The National Interest: Руските подводници от проекта "Акула" нямат равни в света (ВИДЕО)

Руските подводници от проект 941 "Акула" бяха най-големите и страхотни подводници в света, пише The National Interest. Тези подводници имат достоен приемник в съвременния руски флот.

Проект "Акула"

„Тази подводница има уникални дизайнерски елементи, включително няколко здрави корпуса и удобства като сауна и плувен басейн. Екипажът на подводницата по време на дълги плавания е 160 души. Подводницата е въоръжена с 20 балистични ракети RSM-52 с множество бойни глави до 10 бойни глави всяка. Това беше отговор на изграждането на ПЛАРБ от клас Охайо в САЩ.
В момента се строи нова подводница „Дмитрий Донской“ от проекта „Борей“, което ще осигури приемственост.

Преди година Русия изведе от експлоатация тежкия стратегически ракетен подводен крайцер "Дмитрий Донской" проект 941 "Акула" (Тайфун), година по-рано от очакваното. Всъщност само преди три години Кремъл обяви, че лодката ще остане в експлоатация поне до 2026 г., въпреки че мисиите й ще бъдат ограничени. Той ще стане платформа за тестване на оръжията на новите подводници от клас „Борей“, „Борей-А“, „Ясен“ и „Ясен-М“.

През февруари 2023 г. се появи официално потвърждение, че "Дмитрий Донской" се извежда от експлоатация поради високата му цена. Подводницата беше част от Северния флот повече от 40 години.

Първоначално тя получава името TK-208, като става водещ кораб на проект 941 "Акула". Това беше трето поколение съветска подводница. Въведен е във флота през 1981 г. През 1990 г. подводницата беше пусната в основен ремонт и модернизация, която продължи 12 години. През 2002 г. тя отново е въведена във флота под името Дмитрий Донской. Така той е кръстен в чест на основателя на Москва. Според руски медии основното оръжие на "Дмитрий Донской" първоначално са били стратегически междуконтинентални балистични ракети Д-19. Когато лодката беше модернизирана като част от проекта 941UM, тя служи за тестване на ICBM Bulava.

Подводници от проект 941 "Акула"

В корабостроителното предприятие "Севмаш" са построени шест от планираните седем подводници от проекта 941 за руския флот. Всички те са действали в състава на Северния флот. "Дмитрий Донской" беше най-старата лодка от този тип, но служи най-дълго.

TK-202, TK-12 (по-късно преименуван на Simbirsk) и T-13 бяха изтеглени от флота между 1996 и 2009 г. и унищожени с финансова подкрепа от Съединените щати. Лодките TK-17/Архангелск и TK-20/Severstal бяха изведени от експлоатация около 2013 г. Седмата подводница TK-210 беше положена, но беше унищожена, без да завърши строителството.

С водоизместимост от 48 000 тона, дължина от 175 метра, ширина на корпуса от 23 метра и газене от 12 метра, подводниците от проекта „Акула“ бяха най-големите, създавани някога. Особеност на дизайна на лодката е наличието на няколко издръжливи корпуса, включително пет вътрешни, разположени вътре в лек корпус. Двете основни сгради са разположени успоредно една на друга. Следователно подводниците от клас „Акула“ бяха по-широки от всички останали.

Електроцентралата включва два реактора с вода под налягане ОК-650, два паротурбинни агрегата с мощност 50 000 конски сили и четири турбогенератора по 3200 киловата. Всичко това позволява на лодката да развива скорост до 22,2 възела на повърхността и 27 възела под вода.

Всяка подводница имаше 19 отделения, включително подсилен модул, който помещаваше централната контролна зала, както и отделение за електроника над главните корпуси зад силозите на балистичните ракети. Има информация, че на лодката дори има сауна и малък басейн за екипажа. Неговите 160 членове трябва да са били възхитени от огромния размер на подводницата и са я наричали  „у дома си“ по време на пътувания, продължили 120 дни или повече, често без лодката да изплува с месеци.

Подводниците от проекта „Акула“ са създадени в отговор на изграждането на американски ПЛАРБ от клас Охайо, които могат да носят на борда си до 192 ядрени бойни глави с мощност 100 килотона. За разлика от тях съветската Akula можеше да носи 20 балистични ракети RSM-52 (R-39) с 10 бойни глави.

„Дмитрий Донской“ беше изведен от състава на флота, но през 2021 г. започна строителството на нова подводница от клас „Борей“, която ще носи това име.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Русия