На 86 години легендарният режисьор Андрей Кончаловски е в отлична форма и работи върху нов голям проект за живота в модерна Русия. Преди десетилетия той смени СССР със САЩ, но после се разочарова горчиво от Холивудската система и се завърна в родината си. Ала неговият отпечатък остава в жанровото кино с екшън класиките „Влакът беглец“ от 1985-а и „Танго и Кеш“, който излезе преди точно 35 години.
Днес Кончаловски е майстор в Москва и редовно критикува жестоко ексцесиите и екстремните гротески, които пост-модерния западен шоубизнес произвежда. Самият той пък бе критикуван тази седмица от звездата Емили Блънт, която се оплака, че преди близо 30 години режисьорът бил груб с нея по време на кастинг. Доста интересен момент избира актрисата, но поне засега не е тръгнала да си измисля и сексуални травми, както повечето си колежки.
Кончаловски по-голям брат на Никита Михалков и някогашен творчески съратник на великия Андрей Тарковски. Преди време Кончаловски отново изрази разочарованието си от сегашното състояние на европейската култура и сравни американското кино с ресторант за бързо хранене. Руснакът е един от най-острите критици на политическата коректност, пленила западните институции и превърнала филми и сериали в платформа за пропаганда и идеологическа каша от етнически квоти и радикални социални послания.
„Радвам се, че се провалих в Холивуд!” каза с усмивка Кончаловски. Миналата година той обяви своеобразен „народен кастинг” за млади и непознати лица, които трябва да играят ролите на Ленин, Сталин, Николай II, Григорий Распутин, Максим Горки, Владимир Маяковски, Сергей Есенин, Надежда Крупская и други в сериал за Октомврийската революция.
Руските медии писаха, че режисьорът се надява да открие непрофесионалисти, които имат максимална физическа прилика с добре познати фигури от руската история и литература. „Това ще бъде сериал за хората, които имат непосредствено отношение към Октомврийската революция и събитията, случили се в Русия между 1904 и 1924 г. Това е най-бурният период в историята на нашата страна, той повлия върху съдбата на целия свят през XX век. Вървях към този проект много години и го считам за особено важен. Това ще бъде опит да погледнем по нов начин на тази сложна епоха”, казва Кончаловски.
На 86 години той е в завидна физическа и творческа форма. Режисирал е опери, театрални постановки и филми - подобаващ представител на прочутото семейство Михалкови, наследници на благородници, царски адмирали и управници. Баща му Сергей Михалков е известен детски писател, но всички го познават като автор на текстовете на химна на СССР от 1944-а, на следващия химн на СССР от 1990-а и на руския химн. Сергей предпочита фамилията на майка си, за да не бъде в семейната сянка, за разлика от не по-малко прочутия си брат Никита Михалков.
През 80-те Кончаловски емигрира в САЩ, където се надява да намери творческото си щастие. Още на първата си среща с някакъв директор на голяма продуцентска компания, той не се въздържа и показва безкрайната като Сибир руска душа. Продуцентът закъснява, а Сергей се напива като казак, че повече. Три часа по-късно, вместо да му каже “Хелоу”, Кончаловски повръща в краката му. Горе долу и това е мнението му за Холивуд години по-късно.
Там той прави два световни хита с холивудски печат - единият номиниран с три “Оскара”, вдъхновен от гения Акиро Куросава. Става дума за „Влакът беглец”, който носи номинации за статуетката на двамата главни актьори - Джон Войт, Ерик Робъртс, както и за монтаж.
Следва комерсиалната екстраваганца „Танго и Кеш” със Силвестър Сталон и Кърт Ръсел, който преводачите в България през прехода наричаха „Танго и в брой”. През 1997 г. Андрей Кончаловски прави филма „Одисея” - най-скъпият проект в руската телевизия за времето си с бюджет от 40 милиона долара.
И днес продължава да снима филми в родината си, доскоро работеше и в Европа, не беше скъсал окончателно и „американската връзка”. Но днес и той е отречен като “лош руснак”. Кончаловски е видял какво ли не и едва ли ще се притеснява много за мнението на западните медии. Направил е достатъчно, но на 86 години продължава да работи сериозно.
Изключително остро чувство за епоха
Г-н Кончаловси, Вие сте безкрайно талантлив и отдаден човек с изключителен творчески потенциал, достигнал истински връх на кино майсторството. Вашите режисьорски и сценарни постижения са известни с тяхната силна психологическа логика и изключително остро чувство за епоха. Те винаги се превръщат в огромно събитие на международните арт форуми. Вие сте първият руснак, заснел с голям комерсиален успех авторско кино в Холивуд, с прочути западни актьори.
Владимир Путин, президент на Русия, в поздравление за рожден ден на режисьора
Даде ми шанс във „Влакът беглец“
Няма да забравя работата си с Андрей. Той ми даде страхотен шанс във „Влакът беглец”. Това беше ролята, която ме постави на картата и накара всички да ме забележат като актьор. Дори получих номинация за „Оскар”. Беше нереално преживяване, сюрреалистичен период от живота ми. Кончаловски дойде с европейски подход към актьорската игра и съчета зрелището с драмата. Истински майстор.
Ерик Робъртс, актьор
Знае как се снима екшън
Работата по „Танго и Кеш” беше трудна, тежка и продължителна. Имахме нерви и напрежение. Голям бюджет, но и много разминавания. Но Андрей Кончаловски се справи чудесно. Особено като се има предвид, че беше нов за холивудските среди и американската система за правене на кино. Той просто знаеше как се снима екшън. Имаше страхотни идеи за визията, каскадите и хореографията. Получи се жанров образец.
Силвестър Сталоун, актьор и продуцент
Андрей Кончаловски е качествен сценарист и майстор на крилатите фрази и интересните цитати. „Всеки ден върша по нещо, от което да ме е срам”, беше казал преди време. „Мъжът винаги остава на шест години” и „Жените обичат да ги глезят. Не съм го казал аз, а Толстой” са други известни негови прозрения. Особено актуален е и с тази мисъл: „Днес вече няма световни злодеи. Най-големият злодей днес е политическата коректност. Тя поражда абсолютна посредственост - в политиката и всичко останало.”