Европейската комисия изпрати мотивирани становища на България за нарушения и неправилно транспониране на осем директиви на ЕС. Те са в областта на правосъдието, икономиката, управлението на отпадъците и опазването на околната среда.
Първото предупреждение е за несъответствие на българския Закон за електронното управление с правилата на ЕС за обществените поръчки. Директива 2014/24/ЕС изисква поръчките, надвишаващи определен праг, да бъдат възлагани в съответствие с принципите на прозрачност, равно третиране и недискриминация. Комисията счита, че българският закон нарушава тези задължения, тъй като извършването на дейностите по интеграция на националните системи се възлага на едно дружество — „Информационни услуги“ АД — без да са изпълнени условията, които биха обосновали такова пряко възлагане на поръчка. Най-малко 25 възлагащи органа в България са сключили договори за услуги с това дружество без процедура за възлагане на обществена поръчка. Комисията е решила да издаде мотивирано становище и да даде срок от два месеца за необходимите мерки. В противен случай въпросът може да бъде отнесен до Европейския съд.
Второто мотивирано становище е заради това, че страната ни е наложила ограничителни правила за реклама за адвокати, които нарушават Директивата за услугите (2006/123/ЕО). Комисията счита, че правните рамки и професионалните кодекси за поведение на адвокатите в България на практика забраняват рекламата, тъй като те имат право да споделят само ограничена информация, като например за говоримите езици. Според Комисията това води до забрана на рекламата на адвокатите в нарушение на Директивата за услугите.
Комисията изпраща на България също така мотивирани становища за неправилно транспониране на следните директиви:
*Рамковата директива за отпадъците (Директива 2008/98/ЕО). България се е ангажирала да измени националното законодателство, но досега това не е направено. Комисията дава срок от два месеца за предприемане на необходимите мерки, а след това може да отнесе случая до Съда на ЕС.
*Директивата относно устойчивостта на критичните субекти (Директива (ЕС) 2022/2557). Държавите от ЕС трябваше да приложат правилата до 17 октомври 2024 г., за да се определи европейската критична инфраструктура и да се оцени необходимостта от подобряване на нейната защита.
*Директивата относно правото на устен и писмен превод в наказателното производство (Директива 2010/64/ЕС). Макар вече да е получавала уведомление, България все още не е въвела напълно правилата, които гарантират правото на справедлив процес на обвиняеми, които не говорят езика на производството.
*Директива 2022/542 относно ставките на ДДС. Правилата позволяват по-широко използване на намален размер на данъка, включително нулеви ставки за основни стоки като храни, лекарства и средства за медицинска употреба, и трябваше да влязат в сила от началото на годината.
*Директива 2020/285 относно специалния режим за малките предприятия.
*Директива относно веригите на собственост (Директива (ЕС) 2024/1174) с цел въвеждане на минимални изисквания за собствен капитал и приемливи задължения.
Комисията уведомява България за нарушение на Регламента за метана, тъй като страната ни не е определила компетентен орган, отговарящ за мониторинга и осигуряването на спазването на правилата, и не е уведомила Комисията за това.