Шимпанзета в парламента: Банкси счупи своя рекорд

Надсмиването на Брекзит струваше 9,9 милиона паунда

Темата за Брекзит е една от най-актуалните за художника

В света на изкуството отново се говори за комерсиалния успех на произведенията на художника Банкси: картината му бе продадена за рекордната сума от 9,9 милиона паунда. Работата му “Парламентът с прехвърлени пълномощия” предизвика огромни спекулации в светлината на последните политически събития във Великобритания.

Съвременният английски художник Банкси, отново би своите рекорди: неговата картина, изобразяваща заседание на британския парламент, е закупена за 9,9 милиона паунда. Това съобщава на своя сайт аукционната къща Sotheby's.

Продаденото платно с размери 4 х 2,5 метра се нарича “Парламентът с прехвърлени пълномощия” (Devolved Parliament). На него са изобразени шимпанзета в залата на парламента. Наддаването продължи само 13 минути: картината беше продадена за рекордна за художника сума. Преди този търг най-скъпата му творба бе картина в стил графити “Непорочност”, закупена за почти 2 милиона паунда.

Името на купувача на “Парламента” не се разкрива. На сайта на Sotheby's само е уточнено, че той е придобил картина на Банкси през 2011 г.

Самият художник накратко коментира това събитие в Instagram: “Рекордната цена за картина на Банкси бе определена тази вечер на аукцион. Съжалявам, че тя вече не ми е принадлежи”, написа Банкси.

Високата цена на картината най-вероятно се дължи на ожесточените дебати за Брекзит.

“Мисля, че Банкси откровено изрази своите политически възгледи. И главната ценност на това произведение се състои в това, че напрегната обществена дискусия намери толкова ярка художествена изява. Сега, в ерата на социалните мрежи, целият свят ще може да я види”, заяви представителят на аукционната къща Алекс Бранчик.

Темата за Брекзит е една от най-актуалните за Банкси. През май 2017 г. той направи графити на една от стените на къща в британския град Дувър с изображение на работник, откъртващ една от звездите от знамето на ЕС. Експертите по стенна живопис я оцениха на 1 милион паунда. През август тази година, обаче, тя бе унищожена. Един от очевидците разказа как пристигналите работници са боядисали цялата стена с бяла боя.

Банкси реагира спокойно на унищожаването на своята работа: “За мен не е важно. Мисля, че белият флаг казва същото нещо и то не по-лошо”, написа художникът в своя Instagram. Там той публикува фотография на новата версия на графитито, която той е планирал да направи след като премине Брекзит. На него е изобразен как флага на ЕС със звездите е паднал под краката на същия работник.

Самият художник може сам да унищожи работата си. Една от най-известните му картини “Момиче с червен балон” (Girl With Red Balloon) се самоунищожи веднага след продажбата.

Тази работа за 1 милион паунда успя да закупи голям европейски колекционер, който направи своя залог по телефона. Веднага след продажбата, скрит шредер сработи под рамката, и сряза половината от картината, която се съхранява от продавача от 2006 г.

“Банкси го направи. Никога не сме имали подобна ситуация в миналото. Изглежда, че ние просто бяхме избанксени”, това беше коментарът на директора на Sotheby's.

По-късно художникът призна, че според него идеята е била картината да бъде нарязана напълно на малки ивици, но механизмът малко го е подвел. Банкси ни увери, че на репетициите на този “пърформанс” всичко винаги е работило перфектно.

Купувачът на картината, от своя страна, не се отказа от сделката и реши да остави работата на Банкси за себе си. “Когато аукционният чук удари “продадено” миналата седмица и картината бе срязана, бях шокирана, но постепенно започнах да осъзнавам, че сега ще имам част от историята на изкуството в своята колекция”, разказва колекционерът пред The Wall Street Journal.

Според експертите собственичката на картината е взела правилното решение, като не се е отказала от покупката на “Любов в кошчето за боклук”, както е наречена работата на Банкси след повредата на неговата инсталация. Експертите са сигурни, че благодарение на шредера “Момиче с червен балон” не само не загуби от своята стойност, но дори и поскъпна.

“Нейната стойност нарасна не толкова заради промените в предмета на изкуството, а заради концептуалното събитие, свързано с него”, обясни търговецът на премети на изкуството Офер Уотърман.

(Превод за “Труд” от gazeta.ru - Павел Павлов)

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Изкуства