Вдигат гаранцията за магистрали от 5 на 10 г.

Строим най-евтини високоскоростни пътища в Европа

На 10 години да бъде вдигнат гаранционният срок за магистралите, вместо сегашните 5 г., а за мостови съоръжения и тунели да е 13 г. (в момента е 10 г.), настоява регионалният министър Николай Нанков. Предстои предложението да бъде обсъдено с браншовите организации и да мине през обществено обсъждане. Това съобщи Нанков по време на своя отчет в Народното събрание за напредъка на инфраструктурните проекти. Вдигането на гаранционните срокове би довело до подобряване на качеството на новоизградените и ремонтирани пътища.

0203_1_241251

Министърът отчете, че най-евтини в цяла Европа са магистралите в България.

“Средната цена в България е 3,1 млн. евро на линеен километър, а в Румъния – 6,43 (вж. сравнителната таблица), каза Нанков. Той обяви, че през последните седмици се спекулира, че у нас се сторят най-скъпите пътища. Министърът каза, че най-скъпата магистрала е възложена през 2006 г. Става въпрос за АМ “Люлин”, където линеен километър излезе 8,1 млн. евро.

“От 5 май 2017 г. правителството е дало старт на пътни проекти за около 1 млрд. и 400 млн. лв. Страната прилича на строителна площадка, работи се на светло и под прожекторите”, отчете Нанков. Така той отговори на упрека на президента Румен Радев от 16 април. Тогава в лекция пред студенти от УНСС държавният глава заяви, че “България прилича на една строителна площадка”, на която се работи на тъмно. Президентът каза, че “ е крайно време да включим прожекторите”.

0203_1_241284

“Всички обществени поръчки са публични, прозрачни и в пълно съответствие с нормативната уредба. Големият брой кандидати за обществените поръчки е доказателство, че се работи на светло и под прожекторите”, допълни Нанков.

Той съобщи, че от автомагистрала “Струма” през тази година с 8 месеца предсрочно ще бъдат завършени 24-те км от Кресна до Сандански.

“За участъка от Благоевград до Железница, почти 7 км, строителните дейности вървят изключително добре. Прекъснали сме ги в частта на откритото археологическо находище”, посочи той. “Ще изчакаме мнението на експертите. Ще се съобразим, както досега, не само с екологията, но и с археологията”, изтъкна министърът. “И за най-тежкия участък от “Струма”- Кресненското дефиле, още тази година ще стартира тръжната процедура, ако Административният съд се произнесе в наша полза”, коментира Нанков. Той съобщи, че целта е през май 2019 година да стартира реалното строителство. Стойността на най-скъпата отсечка от магистралата заради тежкия терен е около 800 млн. лева.

Министърът подчерта, че е напълно реалистично в края на 2024 г. да имаме изцяло завършена автомагистрала “Хемус”.

Електронна винетка

от 1 януари

2019 г.

От 1 януари 2019 г. се въвежда електронната винетка за леки автомобили. Цената остава същата. От средата на следващата година ще заработи и тол системата, която ще таксува тежкотоварния транспорт.

Очакванията са чрез двете системи да се генерира приход от над 1,2 млрд.лв. годишно, което ще позволи повече средства за ремонт на пътища. Разчетите сочат, че до 6 години по този начин ще могат да се ремонтират всички 8000 км от републиканските пътища в лошо състояние. Общата дължина на републиканската пътна мрежа е близо 20 000 км. След въвеждането на тол системата се предвижда и финансов ресурс от нови 50 млн.лв. за ремонт на общински пътища.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Икономика