Вдигат екотаксите за автомобили до 24%

Вдигат таксите, плащани при първоначална регистрация на моторни превозни средства.

Повишението е най-голямо за употребявани коли с двигатели с вътрешно горене

До 75 лева стига увеличението при превозните средства, ако са на възраст над 10 години

При новите електрически няма промяна

По-високи екотакси ще плащат гражданите и фирмите при първоначална регистрация на автомобил в страната. Това предвиждат подготвени от правителството промени в Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса, които са пуснати за обществено обсъждане.

Най-голямо увеличение има при екотаксите за коли на възраст над 10 години с двигатели с вътрешно горене. Повишението на продуктовата такса за тях е с 24,2%, или със 75 лв., и от 310 лв. става 385 лв.

При новите коли с двигатели с вътрешно горене предложеното увеличение на екотаксата е с 20 на сто от 125 лв. на 150 лв. Тези такси са валидни за автомобили от категория M1 и N1 - за превоз на пътници и техния багаж, с не повече от осем места за сядане, без мястото за сядане на водача (М1) и за превоз на товари, с максимална маса не повече от 3,5 тона (N1). За нови се считат моторни превозни средства, които не са изминали повече от 6000 км и се пускат на пазара в страната за първи път след вноса им от страна членка на ЕС или от друга държава, или не са изминали повече от 6 месеца от датата на първата им регистрация.

За новите хибридни превозни средства от категориите M1 и N1 увеличението на екотаксата е малко - от 100 лв. на 105 лв. А при изцяло електрическите нови леки коли и лекотоварни превозни средства до 3,5 тона промяна на продуктовата такса няма и тя остава 102 лв. Авторите на предложените промени са посочили в мотивите си, че “увеличението на таксата обхваща предимно категориите МПС с ниска екологична норма, като с това се цели стимулиране употребата на нови автомобили и електрически такива, с което да се окаже положително въздействие върху въглеродният отпечатък”. Всъщност хората не купуват по-стари автомобили, защото ги предпочитат, а защото нямат пари за нови. Затова вдигането на таксата за регистрация на автомобил може да накара човек да продължи да кара още по-старата си кола и да не я смени с няколко години по-нова. Другият вариант е човек да купи малко по-евтина кола и съответно малко по-стара, макар и с по-висока екотакса, за да се вмести в предварително определения си бюджет за придобиване на автомобил. И в двата варианта повишаването на таксите всъщност има негативно влияние върху възрастта на автопарка в страната.

Официалните данни от МВР показват, че за 2024 г. пуснатите на пазара автомобили на възраст до 5 години са около 25% от всички пуснати на пазара за тази година, което показва тенденция към увеличаване употребата на нови превозни средства и обновяване на автопарка, пишат авторите на предложените промени. Това е и една от основните целите на Европейската комисия по отношение намаляване въздействието на въглеродния отпечатък от употребата на моторни превозни средства. Подмладяването на автопарка в страната става благодарение на покачването на доходите на хората и при настоящото ниво на екотаксите. Увеличението на продуктовите такси при регистрация на автомобили няма да промени решението на човек дали да купи бензинов автомобил на 10 години или нов електрически. Единственият ефект от предложените промени е увеличаване на таксите, плащани при първоначална регистрация на най-масовите автомобили.

Вдигат екотаксите, които се плащат преди първа регистрация и на по-големите превозни средства с двигатели с вътрешно горене. Например за нови МПС с категория M2 (малки автобуси за превоз на повече от девет души (включително водача), с максимална маса до 5 тона) и N2 (камиони с малки и средни размери с технически допустима максимална маса над 3,5 тона и не повече от 12 тона) екотаксата нараства от 625 лв. на 655 лв. За същите превозни средства над 10 години вдигат таксата от 1550 лв. на 1890 лв. При новите големи автобуси и камиони увеличението е от 938 лв. на 1010 лв. При най-големите МПС-та над 10 години с двигатели с вътрешно горене увеличението на продуктовата такса е от 2325 лв. на 2940 лв.

