Плащаме новата компенсаторна санкция на пос терминал на пътя или по банка
10 пъти по-малка е санкцията, ако признаем вина и дадем парите веднага
Чужденците нарушители дават пари в брой на границата преди да напуснат страната
Три варианта, за да се спасим от скъпите наказания
Арбитражен съд ще приема жалби от операторите
Всички нередовни водачи, които пътуват без предварително закупена винетка или платена тол такса ще могат да платят по-ниска санкция на пътя, ако признаят вината си. Така те ще могат да продължат пътуването си в рамките на деня, до полунощ. В момента се обсъжда размерът на компенсаторните такси. Очаква се шофьорите на леки автомобили да плащат 30 лева при липса на винетка на място, вместо глоба по Закона за движение на пътищата в размер на 300 лева. Ако нарушителят бъде хванат отново без електронна винетка на пътя през следващия ден, той отново ще трябва да плати 30 лева на място или да бъде санкциониран с по-високата глоба.
Заради завишения контрол на пътя за водачите ще е по-изгодно да си купят седмична винетка за 15 лева, вместо да платят 30 лева при нарушение, категорични са експертите от пътната агенция. Новите компесаторни такси в различен размер ще бъдат въведени и за шофьорите на автобуси и тирове, които не са платили тол такса.
Водачите ще имат три варианта, по които да се разплатят за наложената по-ниска санкция. Първият от тях е да платят на място с банкова карта, като за целта проверяващите от пътната агенция ще носят със себе си пос терминали. Вторият е да се издължат по банков път в срок от 14 дни. Възможно ще е да се плати и в брой на разкритите пунктове на границата. По този начин нито българските, нито чуждите водачи ще могат да напускат страната без да платят наложената им компенсаторна такса. Това обясни специално за „Труд” експертът от Агенция „Пътна инфраструктура” проф. Олег Асенов.
Водачите, които отказват да признаят вината си, че карат без предварително платена електронна винетка или тол такса, едва ли ще могат да оборят десетократно по-солените санкции в съда. Причината е, че данните за нарушенията в реално време ще отиват към центъра за управление. А информация по обработката им ще се подписва от проверяващите с електронен подпис, така че ще е ясно кой от 650-те служители в над 100-те проверяващи патрули на пътя, които ще следят за изрядността на водачите, е наложил компенсаторната такса.
За да намалят разходите си
Превозвачите сменят големите камиони с малки
След въвеждането на тол системата може да се очаква превозвачите да сменят камионите си с тегло над 3,5 тона с по-малки такива с размер до 2,5 тона. По този начин вместо да плащат тол такса за изминато разстояние, те ще си купуват значително по-евтината електронна винетка. Поне това показва практиката при въвеждане на тол системи по света. Нормално е компаниите да се опитат да оптимизират разходите си, обясни проф. Олег Антонов, експерт към пътната агенция пред „Труд”.
При въвеждането на такива системи в чужбина фирмите обичайно предпочитат да продадат средноголемите си камиони и да купят такива с тегло над 12,5 тона за дългите курсове. А по-кратките такива да оптимизират чрез закупуване на по-малки камиони и бусове, за които да плащат винетки.
При 1 месец нарушения
Късат договора с доставчиците
Всички доставчици на услуги, които ще са посредници между превозвачите и пътната агенция ще могат да бъдат премахвани от регистъра, ако не предоставят качествена услуга или не покриват заложените критерии от ведомството. В случай, че проблемите продължат в рамките на месец договорът с тях ще бъде прекратяван и те ще бъдат делиствани от регистъра на доставчиците. По този начин пътната агенция ще бъде гарант за техните клиенти, обясни проф. Олег Асенов, експерт във ведомството.
Работата с тях ще бъде прекратявана и ако не се издължават в нужните срокове финансово с пътната агенция за заплатените от клиентите им тол такси. Самите превозвачи пък ще могат да подават независими жалби до Арбитражния съд при проблеми.
За кандидатите
Сервизната мрежа ще е предимство
Кандидатите за доставчици на услуги към тол системата ще трябва да отговарят на редица условия. Те задължително ще предоставят банкова гаранция, ще трябва да докажат финансовата си стабилност и квалификацията на персонала си. Освен това посредниците, които ще събират тол таксите ще трябва да сключат застраховка „Професионална отговорност” с минимален лимит от половин милион лева. Задължително те ще трябва да притежават развита сервизна мрежа, която да има опит в работата с тежкотоварни превозни средства или да са сключили договор с такава.
У нас ще могат да оперират и европейски доставчици, които ще включат родната пътна мрежа в обхвата на предлаганите от тях услуги.
Камионите без бордови устройства ще трябва да си купуват предварително зададени маршрутни карти.
Брюксел настоява за въвеждането им
Посредници взимат процент от оборота на тол системата
В света прибират до 5 на сто
Два вида посредници ще заработят при въвеждане на новата тол система. Първият вид доставчици ще събират данни за изминатите от камионите и автобусите километри. Вторите ще събират не само тези данни, но и дължимите за преминаването такси от своите клиенти, като след това от своя страна се разплащат с пътната агенция. Съществуването на такива посредници е част от световната практика. Европейско изискване е и ние да въведем такива доставчици, обясни проф. Олег Асенов, експерт към Агенция „Пътна инфраструктура”.
За работата си и двата вида доставчици няма да взимат такса от своите клиенти. За работата им ще плаща държавата – с процент от оборота от тол таксите. По този начин ще се стимулира събираемостта, обясняват експертите. Все още не е ясно какъв ще е процентът, който ще получават за работата си. Сигурно е, че той ще различен за двата вида посредници, тъй като и инвестициите в работата им и изискванията, на които те отговарят ще са различни. По-малък процент ще прибират доставчиците, които само взимат данни, а по-голям тези, които събират и тол таксите, закупуват бордови устройства и ги предоставят под наем на своите клиенти.
Международната практика е в началото на въвеждане на системата този процент, който получават доставчиците да е по-висок, а впоследствие да намалява, обясни проф. Асенов. Тези проценти ще могат да се променят всяка година. В света обичайно доставчиците на услуги в тол системата прибират между 1% и 3,5% от оборота си. Понякога се стига и до заплащане в размер на 5 на сто. В момента експертите от Световната банка правят анализ, след изготвянето на който ще бъдат предложени варианти за процентното заплащане на новите доставчици и те ще бъдат подложени на обществено обсъждане.
Ако искат да работят директно с пътната агенция вместо с доставчици на услуги, превозвачите ще трябва да предплатят определена сума на ведомството според прогнозния трафик, който се очаква да изминат. По този начин агенцията ще си гарантира вземанията.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш