Китай - глобален играч или разединител на света

Лидерът на Китай Си Дзинпин

Пекин се нуждае от достъп до външните пазари

Възходът на страната и поведението й застрашават дипломатическите, търговски и технологични връзки

Си Дзинпин, властният лидер на Китай, бе в експанзивно настроение, докато председателстваше честването на 70-годишнината на Народната република през октомври.

Китай, каза той, “е горда цивилизация, простираща са над пет хилядолетия... и ще напише още по-блестяща глава в новото си пътуване към реализирането на двете стогодишни цели и китайската мечта за велико национално обновление”.

Двете цели, които трябва да бъдат постигнати до 2049 г., предвиждат “възраждане на китайската нация” както икономически, така и териториално, чрез обединение с Тайван.

Гръмките слова на Си Дзинпин не са лишени от основание. Китайската икономика в размер на 14 трилиона долара отстъпва само на САЩ, а според прогнози на Standard Chartered на база паритета на покупателната способност Китай ще заеме първо място още в началото на идната година. Дори и в номинално изражение - в зависимост от това как анализирате данните - китайската икономика се очаква да изпревари американската в даден момент през 30-те години на нашия век.

Според консултантската агенция McKinsey, Китай е водеща нация в търговията със стоки в света, а над една пета от компаниите в тазгодишния Global Fortune 500 са китайски и тайвански. Китай се нарежда сред първите две държави в света по привличане и извършване на преки чуждестранни инвестиции и е на второ място по инвестиране в изследвания и разработки, с около 300 млрд. долара за миналата година.

Китай е представен също и в международните институции. Негови граждани са начело на глобални органи като Международния съюз по далекосъобщения и (поне докато Менг Хонгвей не бе задържан за получаване на подкупи) Интерпол.

Някога пренебрегван като производител на евтини копия на продукти, днес Китай съперничи на САЩ в технологиите, разпалвайки нова оръжейна надпревара в области като изкуствения интелект и телекомуникационните мрежи от пето поколение.

Китай се нуждае от достъп до външните пазари, за да поддържа развитието на технологиите, но също така иска да увеличи местния пазарен дял на своите технологични играчи. Другите страни “следят внимателно” дали Китай не извръща поглед от глобалната търговия, за да се съсредоточи върху своя вътрешен пазар, се казва в доклада.

Така се откроява една неудобна истина, която Си Дзинпин не спомена в юбилейната си реч: възходът на Китай и начинът му на действие създават вълни по целия свят, като застрашават външните отношения и пречат на търговския, технологичен и капиталов поток.

Големият въпрос за в бъдеще е дали страната ще обърне тактиката и ще стане интегрирана част от световната икономика или сегашните тенденции ще прераснат в масивен разрив. Това би създало световна икономика на две скорости, точно както се е случи със “сплинтернет”, разединението на интернет между Китай и останалия свят.

Китайско-американската търговска война и повишенията в митата заплашват да нарушат световните вериги за доставки, като производителите търсят по-евтини места в Югоизточна Азия и другаде. По-широката технологична война и опасенията относно националната сигурност доведоха дотам, че различни китайски компании бяха включени в черен списък - например, на американските национални оператори бе забранено да използват Huawei като доставчик.

От това как ще се разиграе ситуацията с Huawei до голяма степен зависи ходът на бъдещите отношения в технологиите. Тоталната забрана според мнозина анализатори би била равносилна на автогол, защото ще принуди Китай да увеличи усилията си за самодостатъчност и ще отреже американските производители от пазар с 1,4 милиарда потребители.

Мултинационалните компании, които искат да служат на целия свят, трябва да стъпват внимателно.

Един въпрос е дали огъването пред волята на Китай би застрашило бизнеса им на други места - да речем ако младежите откажат да носят маратонки или да гледат филми от компании, направили неприятен според тях избор.

Достъпът до китайския пазар може да изглежда по-малко привлекателен, ако заради него ще ги загърби цяло поколение потребители в останалия свят.

Коментари

Задължително поле