Купуваме пет пъти повече употребявани от нови

90% от колите са на над 20 години

Регистрирани са 3,1 млн. броя

Над 90 на сто от регистрираните коли в страната са на над 20 години, показват данни на пътната полиция. Към 1 януари 2025 г. регистрираните леки коли са 3,1 млн. броя, а от тях 2,8 млн. броя са над 20 годишни.

Миналата година е втората най-успешна за автомобилния бизнес в страната. Регистрираните нови превозни средства в България за година са 62 475 броя, но тук влизат всички - лекотоварни, товарни, мотори и т. н. Регистрираните превозни средства от категории М1 и N1 са били 42 957 и 6794, което е малко под 50 хил.

За същите 12 месеца у нас са регистрирани и 250 263 броя употребявани превозни средства (225 151 в категория М1 и 25 112 от N1). Оказва се, че употребяваните автомобили от категориите М1 и N1 са пет пъти повече от новите. Но е имало години, когато употребяваните са били 10 пъти повече от новите.

Данните показват, че водените на отчет леки превозни средства са 3,1 млн. броя, а обшият брой на регистрираните превозни средства е 4,18 млн. Дизеловите автомобили продължават да имат най-голям дял, на второ място са бензиновите. Изцяло електрическите леки превозни средства са 17 826 броя.

Въвеждат екотакса и за стари коли на ток

Слагат такса от 490 лв. за електрически микробуси

760 лв. за нов електрически камион

Въвеждат екотакси и при регистрация на електрически леки коли, които не са нови.

Екотакси при първоначална регистрация ще бъдат въведени и за превозни средства, за които досега такава такса не е имало. Причината за това е, че последните промени в таксите са правени през 2018 г., когато например стари електрически автомобили на възраст над 10 години не е имало.

В действащата в момента наредба не е определен размер на продуктовата такса за хибридни моторни превозни средства от категориите M2 и N2, както и M3 и N3 и изцяло електрически превозни средства от категориите M2, N2, M3 и N3. Няма определен размер на екотаксата дори за електрически леки коли с не повече от осем места за сядане, без мястото на водача (М1) и за превоз на товари, с максимална маса не повече от 3,5 тона (N1), които не са нови.

С предложените промени въвеждат екотакса за електрически леки коли на възраст до 5 години, които на се нови, в размер от 180 лв. За изцяло електрически превозни средства на възраст до пет години с категория M2 и N2 таксата ще бъде 815 лв., а за най-големите електрически автобуси и камиони на същите години въвеждат такса от 1280 лв.

Плащат за пластмасата във филтрите

Въвеждат продуктова такса и за цигарите

Екотакса и за нагреваемите

Продуктова такса ще бъде плащана и за цигарите.

Продуктова такса при пускане на пазара в България ще бъде плащана и за филтрите на тютюневите изделия, съдържащи пластмаса. Това предвиждат промени в Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса, които са пуснати за обществено обсъждане. Промяната ще важи за филтрите на цигари и пурети, за филтри, съдържащи пластмаса, продавани самостоятелно и предназначени за употреба с тютюневи изделия, и за нагреваеми тютюневи изделия с филтри, съдържащи пластмаса. Продуктовата такса за тютюневите изделия е предложено да бъде 0,25 лв. за кг.

В момента екотакса за филтрите на тютюневите изделия няма. В директивата на ЕС за намаляване на въздействието на някои пластмасови изделия върху околна среда (Директива за пластмасите за еднократна употреба) се обръща специално внимание на филтрите за тютюневи изделия, съдържащи пластмаса, които са на второ място сред най-често срещаните пластмасови изделия за еднократна употреба в ЕС. Европейската комисия има намерение да бъде намалено въздействието върху околната среда на отпадъците след потребление на тютюневи изделия с филтри, съдържащи пластмаса, изхвърлени в околната среда. В тази връзка е въвеждането на разширена отговорност на производителите за тютюневи изделия с филтри и филтри, продавани за употреба в комбинация с тютюневи изделия.

Най-четени