват, „Малката русалка“ с чернокожа Ариел е единственият техен скорошен филм, който се представя по-зле от последния филм в сюжета на „Играта на играчките“, в който пък имаше гей линия. Компанията-собственик на Bud Light е занулила 27 милиарда долара от пазарната си капитализация след фиаското с Дилън Мълвейни. И причината в тези очаквани, но ужасяващи финансови резултати не е в това, че масовата аудитория е расистка, хомофобска или трансфобска. Това е посредствената обяснителна схема на woke загубеняците – никой не ги харесва, ама то не защото те не правят нещо както трябва, а защото хората са прости. Това е дълбоко невярно.

Истината е, че на хората им е писнало да гледат пропаганда, да консумират пропаганда, да ги заливат с пропаганда. Woke-културата убива бизнеса, убива забавлението, убива разговора. Това е проблема. Ако правеха хубав филм, в който да сложат малко пропаганда, хората може би щяха да им простят. Но да правиш хубава пропаганда, в която има малко филм, няма да им простят. Абсурдности са това. Затова вече все по-голямо е влиянието на онази култура, на онзи бизнес, който просто прави това, което единствено се изисква от него – да е добър в бизнеса си. Вижте сериали като „Кралят на Тълса“ и „Йелоустоун“ да кажем и ще ви стане ясно колко е влиятелна контрареволюцията на woke-тъпотиите. Все по-важни ще стават онези бизнеси, политици и каузи, които просто си вършат работата, а не използват всяка платформа да ни обясняват за величието на българо-съветската дружба. Или за както там се нарича моментна обсесия на левиците по света. 

Най-четени