Видеа в социалните мрежи вместо плакати и дебати
Месията от Тик Ток. Така повечето румънски и световни медии нарекоха 62-годишният Калин Джоржеску - независимият кандидат, определян като крайнодесен екстремист, който успя да привлече протестния вот на разочарованите от партиите на статуквото и изненадващо спечели първия тур на президентските избори в Румъния.
Кампанията му е нетрадиционна. Рядко могат да се видят плакати с неговия лик по улиците на Букурещ. Той няма щаб и отказва да участва в телевизионни дебати. С медиите комуникира чрез предварително записани видео послания, изпращани в специално създадена за целта “УотсАп” група, информира БТА. С избирателите си общува през социалните мрежи и платформи, откъдето предава опростени послания.
Най-масовото му послание е за "мир" - че Румъния трябва да спре военната помощ за Украйна, за да свърши войната. В други клипове Джоджеску пуска кратки откъси от свои интервюта в румънски подкасти. Има и видеа, които показват как кандидат-президентът ходи на църква, тренира джудо, язди кон или спортува. Клиповете му имат средно над 1,3 милиона гледания, профилът му е с над 4 млн. харесвания.
С тази своя стратегия Джорджеску успя привлече уморените и разочарованите от познатите партии, но си навлече и много омраза. Притеснения се оформиха най-вече около това как една кампания в ТикТок може да придвижи неизвестен кандидат до челната позиция. Джорджеску беше обвинен, че работи с ферми за тролове.
В своя публикация по темата румънският вестник “Гъндул” написа, че зад кампанията му всъщност стои "анонимен" милионер, собственик на ай ти фирми от град Брашов, известен с инициалите BOGPR, който е разработил мащабна мрежа за дигитална реклама и който се сравнява с Илон Мъск. Въпреки че умело избягваше публичност, местните медии успяха да разкрият самоличността му. Той се казва Богдан Пещир и е прехвърлил над два милиона евро на някои от най-известните инфлуенсъри в Румъния, така че да си създаде добра репутация в онлайн средите и името му да се произнася все по-често, а в последствие и това на Джорджеску, пише "Гъндул".
Не мина много време и въпросните инфлуенсъри започнаха да представят Джорджеску в интернет като добрия президент, посочва вестникът и цитира скорошно съобщение на Богдан Пескир (в миналото Параскивой), публикувано в социалните мрежи.
„За тези, които се интересуват от моята самоличност и кампанията на Калин Джорджеску в ТикТок. Аз съм румънски предприемач и инвеститор. Нямам вземане-даване с държавата, не съм масон и не ми е предлагана потенциална позиция или материална облага от кампанията. Дори не го познавам лично. Подкрепата ми за него е напълно доброволна. Не мисля, че правя нещо неморално, за да подкрепя кампания, в която вярвам. Точно както Илон Мъск подкрепи кампанията на Тръмп в САЩ с повече от 100 милиона долара и промоция чрез личния си акаунт или публични изяви. Вярвам, че румънските предприемачи имат право да подкрепят хората, в които вярват, хората, които могат да доведат до истинска промяна в подлата система, която унищожи страната ни. Благодаря ви!”.
Междувременно румънските експерти изчислиха, че само за 4 дни - от 18 до 22 ноември интересът към Калин Джорджеску се е увеличил с 52 милиона гледания.
Той натрупа за кратко време огромна видимост, много по-голяма тази, която натрупа за 11 месеца друг независим кандидат - Мирча Джоана. Експлозията на видимостта изглежда внезапно и изкуствено създадена. Вероятно става дума за координирана промоционална кампания, свързана с преувеличен трафик без съответен брой последователи преди последните два месеца, коментира един от експертите за Диджи24.
Медията информира, че Постоянният изборен орган (AEP) е поискал от Националната данъчна администрация да провери TикТок-ърите, популяризирали Калин Джорджеску в социалната мрежа и да идентифицира произхода на парите, след което да уведоми прокуратурата и полицията във връзка с декларираните от него нулеви разходи в предизборната кампания.
Въпросът бе отнесен и до европейските институции в Брюксел. Във вторник ръководството на китайската платформа за видеосподеляне даде показания пред Европейския парламент и призна, че мрежи от профили са опитвали да оказват влияние върху изборите в Румъния. Една от тях е популяризирала именно Калин Джорджеску.
Повече от 50 милиона евро
Междувременно, румънският бизнесмен Дан Шуку, председател на Конфедерацията на работодателите "Конкордия", алармира за огромните разходи, които вероятно са направени за предизборната кампания на независимия кандидат за президент Калин Джорджеску.
Шуку изчислява, че цялата подкрепа в социалните мрежи би струвала повече от 50 милиона евро и допълва, че тези разходи са "огромни и непрозрачни". Той поиска от властите да изяснят източниците на финансиране, като предупреди, че обществеността трябва да знае.
(от БТА)
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш